pondělí 9. 9. 2024
Přestože jóga vznikala ve zcela odlišných kulturních a přírodních podmínkách, nevylučuje se se zdravým a nenásilným jádrem všech, a tedy i evropských, duchovních učení.
Jama, společně s Nijamou, představují první dva stupně Pataňďžaliho osmistupňové cesty jógy, která by měla vést ke zklidnění pohybů a změn mysli a k dosažení stavu bezžádosti.
Etická pravidla jsou součástí všech společenských systémů. Umožnují společenstvím přežít a rozvíjet se. Patří do všech náboženství, jsou součástí všech politických zřízení.
Ahimsa a brahmačarja – dvě jamy a jejich vztah k běžnému bytí. Ahimsá jakožto nenásilí se neomezuje na pouhé použití hrubé síly, ale ubližovat by se nemělo ani činem, ani slovem, ani myšlenkou. Chápání brahmačarji varuje od celibátu po různou míru regulace sexuálního chování.
Jaký je rozdíl mezi disciplínou (tapas) a ulpíváním (nesplnění aparigrahy)? Ač se to na první pohled rozhodně nejeví, protože se zdá, že jedná o dva zcela odlišné pojmy, smazat rozdíl mezi nimi je, zejména v období, kdy máme do praxe velký zápal, více než snadné. Jak se toho vyvarovat? Jak zařídit, abychom si ulpívání nepletli se sebekázní?
Těch, kteří rádi radí, aniž by k tomu byli vyzváni, nebo dokonce, aniž by byli tázáni, je mnoho. Někdy až moc. A když se pár takových sejde najednou nebo krátce po sobě, jde nám z jejich doporučení hlava kolem.
Podle jamy a nijamy bývá mnohomluvnost znakem vnitřního neklidu. Proč a jak s tím pracovat, jak pomůže jógová praxe?
Jedna z cest, kterou adept jógy může volit, je rádžajóga neboli královská stezka. Jejím hlavním smyslem je práce na sobě, protože ze zdravého středu, kterým jsme každý sám o sobě, vychází vše ostatní.
Často uslyšíte na lekci jógy informaci o tvz. osmistupňové jógové stezce. Co je to za cestu, nebo o jaká doporučení se jedná? A co je to to mysteriózní slovíčko: samádhí?
Kdy je pomoc pomocí, to znamená, kdy chce člověk konat dobro pro dobro a kdy pomáhá pro něco, co to přinese jemu? A jak s takovou formou pomoci nakládat, respektive jak na ni reagovat? V tom se vyjevuje souvislost s jamou a nijamou, kdy musíme nechat druhým svobodu a neutiskovat je svými názory, nepřisvojovat si jejich hodnoty a na druhou stranu neulpívat na těch svých a nevnucovat je ostatním.