Potravinové intolerance

Potravinové intolerance jsou relativně novým původcem velmi rozmanitých zdravotních obtíží, které často nemají jasnou a lehce diagnostikovatelnou příčinu.

Strava a emoce

Jíte, protože vás něco trápí, nebo jíte, protože máte přirozený hlad? Emoce hrají často větší roli ve stravování, než si myslíme...

Proč stále nehubnu, když jím tak málo?

Toto je asi nejčastější otázka, kterou si pokládají ženy, které se rozhodly hubnout na vlastní pěst a stále jim to nejde. Rozum velí řídit se jasnou rovnicí: snížím příjem jídla, budu jíst skoro jen samou zeleninu a ovoce, příjem bude nižší než výdej a kila půjdou rychle dolů... Ale je v tom háček.

Nová éra sladké chuti: erythritol a xylitol

Cukr bychom vždy měli konzumovat velmi umírněně, neboť je spluviníkem celosvětové pandemie obezity a cukrovky. Dnes vám však představíme dvě relativně nové a původně přírodní formy sladidel, která jsou, ač sladká, pro naše tělo zatím bezpečná – erythritol a xylitol.

Zásady racionálního stravování – V. díl: Správný pitný režim

Je tu poslední díl zásad racionálního stravování a ten patří tekutinám. O tom, KOLIK – CO – JAK pít, a hlavně co nepít, bylo již za poslední roky napsáno mnoho. Jak se v záplavě informací zorientovat? Je skutečně nutné, aby každý z nás vypil bezpodmínečně 2,5 l tekutin denně?

Zásady racionálního stravování – IV. díl: Přirozenost stravy

Cítíte, jak moc se změnila strava v průběhu posledních desítek let? Co dříve bylo naprosto normální, je teď považováno za „farmářské“, „bio“ a „domácí“ a tyto nálepky s sebou přináší punc exkluzivity, něčeho kvalitnějšího, a samozřejmě i dražšího.

Zásady racionálního stravování – III. díl: Plnohodnotnost

Základ racionálního stravování tvoří tzv. smíšená strava, která zahrnuje jak živočišné, tak rostlinné zdroje živin a mikroprvků. Nepřiklání se tedy k žádným výživovým směrům, které by preferovaly jeden zdroj ve větší míře (paleo, veganství apod.). Smíšená strava je považována za plnohodnotnou a my si hned vzápětí vysvětlíme, v čem ona plnohodnotnost spočívá.

Zásady racionálního stravování – II. díl: Pozornost a čas

Nejdříve televize, pak počítače a mobilní telefony, aktuálně tablety a chytré hračky. Kromě toho, že jsou to věci spadající do kategorie „elektronika“, mají společnou ještě jednu věc. Odvádějí naši pozornost od věcí a činností, které by si ji zasloužily. Jednou z těch činností je i naše stravování.

Zásady racionálního stravování – I. díl: Pravidelnost

Tématem pravidelnosti ve stravování otevíráme několikadílný seriál, ve kterém se budeme postupně věnovat aspektům zdravé stravy. Každý jsme jiný a každému vyhovuje trochu něco jiného – to je bez diskuse. Lidské organismy ale fungují na několika základních principech, které jsou společné všem. Na těch budeme stavět.

Strava v období dospívání

Dokud jsou potomci plně závislí na tom, co je jim ze stravy předloženo, máte vy a vaše okolí jejich zdraví plně ve svých rukou. Jakmile se však stávají soběstačnými, vybíravými, dostávají vlastní kapesné, stravují se stále více mimo domov a začínají o svém jídle rozhodovat sami, vstupujeme na cestu korigování alespoň toho, co můžeme...