BLESKOVĚ
Zdravá strava 27. 01. 2021 PDF Tisk

Kaki – tak trochu jiné ovoce

Kaki, ovoce, které je původem z Číny, se pěstuje již tisíce let pro svou lahodnou chuť. Co v sobě skrývá tato pochoutka z pohledu výživy?

Kaki – tak trochu jiné ovoce

Kaki se vyznačuje oranžovou barvou a sladkou medovou chutí. Existuje mnoho odrůd tohoto ovoce, nejznámější Hachiya a Fuyu, s vysokým obsahem rostlinných chemikálií zvaných taniny, které dodávají nezralému ovoci suchou, hořkou chuť. I proto nelze kaki konzumovat dříve, než dosáhne plné zralosti.

Klasické kaki, které známe a je dostupné v každém supermarketu, lze jíst čerstvé, sušené nebo vařené a běžně je na celém světě k dostání ve formě želé, nejrůznějších nápojů, past či pudinků.

Kaki je nejen chutné, ale také plné živin, které mohou prospět vašemu zdraví hned několika způsoby.

Jeden kus ovoce (přibližně 150 g) obsahuje:
Energetická hodnota: 118 kcal
Sacharidy: 31 g
Bílkoviny: 1 g
Tuk: 0,3 g
Vitaminy A, C, E, K, B1 (thiamin), B2 (riboflavin) a B6 

Ovoce plné důležitých živin 
Tyto barevné plody mají nízký obsah kalorií a jsou plné vlákniny, což z nich dělá pokrm vhodný pro lepší trávení a redukci hmotnosti. 

Pouze jeden kousek obsahuje více než polovinu doporučeného příjmu vitaminu A, což je vitamin rozpustný v tucích, který je zásadní pro funkci imunitního systému, dobrý zrak a také vývoj plodu.

Kromě vitaminů a minerálů obsahuje kaki širokou škálu rostlinných sloučenin, včetně taninů, flavonoidů a karotenoidů, které mohou pozitivně ovlivnit vaše zdraví.

Listy tohoto ovoce pak mají vysoký obsah vitaminu C, tříslovin a vlákniny a jsou také běžnou složkou terapeutických čajů.

Vynikající zdroj silných antioxidantů 
Kaki obsahuje prospěšné rostlinné sloučeniny, které mají antioxidační vlastnosti. Antioxidanty pomáhají předcházet nebo zpomalovat poškození buněk působením oxidačního stresu, což je proces spouštěný nestabilními molekulami nazývanými volné radikály.

Oxidační stres je považován za příčinu chronických chorob jako např. srdeční choroby, cukrovky, rakoviny a neurologických stavů, jako je Alzheimerova choroba.

Naštěstí konzumace potravin bohatých na antioxidanty, jako je kaki, může pomoci v boji proti oxidačnímu stresu a může tak riziko takovýchto onemocnění výrazně snížit.

TIP
Vyzkoušejte recept na teplý pudink s kaki nebo kaki vyzkoušejte k celozrnným palačinkám

  • autorka: Valentina Lebová
  • foto: Shutterstock.com

Objednat předplatné