Jógou proti alergiím

07. 07. 2018


Alergií, tedy přecitlivělostí imunitního systému na nějaký podnět, trpí již každý třetí Čech. A prý bude hůř, během deseti let mají alergici tvořit polovinu obyvatel Evropy. Alergie se přitom může poprvé objevit až v dospělosti, nebo i na prahu stáří...

Alergenů neustále přibývá. Zatímco v minulosti bylo pro alergiky typické bojovat s pyly různých rostlin a trav, dnes jim stále častěji vadí roztoči obývající naše domovy a různé potraviny, které běžně jíme.

Jak s alergií bojovat? Při prvních příznacích (protože čím dříve, tím lépe) bychom měli navštívit lékaře, který nám zjistí, které jsou ty „naše“ alergeny, a doporučí nejvhodnější medikaci. Léky však nestačí. Důležitý je pohyb na čerstvém vzduchu, pravidelný a dostatečný spánek, psychická pohoda, vyrovnané vztahy se svými blízkými i přiměřeně zdravá strava. Samozřejmostí by pro alergiky a astmatiky mělo být nekouřit a vyhýbat se zakouřeným prostorám.

Stojí za to vyzkoušet i některé jógové praktiky, které nám mohou se zmírněním nepříjemných příznaků pomoci. Patří sem jak očistné rituály, tak i dýchací techniky a provádění ásan. Doporučuje se provádění pozic, které uklidňují organismus, což může tlumit jeho předrážděnou reakci na alergen, a také těch, které posilují dýchací soustavu. Velmi efektivní mohou být dýchací techniky, které jóga využívá. Schopnost kontrolovat svůj dech a vědomě s ním pracovat totiž může pomáhat lidem, kteří trpí dušností.

Očistné rituály

Mezi doporučené očistné techniky patří jógové néti, což je šetrné propláchnutí nosu, kterým se zbavíte prachových částeček, pylu a dalších nečistot. Používáme k tomu speciální konvičku (někdy se jí také říká nosní sprcha), kterou lze koupit v jógových studiích i v lékárně. Do konvičky nalejte vodu s mírně vyšší teplotou, než je teplota těla, a rozpusťte lžičku soli (lze použít běžnou kuchyňskou sůl, ale lepší je mořská nebo himálajská černá). Začneme s proplachováním lépe průchodné nosní dírky. Ze strany přiložíme konvičku k např. pravé nosní dírce, nakloníme se nad umyvadlo a hlavu natočíme pravou stranou vzhůru. Dýcháme ústy, vodu necháme proudit nosem a levou nosní dírkou vytékat do umyvadla. Poté několikrát „vyfrkneme“ zbylou vodu. Opakujeme na druhou stranu.

Jogínská očista očí – naplníme kalíšek vodou o tělesné teplotě, přiložíme k oku a několikrát zamrkáme. Totéž u druhého oka. Neprovádějte během infekce nebo poranění očí.

Vyzkoušet můžete i chladivé éterické oleje, jako jsou ty z levandule, heřmánku, růží, případně santalového dřeva. Používejte je ve formě masáží, koupelí, obkladů a inhalací podle typu alergie. Na sennou rýmu pomáhají parní nebo suché inhalace levandule či eukalyptu (proti kýchání a rýmě). Přidávejte i do koupele.

Dechová cvičení

Kapalabháti (zářící lebka) je technika, která se řadí jak mezi techniky dechové, tak i očistné, neboť mimo jiné pročišťuje nos a čelní dutiny. Skládá se ze série rychlých, silných výdechů a pomalých, jemných nádechů. Nádech by měl být výrazně delší než výdech. Výdech je krátký, prudký a aktivní, zatímco nádech je pozvolný, jemný a pasivní. Výdech provádějte s aktivním stáhnutím břišní stěny (nikoliv hrudníku) a při nádechu a volně nadechujte do břicha. Provádějte několikrát za sebou a pak se vždy vráťte k přirozenému dechu. Intenzitu a počet opakování je vždy třeba přizpůsobit svému tělu, neboť příliš velký počet kol může způsobit i mdloby a pocit na zvracení. Toto cvičení má silné aktivizující účinky, proto se nehodí praktikovat ho před spaním, ale ideálně ráno pro nabuzení energie.

Nádí šódhana (střídavý dech) patří mezi základní dechové techniky. Jedná se o střídavý dech, při kterém střídavě nadechujeme a vydechujeme pravou a levou nosní dírkou. Nádí jsou kanálky, kterými prochází vitální energie, a šódhana znamená očista. Jedná se tedy o dech, při kterém pročišťujeme nádí a napomáháme lepšímu proudění energie. U této praktiky musíte být schopni dýchat oběma nosními dírkami, což velmi silná alergie někdy nedovoluje.

Ásany

Obrácené jógové pozice, jako je např. svíčka, stoj na hlavě, pes hlavou dolů a další, otevírají nosní dírky pro lepší odvodnění. Není však vhodné v pozicích setrvávat víc než několik minut. Záklonové pozice, jako je most, ryba, kobra, otevírají hrudník a plíce, což vám umožní snadnější dýchání. Pravidelným praktikováním jógy můžete navrátit tělu harmonii, která je alergií narušena.

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket