Salamba bhudžangásana – poloha sfingy

Sfinga představuje jistou modifikaci polohy kobry, jedná se v podstatě o polohu kobry s oporou na dlaních a předloktí.

Ásany pro úlevu od stresu a napětí

V současné době nás stres ovládá více, než tomu tak bylo kdy dříve. Pohlcuje nás někdy natolik, že si to možná ani neuvědomujeme. Mnoho z nás dokonce trpí úzkostmi a depresemi, které se opakovaně vrací. Za tyhle stavy může mimo jiné současná zrychlená doba a mnohdy enormní požadavky zvenčí na naši osobu. Proto se lidé často uchylují k józe a meditaci, jež mají na tyto stavy mysli pozitivní dopad. A čím je to vlastně způsobeno a skutečně nám může jóga pomoci? 

Tittibhásana (pozice vážky)

Tittibhásana, poloha vážky, se řadí k jógovým polohám využívajícím opory paží. Ty v těchto ásanách přebírají funkci chodidel, k níž nejsou strukturálně vůbec uzpůsobeny. Z toho důvodu je nutné tuto skutečnost vyvážit důkladnou přípravou na jejich provádění.

Tadásana (pozice hory)

Tadásana. Pozice hory. Jedna ze základních ásan. Řada dalších z ní vychází. Na první pohled jednoduchá, na druhý už zase tolik ne. Člověk v ní stojí vzpřímený pevně a nehnutě jako hora. Odtud její pojmenování.

Supta vírásana - ležící hrdina, diamantový spánek

Bývá to tak, že ásana, která je nám nejvíce nepříjemná, je pro nás ta nejdůležitější a měli bychom ji provádět dvakrát tak často než naše milované pozice. Naráží totiž na naše slabá místa, upozorňuje nás na naše nedokonalosti a vyžaduje od nás více úsilí a práce. Obvykle se nám do takových pozic moc nechce, ale jak jinak se můžeme zlepšovat a posouvat dál?

Prasarita padottanásana (předklon v širokém stoji rozkročném)

Prasarita padottanásana neboli předklon v širokém stoji rozkročném je pozice, při které dochází nejenom k protažení svalů, ale i ke stimulaci mozkové činnosti, aktivaci pánve a kyčelních kloubů i ztišení. 

Šíršásana (stoj na hlavě)

Šíršásana nám připomíná, abychom nenosili hlavu a nos moc nahoru – nebyli pyšní a namyšlení. Možná je to stejné jako naše přísloví „pýcha předchází pád“. Pozice s nohama nad hlavou nás učí, jak je důležitá pokora a vyrovnávání pólů.

Ásana jako archeologie vědění

Jistě jste to zažili na vlastní kůži (eventuálně sval, kloub nebo dokonce žlázu s vnitřní sekrecí) – v průběhu praxe té či oné jógové pozice, se dostavila emoce. Možná celý roj emocí, které jste v dané chvíli nestačili pojmenovat, ani pojmout.

Kurmásana (pozice želvy)

Bhagavadgíta uvádí: „Když může člověk stáhnout smysly od spojení s jinými předměty, stejně jako želva stahuje své končetiny z vnějšího nebezpečí, pak takový člověk putuje pevně na cestě moudrosti.“

Tolásana – poloha vzporu na rukou

Tolásana je polohou lotosu, padmásanou, zvednutou nahoru za pomoci paží. Je součástí série aštanga jógy, kde se používá v poslední části jako výzva k zapojení svalstva těsně před tím, než se tělo na konci praxe uvolní. Představuje také šikovný prostředek pro naučení se zapojení dvou nižších bandh.