Technika cvičení 27. 04. 2021 PDF Tisk

Jógou proti nafouklému břichu

Všichni to známe. Snažíme se správně jíst, snažíme se cvičit, přesto nás někdy přepadnou trávicí potíže a naše břicho je jeden velký nevzhledný balón. A i když se na nás ze všech stran a reklam hrnou rady, co za léky může pomoci, tu nejlepší úlevu poskytne bezesporu jóga.

Jógou proti nafouklému břichu

Tato prastará tradice totiž umí jemně a nenásilně protáhnout břišní svaly a nastartovat trávicí systém. Tím se zmírní nadýmání, bolesti a celkově problémy se zažíváním.

Jóga jako cesta
Přínosy jógy pro zdraví jsou známy všem. Pravidelná praxe je benefitem pro pohybový aparát těla i pro naši psychiku. Zmírňuje bolesti dolní části zad a krku, deprese a úzkosti, pomáhá při hubnutí a odvykání kouření, stejně jako je skvělou cestou k zvládání chronických onemocnění. Studie publikovaná v roce 2015 v Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine naznačuje, že jóga může také pomoci s nadýmáním. To je problém, který postihuje přibližně jednoho ze tří dospělých, podle studie publikované v roce 2019 v Advances in Therapy. 

„Jóga a nadýmání k sobě mají velice blízko. Tedy pokud jde o redukci plynatosti v těle. Důvod je ten, že většina jógových ásan vychází z našeho středu, tzn. zaměřuje svou primární pozornost na břicho,“ říká Keri Gans, RDN, registrovaná výživová poradkyně a certifikovaná učitelka jógy v New Yorku a hostitelka podcastu Keri Report. „Další výhodou je ‚de-stress‘, pojem zahrnující účinné odbourání stresu, které praktikováním jógy nastává.“ A stres, jak už je známo, je výhradní spouštěč většiny neduhů našeho těla.

Příčiny
Nadýmání ale nemusí způsobit pouze špatná strava nebo stres, mnohdy za ním stojí jen vdechnutí většího množství vzduchu. Dalšími příčinami nafouklého břicha mohou být nejrůznější potravinové alergie jako celiakie, a proto je vždy dobré poradit se se svým lékařem. Pokud je však důvodem vašeho stavu pouhá banalita, jóga vám bude účinným pomocníkem. 

A jaké ásany jsou nejvhodnější?

  1. Kolena u hrudníku – tato jednoduchá pozice jemně masíruje orgány dutiny břišní. Tím zlepší cirkulaci krve a zažívání, které začne pracovat tak, jak má. Čím více se vám kolena k hrudníku podaří přitáhnout, tím lepší efekt to bude mít.

  2. Pozice kočky – pomáhá ke snížení plynatosti tím, že protahuje a stahuje břicho při každém pohybu.

  3. Pozice dítěte – ásana známá jako „uzemňovací“, jejíž praktikování účinně zmírňuje bolest spojenou s tlakem ve spodní části dutiny břišní.

  4. Předklon vestoje – jednoduchá pozice, která pomáhá zmírnit nadýmání zahřátím břicha, což následně podpoří krevní oběh a aktivuje tok trávicích šťáv.

  5. Předklon vsedě – intenzivní předklonová ásana, která vytváří tlak na břišní svaly a celkově snižuje nepohodlí způsobené plynatostí.

  6. Luk – jemné houpání této pozice spojené s nádechem a výdechem masíruje dutinu břišní a pomáhá tak uvolnit vzniklé napětí.

  7. Twist vsedě – představte si ždímání ručníku, tak nějak podobně působí tato pozice na střed našeho těla a je to skvělý prostředek, jak z něj dostat veškerý vzduch.

TIP
Pro podporu trávení můžete vyzkoušet lekci Jarní detox se Simonou Josefovou na Jóga Virtual! A pokud si předplatíte náš časopis JÓGA DNES, získáte přístup do této jógové databáze zdarma.

  • autorka: Valentina Lebová
  • foto: Shutterstock.com

Objednat předplatné