Bhastrika

Bhastrika zahrnuje rychlý a silný proces vdechování a vydechování poháněný pohybem bránice. Pohyb dechu je doprovázen slyšitelným zvukem. Bhastrika používá činnost břišních svalů a bránice k nasávání vzduchu dovnitř a ven z plic, generování tepla v těle vytlačováním krve trávicími orgány, tónování jater, sleziny, žaludku a slinivky břišní a zvyšuje trávicí kapacitu.

Jóga v těhotenství a v šestinedělí

Těhotenství se často označuje za „jiný stav“ a je to označení velmi výstižné. Dokud to nezažijete, nedojde vám, jak moc jiný je a že jiné je opravdu všechno. A i když je každé těhotenství odlišné a každá ho rozdílně prožíváme, některé věci jsou společné. Změny jsou na fyzické, psychické i sociální úrovni, mění se priority. Jiný je navíc každý den. Nejde se připravit na ten následující, a pokud se o to snažíme, většinou to nevyjde.
A těhotenstvím to teprve začíná. S narozením mláděte už je jiné úplně všechno. Jiné a krásné!A tam začíná opravdová jóga. Opravdová „life“ jóga tady a teď, jak mi potvrdilo i mnoho mých kolegyň jogínek-matek.

Padmásana – poloha lotosového sedu

Mnoho velkých jogínů je zobrazováno právě v poloze lotosového sedu. Jedná se o základní meditační polohu, která je v Indii praktikována již od nepaměti. Jógová filozofie přirovnává lidské tělo ke květině lotosu, jemuž se může připodobnit právě v této vznešené poloze ukazující velikost, jež se v nás skrývá a již nás učí jóga objevovat.

Jak si vytvořit doma prostředí vhodné pro praxi

Stačí mít podložku a vůli. Pokud praktikuji ve svém domově, je krásné mít jedno místo, kde podložka zůstane ležet, a na toto stejné místo se vracím každý den. Je to rituál....

Jin jóga v přímém přenosu každodennosti

Ta analogie filozofie jin jógy a tím, co zažíváme v přímém přenosu, je do očí bijící. Z rozpuku burácejícího světa jangu (dynamiky), jsme tam, kde jsme si to dopřávali zřídkakdy. Musíme setrvat tam, kde jsou zavřené cesty k dalším možnostem. Obracíme pozornost dovnitř, k tomu, co je důležité, péče o zdraví, o své blízké nebo cokoliv jiného.

Velikonoční zajíček a poloha zajíce – šašankásana

Velikonoce patří k největším církevním svátkům. Křesťané si připomínají ukřižování Ježíše Krista a jeho následné zmrtvýchvstání. Zároveň je to však svátek jara, začínají se objevovat jarní květy, rodí se mláďata. A jedněmi z těch prvních, které rodiče vyvedou, jsou malí zajíčci.

Pět hlavních typů energie – pančaprána váju

Jógová tradice popisuje pět pohybů, tzv. toků – váju (doslova „větry“). Sanskrt překládá slovo váju jako vítr, kořen „va“ se popisuje jako „to, co teče“, váju je tedy energetická síla pohybující se specifickým směrem za účelem řízení tělesné funkce a jemné činnosti.

Základní principy cvičení jógy – jóga s respektem k našemu tělu

V dnešní době je populárních mnoho druhů jógy, ale všechny mají jedno společné: přes ásany nám pomáhají „poznat“ naše nitro. Tělo a to, jak se k němu chováme, je při tomto procesu důležité. Respektováním těla v ásanách a dodržováním základních principů z pohledu fyzioterapie si jógovou cestu poznávání těla i nitra usnadníme a dostaneme se blíže k jednomu ze základních popisů jógy – „spojení dechu a meditace v pohybu“.

Restorativní jóga, ideální cesta proti stresu

Vědomá práce s dechem a lehké překonání nekomfortní zóny vyvedou praktikujícího ze stavu přetížení, napětí a nepohody k prožitku silné relaxace a celkovému obnovení fyzických a psychických sil. Z vědomí se zcela ztratí tělesná struktura a jen JSTE.

Bhudžangásana (pozice kobry)

„Páteř by měla být pohyblivá ve všech směrech a dobře hybná na obou koncích. Když se hýbe hlava, pohyb je přenášen až na konec ocasu.“

B. K. S. Iyengar