úterý 23. 4. 2024
Jógová tradice je nesmírně bohatá na různé texty, které obsahují moudrost jogínů minulosti. Jsou studovány stovky a některé i tisíce let a v tradičních liniích se bez jejich zkoumání neobejdeme. Mnohé nám poskytují nejen pochopení širšího kontextu jógové praxe, ale i pochopení života jako takového. V této sérii článků se podíváme alespoň na ty nejpodstatnější.
Člověk vůbec neumírá, neboť smrt je jen branou nových životů. A v tom spočívá útěcha upanišad, že za dobré činy dojde člověk již zde na zemi nejvyšší odplaty.
Jógová tradice je nesmírně bohatá na různé texty, které obsahují moudrost jogínů minulosti. Jsou studovány stovky a některé i tisíce let a v tradičních liniích se bez jejich studia neobejdeme. Mnohé nám poskytují nejen pochopení širšího kontextu jógové praxe, ale i pochopení života jako takového. V této sérii článků se podíváme alespoň na ty nejpodstatnější.
Sanskrt, základní jazyk jógy, je velice zajímavý a příjemný na vyslovování. Rezonace písmen, slabik a slov ovlivňuje svými vibracemi celistvost bytosti. Nechte se inspirovat malým slovníčkem.
Jógová tradice je nesmírně bohatá na různé texty, které obsahují moudrost jogínů minulosti. Jsou čteny stovky a některé i tisíce let a v tradičních liniích se bez jejich studia neobejdete. Poskytují nejen pochopení širšího kontextu jógové praxe, ale i pochopení života jako takového. V této sérii článků se podíváme alespoň na ty nejpodstatnější.
Jógová tradice je nesmírně bohatá na různé texty, které obsahují moudrost jogínů minulosti. Jsou studovány stovky a některé i tisíce let a v tradičních liniích se bez nich neobejdete. Mnohé nám poskytují nejen pochopení širšího kontextu jógové praxe, ale i života jako takového. V této sérii článků se podíváme alespoň na ty nejpodstatnější. Jógasútry nebo Bhagavadgíta se i dnes řadí mezi jakési bestsellery. Pokud jste je nečetli, určitě jste o nich slyšeli. Zřejmě však jen málo z vás slyšelo o Dattátréja-jóga-šástře (DJŠ). Přesto se jedná o text historicky významný.
Krijá jóga se skládá ze tří nijam – tapas, svádhjája a íšvarapranidhána. Jak je disciplína, studium posvátných textů a sebezkoumání a odevzdání se vyššímu principu na sebe vzájemně napojené?
Pataňdžali nás už první sútrou zve k tomu, abychom si uvědomili, jak na tom jsme, a přijali odpovědnost za to, jaké budou naše další kroky. Zve nás do momentu TEĎ. Krása téhle mnohdy přehlížené sútry spočívá také v tom, že začíná slovem „atha“. Začíná slovem nyní. Začíná slovem TEĎ.
Cesta k životu, jaký si přejeme mít, není vždy cestou největšího pohodlí. No a co? V pohodlí zakrníme, zatímco činnost nám přinese radost. Dopřejte si čas a cestu k cíli si užívejte, pěstujte pravidelnost a pokaždé znovuobjevujte prvotní nadšení. Tohle je podle mě nejen cesta k upevnění se v praxi, ale především cesta ke šťastnému a spokojenému životu.
Tato bajka je součástí komentáře jógových súter Pantaňdžaliho a pomáhá nám pochopit sútru 8 z knihy 2.