Zdravá strava 20. 05. 2020 PDF Tisk

Rebarbora – krátká sezóna je tu, tak ji nepropásněte!

Rebarbora je atypickým druhem zeleniny. Její řapíky můžeme konzumovat jen několik týdnů v roce. Přesto patří k jedněm z nejoblíbenějších jarně-letních plodin. Roste volně, je nenáročná na pěstování a v kuchyni s ní uděláte velkou parádu.

Rebarbora – krátká sezóna je tu, tak ji nepropásněte!

Nutriční stránka           
Rebarbora obecně patří mezi nízkokalorickou potravinu – obsahuje jen okolo 20 kcal na 100 g. Rebarboru však nikdy nekonzumujeme celou – listy jsou až jedovaté. Konzumují se jen řapíky, a to hlavně v začátcích sezóny, kdy je reveň mladá. Rebarbora totiž obsahuje vysoké množství antinutriční látky, kyseliny šťavelové. V mírném množství ji obsahuje hodně přírodních plodin a není nijak významně škodlivá. Problém vzniká, když jí je hodně. A to je právě hlavně na konci sezóny a u starších řapíků. Proto by měla být rebarbora konzumována jen v prvních týdnech růstu, zhruba od půlky až konce května (podle dostupnosti), do prvního týdne v červenci. Štavelany vápenaté totiž zatěžují ledviny. Když se hromadí, podílí se na tvorbě ledvinových kamínků, proto by se rebarboře měli vyhýbat lidé, kteří trpí nějakým onemocněním ledvin nebo lidé kteří už se například potýkají s ledvinovým kameny. Navíc byste si ji neměli dopřávat denně ve velkých dávkách.

Rebarbora je dobrým zdrojem vitamínu K a rozpustné vlákniny, která je důležitá pro trávení a naše střeva. Rebarbora obsahuje také nezanedbatelné množství vápníku. Ten se však velmi ochotně váže na kyselinu šťavelovou a vytváří šťavelany vápenaté, jak jsem již psala výše. Tento jev můžeme pozorovat také například u špenátu. Naopak by se k plodinám mělo přidávat trochu mléka, jogurtu či tvarohu, aby neměla tendenci si brát vápník z těla.

Rebarbora v kuchyni
Rebarbora se nikdy nekonzumuje syrová, patří totiž k jedněm z nejkyselejších plodin na světe. Na tom se podílí jak kyselina šťavelová, tak kyselina jablečná. Nikdy se neobejde bez přídavku pěkné dávky cukru – v tomto případě tedy určitě máte omluvenku. Před používáním ji vždy dobře očistěte a stáhnete slupku, stejně jako u řapíkatého celeru. Pokud máte úplně tenké a mladé stonky, tak nemusíte, je to ale mnohem lepší – předejdete tak nepříjemnému zachytávání slupek v ústech.

Rebarbora je výborná ve sladkých moučnících – koláčích, galletkách, famózní je v crumblech (podušené ovoce s hutnou drobenkou), ale také v lineckých koláčích. Můžete ji zavařit a dobře si rozumí s jahodami, se kterými se stáhne typická kyselost. Výborná je rebarborová limonáda nebo zmrzlina. Co rebarboře nesvědčí je mražení – proto je lepší ji spíše zavařit do džemu než mrazit. Případně ji rozvařit s cukrem a zamrazit.

Vyzkoušejte rebarboru v receptech
Rebarborový crumble
Rebarborový koláč
Domácí sirup z rebarbory a zázvoru