Jak se vyznat v jednotlivých stylech jógy?

Možná vás už jóga nějakou dobu láká, ale až nový rok vás přiměl rozhoupat se a konečně s ní začít. Pokud se tak stalo, možná vás překvapilo, jak složité může být vyznat se v rozmanité nabídce různých stylů, které jsou dnes zájemcům o jógu zpřístupňovány. Nevěste ale hlavu, stačí se seznámit s několika základními pojmy, které pomohou s orientací v jógovém prostoru.

Pozice prkna na straně (vašišthásana)

Síla vznikající ve středu těla se projeví celistvostí ásany. I mysl získává pevnost pozice prkna a současně dochází k vyrovnávání pólu, vymizení dualit. Na jedné straně se můžeme setkat s extrémností stejně jako na straně druhé.

Masopust: Období veselí a hodování

Po Třech králích v lednu začíná a v úterý před Popeleční středou v únoru končí. Kdo? Přeci masopust neboli fašank či ostatky. Jde o dobu plnou hodování, plesů a veselí, která je vklíněná mezi dvě období postní – vánoční a velikonoční. Jak masopust slavili naši předkové a jaké zvyky i obyčeje jsou s ním spjaty?

Home office protažení: Jóga pro zdravá záda

Pokud chcete udržet své tělo fit a v pohybu po celý život, musíte mít silná a zdravá záda. Protažení a posílení zad může poskytnout větší rozsah pohybu a zabránit zranění, bolesti, a dokonce i nákladným návštěvám u chiropraktika či lékaře.

Hanumanásana – pozice opice

Hanuman byl opičí král, náčelník. Hanumat znamená v sanskrtu mít obrovské čelisti. Hanumanásana je poloha opičího krále. Hanumana.

Dattatréja-jóga-šástra

Jógová tradice je nesmírně bohatá na různé texty, které obsahují moudrost jogínů minulosti. Jsou studovány stovky a některé i tisíce let a v tradičních liniích se bez nich neobejdete. Mnohé nám poskytují nejen pochopení širšího kontextu jógové praxe, ale i života jako takového. V této sérii článků se podíváme alespoň na ty nejpodstatnější. Jógasútry nebo Bhagavadgíta se i dnes řadí mezi jakési bestsellery. Pokud jste je nečetli, určitě jste o nich slyšeli. Zřejmě však jen málo z vás slyšelo o Dattátréja-jóga-šástře (DJŠ). Přesto se jedná o text historicky významný.

Zimní sportování a jóga

Konečně je tady pravá zima. Teploty míří pod nulu, venku se třpytí sníh (alespoň na horách), zima až praští a nás letošní vládní omezení nutí sportovat na čerstvém vzduchu, nu což. Na jógu v parku to není, ale i tak se dá běhat, bruslit, běžkovat, lyžovat, chodit po horách nebo vyzkoušet stále populárnější skialpy, zkrátka tu zimní nádheru si můžeme užívat do sytosti. A až se vrátíme domů do tepla, protáhneme a zrelaxujeme namáhané svaly jógou.

Matsjéndrásana (matsjéndrova pozice)

Protažená páteř vytváří duchovní sílu koncentrace, která existuje mimo rušivé myšlenky a přemítání nad minulostí a budoucností, a ponechává vše na čerstvé panenské přítomnosti. (B. K. S. Iyengar)

Tapas aneb jak nám jóga pomůže zhubnout?

Místo třetí nijamy zaujímá v Pataňdžaliho systému jógy tapas – askeze, sebekázeň, disciplína. Tapas představuje možnost celkového zpevnění osobnosti a jako takový je přínosem ve všech oblastech činnosti. Nic ale není černobílé, a tak i tapas může být vykonáván automaticky a bez hlubšího pochopení a významu. Jak nám pomůže zhubnout (nejen) povánoční kila?

Vědomé myšlení aneb jóga v každodenním životě

Jak už víme, jóga je vědomá. To znamená, že její praxe musí být procítěná a v plné koncentraci. Musíme myslet na to, co děláme, jak to děláme, a věnovat pozornost každému svalu svého těla.