BLESKOVĚ

Padmásana – poloha lotosového sedu

Mnoho velkých jogínů je zobrazováno právě v poloze lotosového sedu. Jedná se o základní meditační polohu, která je v Indii praktikována již od nepaměti. Jógová filozofie přirovnává lidské tělo ke květině lotosu, jemuž se může připodobnit právě v této vznešené poloze ukazující velikost, jež se v nás skrývá a již nás učí jóga objevovat.

Protiklady se přitahují

Život kolem nás je plný protikladů, např. světlo a tma, jing a jang, veselí a smutek, život a smrt, zdraví a nemoc… pokračovat můžeme do nekonečna (začátek a konec?). Jedno bez druhého si neumíme představit.

Uvolněte se v holubím králi

Pozici holubího krále známe většinou jako pozici na „otevírání kyčlí“, ale omezit se při jejím provádění jen na tento cíl by byla velká škoda...

Vírabhadrásana – bojovník 1, 2, 3

Podle indické mytologie byl Vírabhadra velký bojovník a hrdina – i proto se objevuje dvojí překlad ze sanskrtu, kdy se poloze říká bojovník i hrdina. V józe se praktikují tři fáze polohy bojovníka (hrdiny) a všechny jsou namáhavé. Podporují vnitřní sílu a odhodlání, posilují celé tělo.

Uštrásana (pozice velblouda)

Otevřením se směrem vpřed připravujeme prostor pro cestu k novým cílům. Vše, co bylo, necháváme za sebou, mačkáme a zapomínáme staré, abychom díky expanzi mohli přijímat vše nové.

Čandrásana – pozice půlměsíce

Čandrásana, poloha půlměsíce, patří k polohám ve stoji a zároveň i k polohám balančním. Váhu svého těla zde nesete primárně na jednom chodidle a mírně na prstech ruky opřené o podložku. Stavba chodidla a jeho svalovina zde ukazuje jedinečnou schopnost přírody srovnat a neutralizovat protikladné síly.

Sarvangásana (pozice svíčky)

Zvednutí dolních končetin nad hlavu má omlazující a oživující efekt. Celé vnitřní prostředí těla se provětrá a čerpá tak novou energii. I v mysli se vše obrátí a když se pak zvednete, můžete vidět vše z jiného úhlu. 

Baddha kónásana (pozice motýlka): Proč je tak skvělá?

Kdybych si musela vybrat jednu jedinou pozici, kterou budu provádět každý den, byla by to pozice motýlka vsedě – baddha kónásana, dodává lektorka jógy Dara Rakovčík.

Padmásana – pozice lotosu

Jógin, jež sedí v pozici lotusu, nadechuje skrze nádijan a plní je pránou, dosáhne osvobození, o tom není žádných pochyb.“ Hathapradípika 1.49

Matsjéndrásana (matsjéndrova pozice)

Protažená páteř vytváří duchovní sílu koncentrace, která existuje mimo rušivé myšlenky a přemítání nad minulostí a budoucností, a ponechává vše na čerstvé panenské přítomnosti. (B. K. S. Iyengar)