Ruce pryč! Anebo ne?

Nedílnou součástí jógové lekce je i dopomoc v pozicích naším učitelem. V některých stylech jógy je to více běžné než v jiných a ne všem to vyhovuje, někomu je ta představa vyloženě nepříjemná. Máme s tímto pocitem jako praktikanti bojovat a nutit se? Určitě ne, sahat na sebe opravdu nemusíte nechat. Ale jak se říká, odříkaného chleba největší krajíc, možná tomu na chuť přijdete.

8 tipů, proč je dobré na sebe nechat při ásanové praxi sáhnout

 

Já jsem ten, kdo může všechno změnit

Život je takový, jaký je – není černobílý, je krásný a laskavý, je krutý a nelítostný. V konečném důsledku ale vždy záleží na nás, jaký je právě náš život. O tom hovoří druhá nijama – santóša neboli spokojenost s tím, co je.

Záklonové pozice

Záklonové pozice mají velkou řadu pozitivních účinků. Působí povzbudivě, protahují často zkrácené prsní svaly a ohybače trupu, zlepšují dechové funkce a činnost srdce, stimulují trávení a v některých případech mohou pomoci i při výhřezech meziobratlových disků. A dalo by se pokračovat. To však platí jen v případě, že jsou prováděny správně.

Sanskrt: jóga

Pojďme si konečně říct, jak je to vlastně se slovem jóga. Je odvozeno ze slovesného kořene judž-, který má několik významů.

Hlavou, nebo nohama?

Stalo se vám na lekci jógy, že instruktor jógy vyžadoval položit se na závěrečnou šavásanu (pozice mrtvoly) hlavou k němu? 

Jin jóga a její terapeutické využití pro mysl

Představme si známý symbol Tchaj-ťi tchu (talijitu) reprezentující síly jin a jang. Kruh je rozdělen křivkou na dvě poloviny, nejčastěji znázorněné bílou a černou barvou. Každá polovina obsahuje esenci té druhé v podobě puntíku zbarveného opačnou barvou, který symbolizuje, že se v každé z nich nachází i opačná síla.

Jógová praxe - celek a část

Někdo pro stromy nevidí les, někdo přehlédne i třísku v oku. Každý jsme jiný a máme různou vnímavost vůči detailu a celkovému obrazu, včetně kontextu. Nelze přitom říci, kdo by byl ve výhodě, důležité je totiž obojí – a navíc v harmonii.

Mindfulness – 3. díl

Jógové pozice a pravidelný pohyb jsou jedním z pilířů a velmi důležitou součástí mindfulness. Denní jógová praxe má velmi pozitivní vliv na naše zdraví i náladu. Na následujících řádcích vám zkusím nastínit, který styl je pro vás ten pravý, jak dostat pravidelnou praxi do běžného dne, co by měla zahrnovat a jak si ji udržet, i když nemůžete jít do jógového studia.

Pusťte to, co vás tíží, a uvolněte se

Uvolnění. Uvolnění se. Zdánlivě samozřejmé, v praxi, v životě, však často neproveditelné. Nebo velmi těžko. Přitom uvolnění je základním aspektem nastolení hluboké a hřejivé vnitřní spokojenosti. Jak se sebou pracovat, aby nečinilo problém, ale radost?

Sanskrt: délka a háček – malí velcí liliputáni

Podtrženo, sečteno z dílů našeho seriálu – ovládat názvy jógových pozic v sanskrtu NENÍ TŘEBA. Ale pokud je neovládáme, lépe když je nepoužíváme. „Spor“ o správnost názvů pozic v sanskrtu není žabomyší válka. Správnost není maličkost. Už jsem se s tím setkala mnohokrát… prý jsem detailista… a že stejně tomu nikdo jiný nerozumí… takže o co tedy vlastně jde…