úterý 25. 3. 2025
Když se provádí bandha správně, má zklidňující vliv na vegetativní nervový systém a zároveň zvyšuje schopnost soustředění. Smysly se stahují stále více z vnějšího světa dovnitř a aktivita mysli se může zklidnit...
džalandhara bandha, tzv. uzávěr v hrdle; džala znamená síť a dhara nosit
Uzavření sítě
Džalandhara bandha „zamyká“ různé kanály, které vedou na přední straně krku. To zahrnuje jak krkavici, tak celý svazek nervů a cév a také dvě hlavní nádí – idu a pingalu. Kontrakce svalů na přední straně krku vede k jejich zvětšení, zvýší se tlak na plexus sinus caroticus, což způsobí pokles krevního tlaku a zpomalení tlukotu srdce. Delší pauza po nádechu s plnými plícemi se dá pomocí džalandhary bandhy udržet, aniž by se vyskytly nežádoucí účinky jako třeba zvýšení srdečního tepu nebo nadměrný tlak v plicích. Přední strana krku je komprimována, zároveň se šíje a krční páteř intenzivně protahují. Tím se stimuluje průtok krve do vertebrální tepny. Tradičně se používá džalandhara bandha pouze při pránájámě v pauze po nádechu. Doporučuje se cvičit bandhu nejprve velmi jemně, aby se zabránilo jakémukoli tlaku na hrdlo a štítnou žlázu.To platí zejména pro lidi,kteří trpí vysokým krevním tlakem, zvýšeným nitroočním tlakem nebo zvoněním v uších. Při akutních infekcích v krku, například při angíně, je praxe vyloučena. Když se provádí bandha správně, má zklidňující vliv na vegetativní nervový systém a zároveň zvyšuje schopnost soustředění. Smysly se stahují stále více z vnějšího světa dovnitř a aktivita mysli se může zklidnit.Z psychologického hlediska může bandha pomoci propojit hlavu a trup. Moderní člověk se cítí často přetížený pouze v hlavě a tělo příliš nevnímá. Během džalandhary bandhy musíme šíji hodně naklonit a nemůžeme pak být moc tvrdošíjní. To nám pomůže zlepšit proudění informací mezi hlavou a břichem tak, že obojí může být zároveň integrováno do vědomí.
Váju prány a apány
Životní energie (prána), která cirkuluje v těle, se dělí a popisuje jako tzv. pět vájů, z nichž každý má jinou funkci. Váju se překládá jako vítr. Jeden z větrů, prána váju (neplést s obecným pojmem „prána“) řídí přijímání, a to jak na fyzické, tak i smyslové a duševní úrovni. Zesiluje a prohlubuje nádech. Je aktivní hlavně v hrudníku a podporuje bdělost, rozpínání, motivaci, teplo a identitu. Směr pohybu prány váju je vzestupný. Protipólem k práně váju je apána váju. Zodpovídá za vylučování, reguluje výdech a také odstraňujenežádoucí energii, jako je stres, zlost nebo nervozita, které ovlivňují naše vnímání negativním způsobem. Řídí všechno, co odchází. Apána znamená doslova „dech-dolů“. Tento vítr podporuje čištění, vnitřní klid, uzemnění a stabilitu, jeho hlavní sídlo je v podbřišku a směr pohybu je dolů.
Džalandhara bandha může zabránit tomu, aby prána váju unikal přes hlavu nahoru, a pomoci nasměrovat ho dolů do břicha. Současně bude apána váju stimulován a posílen. Kromě toho pomůže bandha uzavřít hlavní nádí – idu a pingalu. Tím se povzbudí otevření centrálního kanálu, sušumná nádí, který symbolizuje jednotu všech protikladů a ve kterém stoupá energie kundaliní.
Provedení džalandhary bandhy
Obvykle je džalandhara bandha součástí praxe pránájámy (dechové cviky v józe) a provádí se vždy po nádechu s plnými plícemi. Vytvoří se v oblasti hrdla ve vzpřímené pozici vsedě s prodlouženou páteří.
Doporučuji učit se džalandharu bandhu pod dozorem zkušeného lektora, který může pomoct s případnými chybami a dát zpětnou vazbu k praxi.
I když se džalandhara bandha praktikuje klasicky v pauze po nádechu, může se v umírněné podobě provádět i s plynulým dechem a dá se integrovat do pozice vsedě nebo do různých ásan.V některých pozicích je bandha již zahrnuta, např. ve všech variantách ramenného mostu, když se pánev zvedá a hrudní kost se blíží k bradě nebo také v poloviční/celé stojce na ramenou.Nicméně ji můžeme přidat do mnoha dalších ásan, hlavně když chceme krční páteř ještě více prodloužit nebo když je žádán uklidňující efekt.
Ať se nektar života nevypaří v ohni
V Hatha Józe Pradipice najdeme metaforu „miska měsíce“. Ta obsahuje určité množství životního elixíru odměřené pro každou lidskou bytost, tzv. nektar měsíce. Miska měsíce se nachází uprostřed mozku v „měsíčním plexu“, což je protiklad k solárnímu plexu.V každém okamžiku našeho života kape tento nektar z misky ven, stéká dolů a padá do trávicího ohně „agni“ (solární plexus), kde se odpařuje. Zde oheň a slunce reprezentují sílu vůle, ráznost a naši aktivitu ve světě. Oproti tomu měsíc představuje schopnost internalizace, prohlubování a přijímání. Tento obraz popisuje symbolický život člověka, jehož pozornost je zaměřena především na venek a na jehočinnosti ve světě. Zdá se, že čas mu pořád utíká rychleji a že se čím dál tím víc sám od sebe vzdaluje. Po určité době se cítí vyhořelý a vyčerpaný. Cvičení džalandhary bandhy nám může pomoct s navrácením ke zdrojům našich sil a k naší podstatě. Už nebudeme marnit svou energii ve vnějším světě, ale naučíme se ji opatrovat a zachovat. Dopřává nám občasné pauzy, třeba i dechové pauzy, a pomáhá rozvíjet schopnost internalizace a meditace. Můžeme žít více v každém okamžiku a v přítomnosti.