Ásanová praxe pro posílení a revitalizaci spodní části těla

Naše nohy nás nosí každý den od rána do večera. Mají na starosti celou váhu těla, starají se o to, abychom neupadli a dostali se tam, kam potřebujeme. Proto bychom o ně měli pečovat s láskou, porozuměním a respektem. Jak s tím pomůže jóga?

Praxe pro první letní dny

Jaro je pomalu za námi a příchod prvních letních dnů nám přináší nejen více tepla a slunce, ale také možností, jak naložit se svou jógovou praxí. Přizpůsobit ji aktuálnímu počasí a vnést do ní prvky prostoru a země, jak radí ájurvéda.

Jóga a svaly: Jak při ní pracují a jak poznáte, že je zapojujete správně?

Jóga je cvičení těla i mysli. Daří-li se současně propojit praxi fyzickou s praxí vnitřní, dochází k navození harmonie, klidu a spokojenosti. Je třeba současně vnímat signály, které z těla vycházejí, a reagovat na ně. Mnohé nám přitom napovídá chování svalů. Jak se jejich práce liší od práce kloubů?

Jóga a pánevní dno: Jak spolu souvisí?

Počátkem života hledáme cesty a učíme se pracovat se všemi svaly, které v těle máme. Postupem času na tyto kroky zapomínáme a spolu s nimi i na to, co jsme dříve uměli. Stáváme se sami sobě cizí a trpíme psychickými i fyzickými problémy. Jednou z takových svalových skupin jsou i svaly pánevního dna. Jak s jejich opětovným uvědoměním pomůže jóga?

Meditační sedy: ásany vhodné pro vnitřní praxi

Sezením dnes velká část z nás tráví většinu svého času – ať už v práci na židli před monitorem počítače nebo doma na pohovce před obrazovkou televize. Kam v těchto chvílích putuje naše pozornost? Jsme si vědomi těla, polohy, dechu? Meditační sedy jsou polohy, které nás vrací do dětských let a připomínají, jak přirozené pro nás bylo sedět, ale na zemi – uvolněně a bez bolesti.

Základní principy cvičení jógy – jóga s respektem k našemu tělu

V dnešní době je populárních mnoho druhů jógy, ale všechny mají jedno společné: přes ásany nám pomáhají „poznat“ naše nitro. Tělo a to, jak se k němu chováme, je při tomto procesu důležité. Respektováním těla v ásanách a dodržováním základních principů z pohledu fyzioterapie si jógovou cestu poznávání těla i nitra usnadníme a dostaneme se blíže k jednomu ze základních popisů jógy – „spojení dechu a meditace v pohybu“.

Na co dbát při jógové praxi

Pravidelná jógová praxe prokazatelně prospívá našemu tělu i mysli. Existuje ovšem mnoho rušivých vlivů, které její pozitivní dopady mohou hatit. Stejně tak existují určité zásady, které nám pomohou je eliminovat.

Jóga a perioda: Praktikovat, či nikoliv?

Mnohé praktikující věří, že provádění obrácených poloh během menstruace je nezdravé a nebezpečné a že by se mu tedy měly vyhýbat. Na druhé straně existuje spousta učitelů, kteří tvrdí, že praxe během menstruace nečiní pražádný problém. Čemu tedy věřit a čím se řídit?

Jóga a chodidla: Proč se jóga praktikuje na boso?

Chodidla hrají nejen v józe, ale v celém našem životě nezastupitelnou roli. Jejich špatný stav se odráží na celkovém držení těla, může se projevit kdekoliv na těle různými nesrovnalostmi, bolestmi a asymetriemi, může dokonce zapříčinit bolesti hlavy nebo i beder. Proč jsou vlastně chodidla tak důležitá?

Kvantita vs. kvalita jógové praxe – co je důležité a proč?

Proč se tedy i v józe stává, že kvalita střídá kvantitu? Tlačíme se mnohdy do pozic, které nám až tak dobře nedělají, či srovnáváme se s ostatními? To je ovšem opak jógy...