Salamba bhudžangásana – poloha sfingy

Sfinga představuje jistou modifikaci polohy kobry, jedná se v podstatě o polohu kobry s oporou na dlaních a předloktí.

Tradiční jógové texty: Jóga-jádžňavalkja

Jógová tradice je nesmírně bohatá na různé texty, které obsahují moudrost jogínů minulosti. Jsou studovány stovky a některé i tisíce let a v tradičních liniích se bez jejich studia neobejdeme. Mnohé nám poskytují nejen pochopení širšího kontextu jógové praxe, ale i pochopení života jako takového. V této sérii článků se podíváme alespoň na ty nejpodstatnější.

Buď bojovník – nejen na podložce!

Zaujmout pozice bojovníka není zas tak těžké, ale nalézt svého vnitřního bojovníka, tj. odnést si svůj jógový „skill“ i mimo podložku, je to podstatné a důležité. A o tom právě jógová praxe je.

Prkno – kumbhakásana

Je to jedna ze stavebních pozic nejen jógy. Pro svou univerzálnost je oblíbeným posilovacím cvikem všech lektorů a trenérů. V různých formách se s prknem setkáte na velmi odlišných lekcích, dokonce i někteří vyložení nesportovci se uchylují k tomuto cviku, který ač na první pohled vypadá jednoduše, dokáže posílit veškeré svaly těla, a rozhodnete-li se zůstat jen u něj, určitě vám nezabere mnoho času. V této pozici je tělo silné a rovné jako prkno. Posilujete paže, zápěstí a také břišní a zádové svaly. Horní část zad se rozpíná, dochází k hojnějšímu okysličování svalové tkáně a uvolnění napětí v oblasti mezi lopatkami.

Jóga a komfortní zóna

Stane se, že když člověk potká jógu (nebo jóga člověka), začne zjišťovat, že ledacos by se v životě dalo dělat lépe. Přichází nadšené „přebudovávání ve jménu světlých zítřků“. V následujícím textu se zkusím zamyslet nad tím, jak daleko lze v tomto směru zajít a nakolik je to prospěšné nejen pro nás, ale i pro okolí. Když budu mluvit z vlastní zkušenosti, zmíněnému procesu se nelze vyhnout. Liší se jen strategie – od postupného přejímání nových inspirací až po radikální řez, kdy se adeptovo okolí bojí o jeho psychické zdraví. Měli bychom mít na paměti, že jógová praxe v našich podmínkách by měla být spíše jakýmsi tajným trumfem, jenž životu dodává novou kvalitu, než fetišem, který nám život komplikuje.

Transformace ženy: „To“ nás ve škole neučí

Pamatuji si, že první menstruace nebyla příliš přívětivým objevem a komunikace tématu ze strany starších žen mnoho neproběhlo. Potýkala jsem se sama s pocitem studu a zkoumání, „jak se asi vložka lepí na ta správná místa“. Menstruace byla vše, jen ne dar. Každý měsíc následovala nálož pocitů trapnosti a studu, nemluvě o bolesti, která se dostavovala...

Utthita trikónasana (trojúhelník)

„Mysl, duše a tělo musejí být trojjediné: tři v jednom a jedno ve třech."    B. K. S. Iyengar

Mudry: Pouhá gesta, nebo „něco víc“?

Účel těchto gest rukou se může lišit podle tradice – od soustředění jemné energie a přenosu učení prostřednictvím symbolů přes nástroj pro léčení nemocí až dokonce po přisuzování praktických dovedností a psychických schopností! V zásadě jsou však mudry formou neverbální komunikace – „vnějším vyjádřením vnitřního odhodlání“.

Síla smíchu

Období, které jsme ještě nedávno prožíali, nebylo pro většinu z nás právě nejšťastnější. Byli jsme donuceni vystoupit ze své komfortní zóny, přizpůsobit své životy novým podmínkám a není to pro nás úplně jednoduché. Jde o naše životy, jde o naše zdraví, jde i o naše živobytí. Zdravotníci na pokraji zhroucení z vyčerpání, velká část lidí na pokraji zhroucení z nicnedělání. Svět je vzhůru nohama. Můžeme se z toho zbláznit, anebo se tomu můžeme začít smát. A my Češi jako národ Švejků se dokážeme smát. Obzvlášť když je nám nejhůř. Legraci si děláme z vážných věcí i z těch, které nemůžeme nebo nedokážeme ovlivnit. A mně se to líbí. Smích totiž snižuje stres, posiluje imunitu, srdce i plíce a okysličuje krev. Přináší jen samá pozitiva, tedy to, co nyní všichni tolik potřebujeme.

Titali ásana (pozice motýlka)

Tato pozice otevírá pánev, uvolňuje kyčelní klouby, při ohnutí zad a směřování hlavy k chodidlům protahuje záda, odstraňuje celkovou únavu a přináší pocity štěstí.