Ásany 29. 03. 2020 PDF Tisk

Vírabhadrásana – bojovník 1, 2, 3

Podle indické mytologie byl Vírabhadra velký bojovník a hrdina – i proto se objevuje dvojí překlad ze sanskrtu, kdy se poloze říká bojovník i hrdina. V józe se praktikují tři fáze polohy bojovníka (hrdiny) a všechny jsou namáhavé. Podporují vnitřní sílu a odhodlání, posilují celé tělo.

Vírabhadrásana – bojovník 1, 2, 3

Víra – hrdina, bhadra – přítel

Poloha (polohy) se jmenuje podle Vírabhadry, velkého bojovníka a hrdiny indické mytologie. Vírabhadra je tedy jeho jméno, připojená ásana označuje polohu – podle jógové tradice je ásana stabilní a pohodlnou polohou, v níž byste bez vynaložení fyzického úsilí měli setrvat alespoň 3 minuty.

Tip
V každé poloze zůstaneme 20 vteřin, nejdéle půl minuty.

Provádění základní polohy, bojovníka I
Výchozí polohou je tadásana. V ní se několikrát klidně nadechneme a vydechneme. Poté vzpažíme, spojíme dlaně a s výdechem přejdeme do stoje rozkročného. Po výdechu otočíme trup doleva, současně obrátíme levé chodidlo doleva o 90° a chodidlo pravé nohy také mírně vytočíme doleva. Pravou nohu necháme napnutou, levou pokrčíme tak, aby stehno s lýtkem svíralo pravý úhel. Můžeme mírně zaklonit hlavu, vyrovnáme páteř a pohled směřujeme vzhůru směrem ke spojeným dlaním. Dýcháme volně a v poloze setrváme přibližně 20 vteřin. Po dalším výdechu přetočíme trup doprava, přeneseme váhu na pokrčenou pravou nohu a v poloze setrváme stejnou dobu. Poté vydechneme a vracíme se do tadásany. Ukončíme kratší šavásanou.

Tip
Do polohy můžeme vstoupit i z polohy střechy, kdy s výdechem přejdeme levým chodidlem mezi dlaně, upravíme postavení chodidel a zvedneme se nahoru do vírabhadrásany.

Provádění bojovníka II
Výchozí poloha je střecha. Levou nohou vykročíme mezi dlaně, zadní chodidlo položíme celou plochou na zem tak, aby byla malíková hrana rovnoběžně s krátkou stranou podložky a paty aby byly v zákrytu. Zvedněme trup nahoru a vyrovnejme páteř. Přední nohu pokrčíme tak, aby lýtko se stehnem svíralo pravý úhel, v ideálním postavení je stehno rovnoběžně s podložkou. Koleno přední nohy tlačíme ven, od středu, a otevíráme kyčel. Paže jsou natažené, dlaně v úrovni ramen, pozornost směřuje k prostředníku přední ruky.

Tip
Odtlačujte se od chodidel, u zadní nohy nezvedejte ze země malíkovou hranu. Pánev nepodsazujte, ale nechte ji v neutrálním postavení, abyste nestáhli břicho v oblasti bránice a nevyřadili stabilizační systém.

Provádění bojovníka III
Z výchozí polohy střechy vykročte levou nohou mezi dlaně a položte chodidlo na zem. Zadní nohu opřete o prsty a zvedněte patu. Poté se odtlačte od nohou a s nádechem zvedněte trup s rukama vzpaženýma vedle uší vzhůru. Přední stehno by mělo být v konečné fázi rovnoběžně se zemí. Zadní noha je napnutá, pata je zvednutá a vymezuje prostor.

Tip
Cítíte-li nepohodlí v zádech, zadní nohu pokrčte.

Kontraindikace
Lidé trpící potížemi se srdcem by se polohám bojovníků měli pro jejich náročnost raději vyhýbat.

Jaká tajemství polohy ukrývají?
Polohy bojovníka uvolňují a činí pružnějšími svaly krční, ramenní a zádové, které bývají ztuhlé. Vypjatá hruď napomáhá hlubšímu a plnějšímu dechu. Polohy se celkově doporučují také pro redukci tuku v oblasti boků. Posilují a zpevňují celé tělo, učí balancovat a udržovat rovnováhu – a to nejen na rovině fyzické. Na vnitřní rovině polohy bojovníka podporují koncentraci, vnitřní sílu, sebedůvěru a zdravé sebevědomí. Učí zaměřit se na cíl a ten následovat, hrdinně, odvážně a neohroženě jako sám Vírabhadra.

Tip
Pokud se zrovna potýkáte s nějakým problémem, zaujměte jednu z poloh bojovníka, upírejte pohled upřeně do jednoho bodu a představujte si, jak vše zdárně řešíte a zvládáte.

 

  • autor: Kateřina Hájková
  • foto: Shutterstock.com

Objednat předplatné