Hot jóga v létě? Takový příjemný paradox!

Cvičení jógy ve vytápěném studiu má samo o sobě spousty výhod – budete trénovat své srdce, zvýšíte počet spálených kalorií a detoxikujete své tělo na všech úrovních. Proč je ale dobré praktikovat hot jógu i během letních, parných, dní? Tak na to se podíváme právě teď.

Jóga pro pokročilé: Pinčamajurásana

Stoj na předloktí, pozice čepýřícího se páva

Tato ásana patří mezi těžké inverzní pozice, které nás učí ovládat sílu i stabilitu fyzického těla a přináší i mentální sílu a trpělivost.

Držte si svou múla bandhu

V sanskrtu znamená „múla“ kořen; „bandha“ zámek nebo vazba. Na fyzické úrovni se bandha nachází v oblasti pánve. Jejím praktikováním se zvyšuje stabilita pánve a vzhledem k tomu, že je pánev sedlem páteře, vytváříme i bezpečné prostředí pro pohyb páteře.

Stůl – sandhárásana

Tato pozice posílí naše ramena, paže, záda a dolní končetiny, především vnitřní stehna. Určitě by se na ni měl zaměřit každý, kdo trpí protrakcí ramen (ramena „zabalená“ dopředu). S ní si tato pozice skvěle poradí a dokáže ji krásně napravit. Podporuje zároveň i hrudní dýchání, což jistě ocení každá „kulatá“ záda – zkrácené svaly hrudníku a povolené svaly mezi lopatkami. To je typické pro každého, kdo dlouho sedí u počítače, nebo pro řidiče z povolání.

Počátky a konce aneb Psychické cesty člověka

To, co by nám měl život dát, je smysl. Na smrtelné posteli bychom si měli říct, že to, co jsme prožili, bylo smysluplné a vychutnali jsme si to. Možná právě proto procházíme duševními fázemi růstu a učíme se, že změna, nové začátky a nevratné konce jsou nedílnou součástí existence. Učíme se proměně a přelévání…

Jóga na posílení středu těla

Všichni posilujeme zadek, břicho nebo ramena. Abychom ale posilovali správně, je nutné primárně zapojit střed svého těla. V tom nám může pomoci jóga, která tento střed neboli core posiluje doslova v každé ásaně.

Aštanga (není) jóga pro vojáky

Za svůj „jógový“ život jsem slyšela mnoho přídavných jmen a názvů pro aštanga jógu. Bohužel převažuje více negativních mýtů. Traduje se o ní, že je náročná, pro vojáky, pro gymnasty, jen pro mladé a silné lidi. A většinou se jedná o nepochopení celého jejího konceptu. Často tyto soudy pocházejí od lidí, kteří s ní žádnou osobní zkušenosti nemají a nebo ji hodnotí (jak už to bývá) na základě jedné negativní zkušenosti. Mnohokrát se mi stalo, že když jsem člověku na jeho otázku, jaká je má ásanová praxe, odpověděla aštanga, zaskočila jsem ho a šokovala. Několikrát jsem na workshopu předvedla fyzicky náročnější pozici a reakce byla mávnutí ruky a komentář „nojo, pro tebe je to jednoduché, ty děláš tu bláznivou aštangu“. Když jsem se však s daným člověk na toto téma zapovídala, byl překvapený, že je vlastně všechno trochu jinak.

Pozice hole – dandásana

Vypadá jednoduše, jako obyčejný sed, ale zas tak jednoduché to není. Stejně tak jako je pozice hory (ne obyčejný stoj vzpřímený) základem pro pozice vestoje, je dandásana – pozice hole – základem pro pozice vsedě. Aby přinášela našemu tělu benefity, nestačí si pouze sednout a natáhnout nohy dopředu. Provedení musí být aktivní, se zapojením těch správných svalů a se správným dýcháním. Jóga má totiž tu úžasnou vlastnost, že nám mnohdy zdánlivě banální a jednoduché pozice přináší nejvíce užitku.

Symbol slunce v józe

Symbolem je samotná jóga, která nám připomíná, že vše odehrávající se v mikrokosmu se odehrává i v makrokosmu. Hathajóga nás učí rovnováze. Slovo ha znamená slunce, slovo tha znamená měsíc.

Buďme na sebe hodní a praktikujme pro sebe, ne pro jiné

Každá praxe je jiná, protože každý člověk je jiný. A praxe jako taková by měla odrážet to, jací jsme. Jóga nám to pomáhá poznat a respektovat. Tak, abychom sami sobě neubližovali.