Tak už DOST. Chce to změnu!

28. 01. 2016


Zdravý životní styl se skloňuje v každém časopise, rádiu a televizi. Lidé už na tento pojem často rezignují, anebo si říkají: „Jé, zase zdravý životní styl, to známe. Jak začít.....?

Každý den řešíme nejrůznější situace: Kde bydlet, kam jet na dovolenou, co si obléci či kam vyrazit na večeři. To bývají každodenní myšlenky, se kterými se setkáváme. Je příjemné o nich přemýšlet a zároveň plánovat vše tak, jak si přejeme. Abychom k těmto snům došli je však v prvé řadě potřeba být zdravý.

Podívejte se okolo sebe, kolik lidí trpí problémy se zády, metabolickými poruchami (stále více a více mladších), v jaké míře se vyskytuje obezita, vysoký krevní tlak, zvýšená hladina cholesterolu... Přijde-li nějaký zdravotní problém, většinou všichni hledáme pomoc v okolí (u lékaře), než sami u sebe. Přitom stačí tak málo, abychom i my zvolili cestu zdraví a prevence a uchopili svůj život do vlastních rukou, bez spoléhání se na cizí pomoc.  Myslíte si, že je to nereálné?   

Začněte právě TEĎ!

Základní způsob očisty spočívá překvapivě v očistě mysli. Zvykli jsme si dívat se na zevnějšek, a podle něj hodnotit a usuzovat. Co je ale v nás? V naší mysli? Není tam zmatek, napětí, chaos a nepořádek? Nemáme hlavu plnou vzpomínek, nebo naopak přání? Žijeme tady a teď, nebo jen vzpomínáme a sníme? Jak jste na tom vy? Zkuste se každý den na chvilku zastavit. Najděte si čas sami na sebe a naučte se být se sebou rádi. Nebojte se poslouchat, co vám tělo a mysl říkají. Přemýšlejte o těchto hlasech a zkuste je vyhodnocovat. Možná časem zjistíte, že vaše mysl je plná negativity, zlosti, nebo jen smutku a staré „myšlenkové veteše". To je třeba odstranit a pracovat na odstranění, lépe řečeno vyladění mysli. Jako ladičku můžete zkustit:

  • Pravidelné cvičení jógy, například s on-line kurzem jógy pro začátečníky. Prohlédnout kurz můžete zde
  • Pravidelné praktikování relaxace a meditace (vyzkoušete např. jóga nidru/ jógový spánek, který regeneruje. Ideálně je nahrát program 30-60 minut na CD a 2krát týdně věnovat čas mentální očistě.
  • Věnujte dýchání 10 minut denně (návody zde: videa pro předplatitele Jóga Dnes zdarma, kniha s množstvím dechových technik a pránájámě s přesnými postupy)
  • Připravte si pozitivní program pro každý den.   

Ranní ladění: Ráno, když vstanete, si uvědomte, co vás čeká, smiřte se s tím a nastiňte si postupy, jak vše k vlastnímu prospěchu zvládnete. Zaměřte mysl na pozitivní myšlenky a tím ji vyčistěte. Každý z nás potřebuje být chvíli sám se sebou.

Večerní ladění: Večer, když máte čas, zrekapitulujte si den krok po kroku a s odstupem zhodnoťte, jak se vám vše dařilo zvládat. Jak myšlenky, tak činy.  Víte, jaké jste měli pocity? Jak vám bylo? Jak jste přemýšleli? Jak jste jedli a chovali se? Nad tím vším je třeba získat kontrolu, nikoli se situacemi nechat vláčet a jen si stěžovat nebo se vymlouvat. 

Mějte čas pro sebe a jen tak dokážete naslouchat tělu i mysli: naučíte se pracovat s intuicí a váš život dostane řád. Pracujete-li na očistě mysli, je už jen malý krůček k očistě těla. Když je vaše psychika v klidu, netěká a není zatěžována zbytečnostmi, i vaše tělo se cítí dobře. Energie není blokována, proudí a pohyb (např. jóga) v proudění pomáhá. Navíc pozice jakéhokoliv druhu jógy jsou primárně určeny pro očistu. Působí na tělo jako čisticí prostředek, vyhánějí z něj lenost, brání stagnaci a letargii. Ždímají, mačkají a hnětou tělo i orgány, čímž z nich uvolňují toxiny a zbytečně usazené látky. Vyvolávají v těle bio-chemické procesy, které nám pak umožňují být v pohodě a „cítit" zdraví, lehkost a energii. Pozice jsou podle indické mytologie darem bohů nám lidem a umožňují nám starat se o sebe. Mnohá moudra praví, že co se nehýbe, z čeho se pohyb vytratil, časem uvadá, usíná nebo umírá. Zamyslete se nad tím, až si příště zvolíte pohodlí před aktivitou. Pohyb je navíc zdrojem hormonu štěstí – endorfinu, právě on vyvolává ten úžasný pocit, který i po krátkém pohybu zažíváte. Tohle však nikdy nepoznají ti, kdo jen sedí a jedí u televize, čímž mimo jiné zahání setkání se sebou samými. Není to škoda?  

Pobývejte na čerstvém vzduchu a čerpejte záporné ionty: mysli ráda pobývá na čerstvém vzduchu.

Jezte s rozumem a vědomě: pro tělo i mysl doporučuji i stravu jako čisticí prostředek. Vím, že mnoho lidí nechce o „zdravé výživě" ani slyšet. I ta je však podstatnou očistou (palivem) celého organismu. Vezměte si, že auto na benzín nepojede na diesel. Tak i vaše tělo. Když je mladší, může snáže jet na cokoliv. Postupem času však zjistíte, že jízda už není tak plynulá a rychlá, jako když vám bylo 25. Budete si to obhajovat, vymlouvat se, že nemáte čas na jídlo, protože musíte hodně pracovat atd. Takových výmluv a omluv jsem už slyšel, že bych mohl napsat další knížku.   

Člověk má výhodu (nevýhodu) v tom, že moc přemýšlí a je vychováván. Oproti zvěři a přírodě máme rozumovou složku, která nás vede často k nesmyslným závěrům vůči sobě samým. Jako bychom chtěli popřít zákonitosti přírody a nějak ji přelstít. Ale ona se nedá. Když máme kvalitní stravu, máme i energii pro cestu jít dál a dopředu. Když pohon chybí, ubývá či je nesmyslně nahrazován, příroda (tělo) se začíná bránit. Přibírá, otéká, nafukuje se, „pučí vyrážkou" nebo bolí. Většinou to nevidíme a nechceme vidět!   

DOST bylo výmluv a slabostí. Začněte cítit odpovědnost za to, kdo jste a kam chcete dojít. Pro tyto plány musíte být zdraví a ne zdraví hledat u lékařů.   

 

 

 


Jóga Dnes Konference
Mala Collective
Energy Studio jd
JógaMarket