Brokolice - zelená pokladnice zdraví

21. 10. 2015


Brokolice je levný a dostupný "doplněk stravy", na který bohužel reklamu nenajdete...

Brokolice (latinsky Brassica oleracea L. var. Italica) je rostlina z čeledi brukvovitých, která k nám byla přivezena ze Středomoří již za dob středověku. Mezi její přímé příbuzné patří např. všem známý květák, kapusta nebo zelí.

 

Tato na první pohled a chuť nevábná zelenina je významným zdrojem zdraví prospěšných látek, díky kterým se zařadila mezi nejzdravější druh zeleniny vůbec. Mnoho lidí (hlavně děti) konzumaci brokolice zcela odmítají a to je velká škoda, neboť správně připravená brokolice je malou pokladnicí zdraví. Správný způsob tepelné přípravy (vaření na páře) je velmi důležitý, jedině tak si totiž brokolice zachová svou hodnotu. Mezi látky v brokolici obsažené patří, samozřejmě jako u jiných typů zeleniny, vitamíny, minerální látky a antioxidanty. Brokolice je bohatým zdrojem vlákniny (až 3 g/100 g), dobře vstřebatelného vápníku a draslíku, vitamínů skupiny B komplexu (hlavně kyseliny listové) ale i důležitého vitamínu C. Nemalou pozornost si však zaslouží hlavně škála chemopreventivních látek (sloučeniny s antikarcinogeními účinky), jejichž zástupci jsou nejčastěji různé flavonoidní látky. V posledních letech se věda snažila tyto sloučeniny definovat, charakterizovat je a odhalit jejich struktury, aby je lidé mohli nadále použít a využít např. jako doplňky stravy či jiné farmaceutické preparáty.

 

Mezi látky, do kterých se klade největší naděje, patří relativně nově objevená sloučenina, zvaná sulforafan. Sulforafan patří mezi tzv. isothiokyanáty, což je třída flavonoidních látek (můžete je znát také pod obecnějším pojmem fytochemikálie). Sulforafan-glukosinolát působí na naše tělo tak, že indukuje některé biotransformační enzymy, které zajištují antioxidační a detoxikační pochody v našem těle. Pravidelná konzumace správně uvařené brokolice je tedy silnou prevencí a může vést ke snížení rizika výskytu rakoviny.

 

Ano, od vaření brokolice vůni nečekejte. Zkuste ji však zařadit do svých jídelníčků alespoň 2x týdně. Brokolice je levný a dostupný "doplněk stravy", na který bohužel reklamu nenajdete :). Snažte si vždy vybírat kvalitní produkt, kontrolujte její barvu, případně plísně a hlavně zemi původu.

 

RECEPTY:

Skvělý "maskovací" a zdravý recept na brokolici naleznete zde: Slaný koláč z quinoy

Recept na brokolicovou polévku naleznete zde: Zdravá strava - žádná věda: (11. díl - Zeleninové polévky)

Recept na šunkofleky s brokolicí naleznete zde: Zdravá strava - žádná věda: (15. díl - Česká klasika...)

 

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket