Jóga doma - jak na ni, abychom si neškodili

Jóga v domácím prostředí je velkým tématem. Má své zastánce pravidelné domácí praxe, ale i odpůrce, respektive ty, kteří doma jógu cvičit nechtějí z různých důvodů.

Význam dechu v józe: Proč na něm tak záleží?

Samotný význam termínu „jóga“ hovoří o uvedení do jednoty a harmonie. V praxi jógy jde o prolínání protikladů a dosažení jednotky těla a mysli kombinací úsilí a odevzdání. V mnoha jógových textech se píše o tom, že jóga omezuje změny a výkyvy mysli, praktikující se snaží zklidňovat svou mysl a protahovat tělo kombinací vytrvalosti a nepřipoutanosti neboli neulpívání. To umožňuje zakusit vnitřní zklidňování, jakousi transformaci, a spojení.

Tadásana (pozice hory)

Tadásana. Pozice hory. Jedna ze základních ásan. Řada dalších z ní vychází. Na první pohled jednoduchá, na druhý už zase tolik ne. Člověk v ní stojí vzpřímený pevně a nehnutě jako hora. Odtud její pojmenování.

Sluneční meditace

Zavřeme oči a srovnáme páteř. Pozorujeme dech svého těla. Mysl je tichá a nehybná.

Proč vedle mě tak funí?

Stalo se vám na lekci jógy, že vedle vás někdo "funěl" a vy jste nevěděli, co se děje? Dech udždžají může být jednou z technik, která když se přehání a neprovádí správně, může vzbuzovat nepříjemné pocity u ostatních cvičících. 

Neuromechanika muder a prána mudry

Mudry jsou gesta, která slouží k vnitřní komunikaci. Vyvažují a propojují jednotlivé části těl, a především v jemněhmotné anatomii, která vzešla z tantry, obaly člověka (kóši)...

Mám zavírat oči, nebo ne?

Jak praktikovat jógu? Nechávat oči otevřené, nebo je zavírat? Co říkají různé pohledy a jak to máte vy? 

Rotace, twist, torze – pohled zpět

Rotace, twist, torze - pojmy, které uslyšíte na každé lekci jógy. Jógová praxe je těchto pozic plná a není se co divit, neboť benefitů, které nám jejich praktikování přináší je opravdu mnoho. 

Užívej si v životě malých věcí, jednoho dne se ohlédneš zpět a zjistíš, že byly velké.

                                                                                                                              Kurt Vonnegut

Zatočte s nespavostí aneb proč a jak meditovat před spaním

Pokud máte potíže s usínáním, může být na vině neklidná mysl, kterou nedokážete ukočírovat, a tak musíte pozorovat myšlenky, jež vám brání poklidně spočinout v říši snů. S tím může pomoci meditace, která představuje příjemný a efektivní způsob, jak se stát pánem svých myšlenek.

Supta vírásana - ležící hrdina, diamantový spánek

Bývá to tak, že ásana, která je nám nejvíce nepříjemná, je pro nás ta nejdůležitější a měli bychom ji provádět dvakrát tak často než naše milované pozice. Naráží totiž na naše slabá místa, upozorňuje nás na naše nedokonalosti a vyžaduje od nás více úsilí a práce. Obvykle se nám do takových pozic moc nechce, ale jak jinak se můžeme zlepšovat a posouvat dál?