Být věrný jednomu stylu jógu? Ano, či ne…a proč?

Když se rozhodnete cvičit jógu, často se ptáte, zda je dobré dělat jen jeden jediný styl, nebo mixovat několik stylů dohromady...

Méně známé ásany, které stojí za to zařadit do své praxe

Jóga není nuda a nabízí nepřeberné množství ásan, z nichž ne všechny jsou známé jako pes hledící k zemi. O to větší výzva je vyzkoušet je. S humorem a dobrodružstvím, které jsou jim vlastní!

Temné noci duše – pád vzhůru

Jóga je jednou z cest k celostvosti. A jak už to tak na tomto paradoxním hřišti samsáry bývá, využívá k pochopení holistické hry s pravidly duality. Skoro vše myslitelné má v této hře svůj opak. Vše se skládá z různě namíchaných poměrů světla a temnoty, radosti a bolesti, růstu a chřadnutí, ať už uvažujeme v pojmosloví gun, archetypu slunce a měsíce nebo jejich odrazu v archetypech, z nichž jsou upředeny velké příběhy lidstva.

Maitri dýchání

Práce s dechem za účelem navození změněného stavu vědomí je člověku k dispozici od samého počátku jeho existence a naučil se ji využívat různými způsoby, z nichž mnohé jsou dnes certifikovanými metodami. Fakt je ale ten, že u zrodu všech těchto technik byl hluboký a intenzivní dech. Metoda, jež tento typ dechu využívá ke kontaktu s vlastní léčivou energií, k revitalizaci těla i ducha a k osobní transformaci se nazývá Maitri dýchání.

Hathajóga – cesta k trpělivosti

Hathajóga je druh jógy, jejíž nejdůležitější součástí jsou ásany, fyzická cvičení, pránájáma, dechová cvičení určená k ovládání dechu a také meditace aneb zklidnění mysli.

Meditační sedy: siddhásana a sukhásana

Meditační sed je jednou ze základních jógových poloh. Aby poloha byla polohou, ásanou, a nikoliv pozicí, měla by být pohodlná a stabilní. Jedině tak totiž umožňuje navázat pozornost na dech a dráhu, kterou v těle vykonává. Na onom pohodlí a stabilitě je ovšem třeba pracovat. Jak?

Červen: příchod léta a magická Svatojánská noc

Hned první den v červnu se oslavuje významný svátek vzdávající hold těm nejmenším z nás. Mezinárodní den dětí připomíná jejich práva a potřeby, a ačkoliv se oficiálně slaví až od roku 1950, podněty k němu byly vznášeny již v roce 1925. Příčinou byly válečné křivdy, které se mnohdy dotýkaly právě těch nejčistších a nejbezbrannějších – dětí.

Co nám radí Jógasútry: Atha jóga anušásanam

Pataňdžali nás už první sútrou zve k tomu, abychom si uvědomili, jak na tom jsme, a přijali odpovědnost za to, jaké budou naše další kroky. Zve nás do momentu TEĎ. Krása téhle mnohdy přehlížené sútry spočívá také v tom, že začíná slovem „atha“. Začíná slovem nyní. Začíná slovem TEĎ.

Tři blokády proudění kundaliní: granthi neboli jógové uzly

Prána je jemná životní síla, energie, jež do nás vchází skrze mysl i tělo. Proudí tělem a tento přirozený rytmus podporuje kombinace správného pohybu, dýchání, jídla a jednání. Pokud je vše v rovnováze, pociťujeme klid, souznění a uvědomění. Jógová praxe umožňuje vnímat tok prány, pracovat s emocemi i tendencemi mysli a postupně uvnitř navozovat harmonii a rovnováhu.

Stres, tichý zabiják

Jak pravil Svámí Šivánanda:
„Mysl je to, co člověka činí otrokem; a znovu ta stejná mysl je to, co ho osvobozuje.“

Nelze tedy stoprocentně stres označit za špatný, občas ho ve zdravé míře potřebujeme. Určitě jste více nežtisíckrát slyšeli o poplachové reakci v těle, „boj, nebo útěk“. Co si vlastně pod tím představit?