Bhudžangásana (pozice kobry)

31. 01. 2016


„Páteř by měla být pohyblivá ve všech směrech a dobře hybná na obou koncích. Když se hýbe hlava, pohyb je přenášen až na konec ocasu.“ B. K. S. Iyengar

bhudžanga – had, bhudža – paže, rameno, anga – končetina, ásana – pozice 

Provádění
Výchozí pozice je vleže na břiše. Dlaně jsou umístěné v úrovni ramen. Zvedejte se nejdříve silou zádových svalů bez zapojení rukou. Když dojde k zapojení rukou tlakem do země, pokračujte ve zvedání těla vzhůru s lokty poblíž tělu do výše, kdy pupík ještě leží na zemi. Vracíte-li se zpět, pohyb dolů probíhá velice pomalu. V první fázi můžete ásanu provést dynamicky (v rámci rozcvičení) třikrát za sebou v rytmu dechu a při dalším opakování ji zaujměte po minimálně 10 cyklů dechu.

Benefity
Protažení přední strany trupu a posílení zádových svalů, uvolnění páteře, neníli zdravotní omezení, rozvoj hrudníku, stimulace trávení a vylučování, aktivace oblasti jater, ledvin, nadledvinek, posílení sebedůvěry, hrdosti, rozvoj vnitřní síly.

Kontraindikace
Problémy s bederní částí páteře (především lokalizovaný výhřez směřující vzad), vysoký krevní tlak, problémy se zápěstími, břišními orgány, těhotenství.

Tip
Než přejdete k provádění pozice, začněte vleže na břiše nádechem do břicha a do tříselných kanálů. Ucítíte zesílení v oblasti pánevního dna a nad kyčelními klouby. Zopakujte třikrát. Pokračujte mírným zvednutím pohledu očí, hlavy a trupu tak, že ucítíte při zvedání přitisknutí stydké spony k zemi, natažení bederní oblasti páteře a putování sedacích kostí směrem k patám. Tím se zpevní střed těla, trochu se omezí pohyb, ale pro stabilizaci středu těla v ásaně bude toto nastavení vhodné.

Vhodné provádění: bederní oblast páteře se natáhne a zpevní se střed těla pomocí dechu
Nevhodné provádění: v bederní oblasti páteře dojde ke kompresi obratlů (zapadnutí dolů do sebe a prohnutí)


Co skrývá ásana?
Had je v mnoha kulturách symbolem zbožnosti a uctívání. Kobra se musí zbavovat své kůže, aby mohla růst dál. Je to neustálý proces poznání, co vše je třeba odhodit, svléci, abychom uvolnili místo pro nové. Had je tedy symbolem znovuobnovení, znovunarození a je cestou k lepšímu… Odrážejí se v něm kvality jako plodnost, narození, smrt, moudrost a pokušení, dobro, zlo a vyšší napojení. V některých příbězích se had kouše do svého ocasu jako poukázání na objevení síly sebeobnovy.

Zvedání trupu při provádění ásany v sobě nese jistotu, sílu a hrdost. Nehybnost dolní části těla zakořenění a napojení na matku přírodu. Pohyb hada symbolizuje vzrůstající energii, probuzenou hadí sílu, která následně ovlivní i vnitřní nastavení a nasměrování k vědomí. Síla hlavy a čelistí, které dokážou sežrat většího tvora, než je had sám, vyjadřují jeho neskutečnou sílu. Zjitřené smysly uvnitř hlavy bystře vypovídají o každé situaci nastavší ve světě. Had dokáže vystříknout svůj jed velice daleko, stejně jako člověk dokáže mentální – slovní jed vypustit ze svých úst a uškodit sám sobě, ale i ostatním.

Kundaliní šaktí symbolizuje hadí sílu, která je latentní v lidské páteři. Je stočená na okraji páteře v klubíčku a čeká na probuzení, její pohyb jde spirálovitě nahoru. Had se pohybuje po břiše, tedy po strávených dřívějších zkušenostech, které otevírají stále novou cestu za světlem. Objevit a čerpat z těchto zdrojů je úkol v praxi bhudžangásany.

  • -jd-
  • zdroj fotky: Shutterstock.com

 

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket