Tip na čtení: Mindfulnes, minimalismus, ekologie či poutnictví

Objevte Východní řadu nakladatelství Alferia. Tato příjemná edice zprostředkovává vědění z Východu pro západní čtenáře. Poznáte ji podle sympatického provedení v kapesním formátu s využitím recyklovaného papíru.

Spánek, sny a snění –⁠ základ duševní hygieny

Spánek je neoddělitelnou součástí naší existence. Třetinu života prospíme, vědomí je „vypnuté“. Přesto někteří považují spánek za ztrátu času, něco povinného, zbytečného. Často si „zkracují“ noc a domnívají se, že si „prodlužují“ den a život. Jak to tedy se spánkem je? A proč je pro lidský organismus tak potřebný? Jaké benefity nám přináší? Jak dobře spát? Co jsou sny a proč k nám přichází? Jak je pochopit a jejich poselství začlenit do všedního dne? A jak to všechno souvisí s jógou?

Jak proměnit tmu ve světlo?

Světlo znamená život. Zejména za zimních dnů na sobě cítíme účinek nedostatku světla. Podobně je tomu v místnostech. Temné prostory nám ukládají energii.

Meditace

Většina z nás bere jako samozřejmost trénovat své fyzické tělo, zdravě jíst, hýbat se. Ovšem trochu zapomínáme, že stejnou pozornost, ne-li větší, zasluhuje a potřebuje i naše mysl. Pojďme se společně podívat na to, jak nám meditace může posloužit v našich životech.

Svatomartinské rohlíčky

Na svátek svatého Martina patří od nepaměti kromě klasického svatomartinského menu a vína také nějaká ta sladká tečka. Tou mohou být třeba skvělé plněné rohlíčky. Připravte si naši zdravější verzi z tvarohového těsta!

Očista jako klíč do zámku našeho zdraví

Stejně jako vodovodní potrubí, varná konvice nebo třeba pračka i lidské tělo je jakousi nádobou, kterou neustále proléváme všelijaké tekutiny i substance pevnějšího charakteru. A stejně tak i prostor lidského těla se postupně zanáší usazeninami všeho druhu a čas od času je potřeba ho vyčistit, aby ulpělé nánosy tělo nezatěžovaly, nebránily vstřebávání živin nebo nezačaly působit toxicky.

Každá praxe je dobrá praxe... nebo?

Stává se vám někdy toto? Praktikujete ásany, sedíte na meditačním polštářku nebo procházíte dechovými technikami a mysl si přitom jede svoji písničku.: „Tahle balance ti dneska moc nejde, včera to bylo mnohem lepší, to ses vůbec nekývala.“ Nebo: „Dneska ti jde ta stojka úplně skvěle, ještě dva dechy a bude to tvůj osobní rekord,“ případně: „Pořád na něco myslíš, ta praxe je úplně zbytečná.“

Vybavte si domov na jógu

Zařiďte si svůj domov jako jógové studio a mějte po ruce všechny pomůcky na jógu, kterými můžete svou pravidelnou praxi posunout zase o něco dále. Docílíte správného postavení těla v ásanách, prohloubení protažení těla či si užijete pohodlnější závěrečnou relaxaci a domácí meditaci.

Jóga pro seniory: Proč se jí nebát a co byste o ní měli vědět

Stále více lidí nad 60 objevuje mentální, fyzické a emocionální výhody, které jóga přináší seniorům. Představa, že se jóga hodí jen pro trénované a flexibilní jedince, je velmi mylná. Jóga se hodí pro každého, její kouzlo totiž tkví v tom, že nás učí poznávat sebe i své tělo a v tomto smyslu hledat cesty, jak se sebou zacházet tak, aby to bylo přínosné a příjemné.

Ásany jsou jen předkrm: Zkuste hlavní chod

Ačkoliv tento pokrm v našich končinách není tradiční, myslím, že mnoho z nás někdy ochutnalo „tapas“, jinými slovy variaci různých předkrmů. Jsou výborné, na první pohled malinké, ale je velmi jednoduché se jimi nasytit tak, že na hlavní chod již nedojde. Se cvičením ásan to může být podobné. Někdy se jednoduše zaplníme svačinkami a uzobáváním a nezbyde místo na skutečné jídlo – meditaci a uvědomění.