Rady pro jógového začátečníka

Když se cvičením jógy začínáte, musíte se zorientovat v mnoha pokynech, které během lekcí jógy dostáváte. Postupnou praxí a pravidelným cvičením se prvotní nápor informací mění a postupně si vše sedá...

Bhudžangásana (pozice kobry)

„Páteř by měla být pohyblivá ve všech směrech a dobře hybná na obou koncích. Když se hýbe hlava, pohyb je přenášen až na konec ocasu.“

B. K. S. Iyengar

Tradiční jógové texty: Hatha-pradípika

Jógová tradice je nesmírně bohatá na různé texty, které obsahují moudrost jogínů minulosti. Jsou studovány stovky a některé i tisíce let a v tradičních liniích se bez jejich zkoumání neobejdeme. Mnohé nám poskytují nejen pochopení širšího kontextu jógové praxe, ale i pochopení života jako takového. V této sérii článků se podíváme alespoň na ty nejpodstatnější.

Kreativita v józe

Praktikujeme stejnou sestavu pozic v ten samý čas každý den. Někdo znalecky přikyvuje: „Jo, jo, to je tamas (disciplína), to je dobré, to já znám.“ Jenomže časem začneme zjišťovat, že při ranní praxi mysl utíká k vaření večeře a povinnostem života. Přestáváme vnímat tady a teď a vlastně se tak trochu začínáme nudit. A právě nyní přichází čas na kreativitu.

Šalabhásana (Kobylka)

Základem pojmenování této ásany je sanskrtský výraz „šalabha“, česky „kobylka“. Pokrčené ruce v jedné z variant plné polohy totiž připomínají tento hmyz. Podle Andrého Van Lysebetha je na rozdíl od polohy kobry, pluhu, kleští apod. dynamická, přičemž její statická fáze je jen velmi krátká.

Element země – Prithví

Jsme-li si vědomi toho, že naše planeta je živá bytost, přistupujeme s úctou k celému životu na její půdě. Element země pak můžeme vnímat jako matku, která nám doslova dává život a její radostí je vidět nás v plném potenciálu.

Pozice na rukou a jak na ně?

V poslední době se se stojkami doslova roztrhl pytel. Občas to vypadá, že každý jogín znalý schopností svého těla a disponující stabilníma nohama chce do cvičení rovnocenně zapojit i horní polovinu těla. A opravdu to jde. Vyžaduje to jen pravidelný trénink a jistou dávku případné trpělivosti.

Ardha dhanurásana (poloviční luk)

Poloha sloužící jako příprava pro vykonání plné verze luku – dhanurásany. Jedinci se slabými břišními svaly, se sklony ke kýle a po častých operacích by u ní měli dokonce zůstávat, dokud břišní svalstvo neposílí. Připomíná poloviční luk.

Dá se jóga „naučit“, nebo se musí „umět cítit“?

„Fake it till you make it,“ slýchávala jsem během kurzů jógy v Thajsku od našeho Svámího a říkala jsem si: „Jako vážně?“

Blok – univerzální pomocník

Nenápadná pomůcka, která v sobě ukrývá obrovský potenciál. Někdy k němu vede cesta klikatá... Klienty v lekci bývá opomíjený. Obzvlášť ti, kteří cvičí delší dobu a považují se v józe za pokročilejší, vnímají použití bloku jako potupné. Bylo by dobré rozbít představu o podpůrném bloku jako o něčem podřadném a objevit jeho krásu.