BLESKOVĚ

Řízený dech a vědomý pohyb pro zdravou páteř

Přestože dech ve všech ohledech významně ovlivňuje kvalitu našeho života, je pro nás spíše samozřejmostí než středem naší pozornosti. Víte, kolikrát denně se nadechnete a kolikrát to uděláte vědomě? A přitom se způsob, jakým dýcháme, odráží na všech rovinách našeho bytí a je základním předpokladem naší existence. Dech je úžasný fenomén a určitě stojí za to věnovat mu pozornost.

 

Ranní praxe pro líná, chladná rána

Podzim už na dveře doklepal – otevřel je, vstoupil a léto zůstalo za nimi. Ačkoliv nám tady nechal dozvuky jeho „babí“ podoby, která je milá a příjemná, rána už jsou chladná, večery jakbysmet a nám se často nechce z vyhřáté postele vystrčit nos, natož celé tělo. Co nám pomůže překonat nechuť vstávat?

Desatero proti bolesti zad

Bolesti zad lze snad eliminovat vhodnými protahovacími a posilovacími cviky. Jak zní jógové desatero, které dokáže pomoci vašim zádům?

Odpočinek v průběhu jógové lekce

Žijeme v rychlé době, ve které se na odpočinek kouká tak trochu skrz prsty. Odráží se to pak v tom, že neumíme vypnout a dopřát si čas na relax. I když víme, že je důležitý, necháme se převálcovat akcí. Jenže pro akci je potřeba co? Přeci kvalitní odpočinek, zastavení se a uvědomění si aktuálního stavu - tedy, přítomný okamžik.

Lehkost vybalancovaného těla i mysli

Každodenně řešíme nejrůznější situace, které nás více či méně zatěžují – fyzicky i vnitřně. Jak úlevné je potom uvolnit se, vše vypustit a jednoduše být. Právě takové stavy zažíváme při józe, zejména pak při balančních polohách, kde najdeme tzv. nultý, neutrální bod a ze zaujaté pozice se stane vědomá poloha – ásana v pravém smyslu slova.

5 pozic, díky kterým odbouráte „staré“ a připravíte se na příchod nového

Ve vzduchu je cítit blížící se konec prázdnin a postupna proměna rozčního období. Změny ročních období nám jako přirozený koloběh života připomínají, že vždy něco končí a něco nového začíná. Pokaždé přizpůsobíme svůj vnější život a aklimatizujeme se na měnící se počasí, ale už zapomínáme na říši uvnitř nás, která také potřebuje posun.

Praxe z podložky do života

Život je cesta. Jako jóga. Předkládá situace, které jsou příjemné, i takové, které nejsou. Jóga nabízí polohy, které jsou pohodlné a jiné, kde se pohodlí učíme hledat. Cesta jógy ukazuje cestu života. Dává nám možnost se na podložce naučit reagovat na to, co život přináší.

Sthira a sukha ásany – Jak jednat, aby byla ásana pevná a zároveň pohodlná?

Jak si v ásaně najít pohodlí? Souvisí to s dechem a objevováním principů pohybů a užívání svalstva a těla, a také s nastavením mysli, jejím vyprázdněním a odpočinkem. V tom všem je tajemství pevnosti a uvolnění, které je základem jógy jako takové.

Jóga při výhřezu bederní meziobratlové ploténky

K výhřezu meziobratlové ploténky dochází buď při velkém prudkém úrazu bederní páteře, nebo častěji při dlouhodobém nevhodném přetěžování. Pro vyhřezlou ploténku je typická pálivá bolest v oblasti beder, která se šíří do dolní končetiny.

Múla bandha – kořenový uzávěr

Múla bandha má zásadní význam jak pro správné postavení pánve a celé páteře, tak pro kompletní dýchání. Podporuje také průtok energie v lidském těle směrem nahoru. Takzvaný kořenový uzávěr je tou nejznámější ze třech bandh, protože cvičení pánevního dna se praktikuje i mimo kontext jógy.