BLESKOVĚ

Osobní rituály všedního dne

Často slýchávám, že se nám v evropské kultuře nedostává smysluplných rituálů, ať už čistě osobních, nebo přechodových. Zřejmě to souvisí s rozšiřujícím se ateismem a celkovým odklonem mladé generace od křesťanství a náboženství vůbec. Co to vlastně může být rituál?

Jak na domácí praxi

Začali jste chodit na jógu. Možná se už nějaký ten pátek účastníte skupinových prostocviků na podložkách. Dokonce několikrát týdně. Nemusíte pozorovat lektora, instrukcím rozumíte a plynule přecházíte z ásany do ásany. Co dál? Jak se vyhnout stereotypu a malinko svou praxi posunout?

Jógová sestava pro zdravá záda

 

Neznám snad nikoho, koho by někdy netrápily bolesti zad. A je jedno, jestli je mladý, ve středním věku či důchodu. Náš životní styl určuje, jak se cítíme, a co si budeme povídat, dnešní uspěchaná doba tomu zdraví moc nepřeje. Jsme zahlceni prací, většina z nás celé dny tráví u psacího stolu v ne zrovna správné poloze. Pokud máme k tomu ještě rodinu a jiné povinnosti, je těžké najít si čas na sebe, cvičení, relaxaci… na všechny ty malé, ale tak důležité věci, které nám pomůžou sedavý styl života a časté stresové situace vybalancovat.

Jak na podzim probudit kreativitu a jak s tím pomůže jóga?

Se sychravým podzimem máme sklony choulit se do sebe: je nám zima, motáme se do teplých šál a kabátů; skláníme hlavu, abychom unikli kapkám deště; hrbíme se a probíráme se vlastními stesky, úzkostmi a obavami. Máme pocit, že se nám nedaří, a ztrácíme motivaci, propadáme se do temnoty tamasu. Cestu nahoru pomůže najít jóga.

Matsjéndrásana (matsjéndrova pozice)

Protažená páteř vytváří duchovní sílu koncentrace, která existuje mimo rušivé myšlenky a přemítání nad minulostí a budoucností, a ponechává vše na čerstvé panenské přítomnosti. (B. K. S. Iyengar)

Jógový výdech

Jakmile slyšíme, jak důležité je pro naše zdraví správné dýchání, zhluboka se nadechneme, jako bychom tím mohli napravit všechny chyby z minulosti. Je to ale přesně naopak: Tajemství plnějšího dýchání je totiž ukryto právě ve výdechu.

Oshova meditace – pohybem těla k zastavení mysli

Sednout si prostě do preclíku, zavřít oči a meditovat není tak zcela jednoduchou disciplínou. Možná bychom rádi meditovali, ale právě ve chvíli, kdy si uděláme čas a v klidu se usadíme, vyrojí se v naší hlavě nepřeberné množství myšlenek vztahující se k lecjakým časovým horizontům, jen ne k těm přítomným...

Co nám radí Jógasútry: Sthira sukham ásanam

„Nic nemá takovou sílu jako jemnost. Nic není tak jemné jako opravdová síla.“ – svatý František Saleský 

Savitrí pránájáma – rytmický dech

Dvacet minut rytmického dýchání je stejně cenné jako osm hodin spánku. Praktikováním savitrí pránájámy dochází k pozitivním změnám, a to v závislosti na použitém rytmu...

10 rad, jak začít s dětskou jógou

Praktikování jógy by dětem mělo přinášet především radost z pohybu. Děti se mohou nenásilnou a zábavnou formou naučit zacházet správně a ohleduplně se svým tělem i emocemi.