pondělí 29. 5. 2023
Čandrásana, poloha půlměsíce, patří k polohám ve stoji a zároveň i k polohám balančním. Váhu svého těla zde nesete primárně na jednom chodidle a mírně na prstech ruky opřené o podložku. Stavba chodidla a jeho svalovina zde ukazuje jedinečnou schopnost přírody srovnat a neutralizovat protikladné síly.
Poslední neděle v listopadu je letos zároveň první, kdy se na našem adventním věnci rozsvítí svíčka. Znamená to, že Vánoce se nezadržitelně blíží a my se už můžeme těšit na všechny ty přípravy, výzdobu, atmosféru, setkávání s přáteli, zkrátka na všechno, co s tímto obdobím souvisí. Jistě se najdou škarohlídi, kteří budou oponovat, že je to jen stres a spousta práce, ale já tvrdím: „Jaké si to uděláš, takové to máš.“ A proto soustřeďme se na to pěkné, co nás v nastávajícím předvánočním čase čeká.
Zamiřte šíp, který se napíná v tětivě luku, na přesný cíl. Fixujte své myšlenky a vnímejte tento svůj úmysl....
Pozici holubího krále známe většinou jako pozici na „otevírání kyčlí“, ale omezit se při jejím provádění jen na tento cíl by byla velká škoda...
Podle indické mytologie byl Vírabhadra velký bojovník a hrdina – i proto se objevuje dvojí překlad ze sanskrtu, kdy se poloze říká bojovník i hrdina. V józe se praktikují tři fáze polohy bojovníka (hrdiny) a všechny jsou namáhavé. Podporují vnitřní sílu a odhodlání, posilují celé tělo.
Jistě nebudeme daleko od pravdy, když napíšeme, že šavásana patří mezi jednu z nejoblíbenějších ásan... není ale prostým ležením, sahá mnohem hlouběji...
Poloha světlušky učí správnému zatížení rukou a paží, které slouží jako skvělá kompenzace sedavého životního stylu. Cvičí pozornost, koncentraci a prohlubuje kontakt sama se sebou.
"Když Radha, láska Krišny, opustila zemi, Garuda jí nabídl svezení na svém hřbetu. Zamířili spolu daleko od země do Goloky, Krišnova nebe". Pozice orla – rovnovážná a koncentrační ásana rozvíjející vnitřní sílu a kloubní ohebnost.
„Páteř by měla být pohyblivá ve všech směrech a dobře hybná na obou koncích. Když se hýbe hlava, pohyb je přenášen až na konec ocasu.“
B. K. S. Iyengar
Základem pojmenování této ásany je sanskrtský výraz „šalabha“, česky „kobylka“. Pokrčené ruce v jedné z variant plné polohy totiž připomínají tento hmyz. Podle Andrého Van Lysebetha je na rozdíl od polohy kobry, pluhu, kleští apod. dynamická, přičemž její statická fáze je jen velmi krátká.