Poloha krokodýla – mákarásana

25. 08. 2019


Mákarásana, neboli poloha krokodýla, přináší silné prokrvení dolních zad, ledvin, břišních a pánevních orgánů. Relaxační varianta rozvíjí dech a uvolňuje šíji a záda.

Mákara – krokodýl

Provádění polohy

Vycházejte z lehu na břiše, paže jsou volně podél těla. Prodýchejte a po výdechu zvedněte současně hlavu, hruď i nohy ze země, co možno nejvýše. Stehna, kolena, lýtka a kotníky se dotýkají, celé nohy jsou napnuté. Ruce sepněte a položte v týl. Nezadržujte dech, dýchejte volně a klidně. Váha celého těla by měla spočívat na břiše, žebra by neměla být v dotyku se zemí. V poloze zůstaňte 10–20 vteřin.

Pozornost

Spodní břicho je aktivní, stydká kost se opírá o zem. Dýchejte do stran.

Tip (modifikace)

Relaxační varianta polohy může následovat po té klasické nebo úplně místo ní. Vychází taktéž z lehu na břiše. Nohy jsou mírně od sebe, špičky vytočeny ven. Pokrčte paže, pod úrovní ramen se opřete o lokty a vložte bradu do dlaní. Pokud nepříjemně cítíte záda, složte ruce pod čelo dlaněmi k zemi a nasměrujte špičky nohou k sobě, s patami směřujícími ven.

Jaká tajemství poloha ukrývá?

Na břišní orgány je v této poloze vyvíjen tlak, který je prokrvuje, působí blahodárně na střevní peristaltiku, a představuje tak účinnou a efektivní prevenci i řešení zácpy, a také kompenzaci sedavého životního stylu, který zeslabuje střevní stěny. Absence pravidelného pohybu zase znamená nedostatečné prokrvení, což způsobuje, že ani nervy správně neplní své stimulační funkce. To vše tato ásana napravuje, a podporuje tak nejen ochablá střeva, ale také činnost jater, slinivky a ledvin. Doporučována je také při onemocněních prostaty. Dále zpevňuje břišní svalstvo a svaly nohou a posiluje bederní a křížovou oblast, kde mírní bolesti. Osvědčuje se i při deformitách obratlů a onemocnění meziobratlových plotének. Pokud něčím takovým trpíte, konzultujte však pro všechny případy její provádění s příslušným odborníkem.

 

Zdroje:

Vašek Krejčík: Žijte jógu

Kolektiv autorů: Jóga od staré Indie až k dnešku

Leslie Kaminoff, Amy Matthews: Jóga Anatomie

 

  • autor: Kateřina Hájková
  • foto: Shutterstock.com

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket