Kurmásana (pozice želvy)

09. 09. 2018


Bhagavadgíta uvádí: „Když může člověk stáhnout smysly od spojení s jinými předměty, stejně jako želva stahuje své končetiny z vnějšího nebezpečí, pak takový člověk putuje pevně na cestě moudrosti.“

Kurma (कूर्म, Kūrma) – želva

ásana – pozice

 

Provádění pozice

V sedu roznožném pokrčíme kolena, s výdechem se předkloníme a ruce s dlaněmi dolů zasouváme pod kolena. Pokračujeme dále do předklonu, flexujeme chodidla a protahujeme se za patami. V konečné poloze opíráme čelo (v pokročilé variantě bradu) o podložku. Přední část těla leží na zemi, nohy jsou natažené, ruce směřují do stran dlaněmi k zemi, vzhůru nebo je můžeme zvednout ze země a spojit za zády.

Doba trvání pozice a pozornost

V pozici setrváme až po dobu 3 minut, pro spirituální účel i déle. Z fyzického hlediska svou pozornost věnujeme protahované páteři, zádovým svalům, oblasti břicha a v konečné pozici dechu. Z hlediska spirituálního vnímáme druhou nebo třetí čakru.

Účinky pozice

Pozice působí příznivě na celou oblast páteře (zejména na hrudní páteř), uvolňuje oblast pánevního dna, aktivuje orgány uvnitř břicha, protahuje zadní strany těla, uvolňuje ramenní klouby. Dochází k tonizaci celého organismu, působí proti zácpě, pomáhá při nadýmání a odstranění tuku kolem břicha, stimuluje ledviny, harmonizuje nervovou soustavu, navozuje mentální relaxaci, klid a pocit vnitřního bezpečí. Vztek, strach a hněv opadají a tělo i mysl jsou osvěženy praktikováním této pozice.

Kontraindikace

Pozice se nedoporučuje lidem s výhřezem meziobratlových plotének, ischiasem, kýlou nebo chronickou artritidou, se zvýšeným nitroočním tlakem a těhotným ženám. Pozici by měli provádět lidé s dostatečně flexibilní páteří.

TIP (modifikace)

U lehčí varianty můžeme pokrčit kolena, případně spojíme chodidla k sobě, pravé koleno je napravo, levé koleno nalevo, ruce podtočíme pod lýtky a přes prsty u nohou spojíme dlaně či dlaně necháme položené na nártech, záda jsou zakulacená, čelo na vnitřní hraně chodidel.

Jaké tajemství pozice ukrývá?

Tato pozice vyvolává spontánní pratjaháru (ovládnutí, kontrola, odtažení smyslů), zklidňuje mysl. Bhagavadgíta uvádí: „Když může člověk stáhnout smysly od spojení s jinými předměty, stejně jako želva stahuje své končetiny z vnějšího nebezpečí, pak takový člověk putuje pevně na cestě moudrosti.“ Krišna označuje takového jedince osvíceným a probuzeným.

 

  • -jd-
  • zdroj fotky: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket