Ořechy – výběr, péče a skladování

27. 11. 2019


Oříšky by měly být samozřejmou součástí zdravého jídelníčku. S blížícím se Vánoci je to téma více než aktuální. Ořechy jsou součástí cukroví, sladkých vánočních dezertů, ale i nejrůznějších dárkových balíčků, směsí a dárkových košů.

Nutriční složení

Základem ořechů jsou hlavně tuky, které jsou převážně mono- a polynenasycené, tedy zdraví prospěšné. I když se nejedná zrovna o nízkokalorickou potravinu, vůbec bychom se jich neměli bát. Pokud bychom si položili otázku, jaký druh je vůbec ten nejzdravější, těžko bychom vybírali jeden druh. Každý typ je něčím výjimečný. Pro naše zdraví je ideální oříšky v rozumném množství střídat a konzumovat je nesolené a nepražené. Mimo tuky jednotlivé typy oříšků vyčnívají obsahem minerálních látek – mandle jsou bohaté na vápník, para ořechy zase na selen, kešu jsou zase vydatným zdrojem hořčíku. Para ořechy dokonce obsahují tolik selenu, že už jeden ořech denně vám pokryje s přesahem denní doporučenou dávku tohoto prvku. Konzumujte je s mírou.

Skladování a péče

Právě z toho důvodu, že jsou ořechy bohaté na tuky, hlavně ty nenasycené, jsou velmi náchylné na proces oxidace tuků, žluknutí. Pakliže se s ořechy nesprávně nakládá, jsou třeba dlouho v teple a na světle, nestabilní nenasycené mastné kyseliny podléhají změnám, které vedou ke změně chuti a také vůně/zápachu. Z toho důvodu ořechy skladujte vždy ideálně ve skleněné nádobě s víčkem, kterou umístěte buď do spíže, do skříňky nebo do lednice. Na rozdíl od ovoce a zeleniny, chlad oříškům nevadí, ba naopak. Není dobré ořechy nechávat v plastových sáčcích, třeba volně na parapetu u okna, ale ani ve skříňce vedle sporáku/trouby, která se zahřívá vždy, když ji používáte.

Vlašské ořechy

Vlašské ořechy milujeme. Jsou trochu jakýmsi národním pokladem a jsou nesmírně zdravé. Jejich úrodu už máme čerstvě za sebou a nyní je čas je hlavně správně uložit. Čerstvě vyloupané ořechy je potřeba nechat důkladně vyschnout, nikdy je hned neuzavírejte do nádoby, pokud je nechcete rovnou sníst. Po vyschnutí je klidně přendejte do plastové krabičky nebo do uzavíratelného pytlíku a uložte je do mrazáku To je nejbezpečnější forma skladování vašich zásob. Vždy si můžete vyndat část do menší nádoby, kterou mějte v ledničce.

Vlašské ořechy často meleme a přidáváme je do nejrůznějších druhů cukroví. Nikdy nemelte všechny do zásoby a neskladujte je moc dlouho. Vždy si připravte jen množství, které spotřebujete. Velmi opatrní buďte při nákupu vyloupaných ořechů v obalech případně již mletých vlašských ořechů. Přiznám se, že to jsem si nikdy netroufla a vždy výhradně používám vlašáky z ověřených zdrojů a české, lokální. K dostání jsou samozřejmě i takové, které mají původ např. v Německu. Proč ale kupovat cizí, když ty české jsou tak dobré. Máte hnědé ruce po louskání? Pak vsaďte na citrónovou šťávu nebo cokoliv kyselého (i lák z kvašeného zelí).

Lískové ořechy

Dalším, trochu opomíjeným, druhem oříšků jsou lískové ořechy. Na Vánoce je sice používáme rádi, po zbytek roku ale zůstávají ve stínu mandlí či kešu. Přitom jde o velmi dobře stravitelné druhy ořechů, které jsou navíc taktéž lokální. Po opražení je můžete rozmixovat spolu s medem a kakaem na výbornou domácí nutelu. Pamatujte, že lískové oříšky patří k těm, které taktéž ochotně žluknou. Proto je před použitím ochutnejte, přičichněte si k nim a hlídejte jejich čerstvost.

Výběr ořechů v obchodě

Ořechy můžete koupit na mnoho způsobů – zabalené v pytlíku, na váhu ve volném prodeji, v kvalitě bio, na trzích z dovozu... možností je zkrátka mnoho. Jak tedy vybrat ty kvalitní a zároveň zbytečně neplatit přehršelé částky? Každý typ ořechů má nějaká svá specifika. Vždy byste se ale měli řídit vizuální stránkou. Jsou ořechy na první pohled pěkné, bez kazů, bez viditelných fleků, bez plísní? Pak jdete správným směrem. Vlašské ořechy bych, jak jsem již naznačila výše, vždy kupovala nebo odebírala od někoho známého, nevyloupané, a pak si je uskladnila správně po svém. Tak máte jistotu. Mandle jsou často různých velikostí i tvarů, výborné mandle se k nám dováží z Holandska a koupíte je nejčastěji na trzích. I kešu oříšky se dají koupit v různých kvalitách a velikostech – čím větší a hezčí, tím většinou dražší. Chuťově mezi nimi ale rozdíl je, proto doporučuji volit minimálně střední třídu.

Dalším nebezpečím, které na ořechy číhá, jsou plísně. Aflatoxiny, které plísně produkují, jsou totiž škodlivé pro naše játra. Ořechy mohou být sporami kontaminovány velmi snadno. A nejhorší je, že v praxi to člověk nedokáže poznat. Tak pátrejte aspoň po těch okem viditelných. Nebojte si ořechy pořádně prohlédnout, ukázat, na trhu ochutnejte, než jich koupíte více.

Má cenu kupovat je BIO?

Veškeré ořechy v BIO kvalitě by měly být o řád lepší. Nicméně ani značka BIO vám nezaručí, že ořechy nejsou napadeny plísněmi. V tomto ohledu se tedy může lišit produkt od produktu nezávisle na tom, jestli je drahý nebo levný bio nebo nebio. Současná legislativa totiž množství plísní nijak nelimituje, jen zakazuje prodávat ořechy s viditelnými plísněmi.

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket