čtvrtek 22. 4. 2021
Mnoho velkých jogínů je zobrazováno právě v poloze lotosového sedu. Jedná se o základní meditační polohu, která je v Indii praktikována již od nepaměti. Jógová filozofie přirovnává lidské tělo ke květině lotosu, jemuž se může připodobnit právě v této vznešené poloze ukazující velikost, jež se v nás skrývá a již nás učí jóga objevovat.
Vznešená pozice páva posiluje celé tělo, aktivuje nervový i kardiovaskulární systém a posiluje rovnováhu těla.
Velikonoce patří k největším církevním svátkům. Křesťané si připomínají ukřižování Ježíše Krista a jeho následné zmrtvýchvstání. Zároveň je to však svátek jara, začínají se objevovat jarní květy, rodí se mláďata. A jedněmi z těch prvních, které rodiče vyvedou, jsou malí zajíčci.
Albatros neboli Eka Pada Koundinyasana je nádherná a hlavně fotogenická ásana, kterou při trochu tréninku zvládnete také!
Tanec je pro člověka od pradávna přirozeným pohybovým projevem, který ho provází od raného dětství až do pokročilého věku. A tak je velká škoda, že se tanec z našich životů postupně ztrácí....
Tolásana je polohou lotosu, padmásanou, zvednutou nahoru za pomoci paží. Je součástí série aštanga jógy, kde se používá v poslední části jako výzva k zapojení svalstva těsně před tím, než se tělo na konci praxe uvolní. Představuje také šikovný prostředek pro naučení se zapojení dvou nižších bandh.
Poněkud krkolomný název polohy sestává ze dvou sanskrtských výrazů – „džathara“ – břicho a parivartásana – otočení, obrácení. Do češtiny můžeme tedy volně přeložit jako břišní zkrut. Jak pojmenování polohy napovídá, dochází při ní k otáčení břicha do stran.
„Balancujte ve vesmíru (prostoru), vykročte do neznáma a zbavte se strachu.“
B. K. S. Iyengar
Vírabhadra byl mytický bojovník, hrdina, válečník stvořený bohem Šivou z jeho vlasů, které si vytrhnul, když jeho žena opustila své pozemské tělo. To udělala na protest proti svému otci, který ji veřejně ponižoval za sňatek s Šivou. Šivův bojovník Vírabhadra tak pomstil její smrt ve jménu lásky a srdce.
Síla vznikající ve středu těla se projeví celistvostí ásany. I mysl získává pevnost pozice prkna a současně dochází k vyrovnávání pólu, vymizení dualit. Na jedné straně se můžeme setkat s extrémností stejně jako na straně druhé.