5 tipů pro odbourávání stresu

12. 05. 2016


„Stres se běžně definuje jako odpověď organizmu na fyzickou či psychickou zátěž. Není to nepřekonatelný problém, ale důležité je, aby se tento stav nestal dlouhodobou záležitostí,“ říká Markéta Havrlandová.

Známe to všichni. Každý máme čas od času pocit, že už je toho na nás moc. Nejen krátkodobý, ale hlavně dlouhodobý stres organismus celkově oslabuje a otevírá brány dalším fyzickým i psychickým potížím. Ne každý ale umí jen tak zahodit své starosti za hlavu. Jak nejlépe odbourávat tyto negativní pocity? Inspirujte se ozkoušenými tipy lektorky Hatha jógy Markéty Havrlandové, která vrací harmonii do života svých studentů. Klíčem ke znovunalezení rovnováhy v životě je podle ní správná výživa, pohyb a umění relaxace.


„Stres se běžně definuje jako odpověď organizmu na fyzickou či psychickou zátěž. Není to nepřekonatelný problém, ale důležité je, aby se tento stav nestal dlouhodobou záležitostí,“ říká Markéta Havrlandová.


Pránájáma  - dechová cvičení
Nejefektivnější a nejrychlejší metodou, jak odbourat stres, je koncentrace na dech. Začněte se základním bráničním dechem, postupně se můžete dopracovat ke komplikovanějším typům. Ať už jste kdekoliv, v sedě či v leže na zádech, zavřete oči  (pokud ovšem zrovna neřídíte) a zhluboka se nadýchněte. Povolujte přitom břišní svalstvo a soustřeďte se na oblast pupečního centra. Potom pomalu vydechněte a opět přitáhněte a zpevněte břicho. Zkuste při tom počítat - nádech a výdech na čtyři doby, přičemž každá doba trvá přibližně jednu vteřinu. Dýchejte netrhaně, s hladkým přechodem mezi nádechem a výdechem. Pak můžete přidávat a počítat nádech i výdech na pět dob, a pokud to zvládnete, zvyšte počet na šest. Vydržte v tomto stavu zhruba pět až deset minut. Už po chvilce ucítíte výrazné zklidnění, zpomalení tepu, poklesnutí ramen a povolení napětí ve svalech.

Meditace
Lze-li se úplně zbavit stresu, pak jedině odstraněním jeho příčiny. Jógínská filozofie tvrdí, že všechny problémy lidstva pramení z ignorance a zapomnění pravého Já. Z toho, jak se ztotožňujeme pouze s hmotným tělem, kdy naše ego získává nadvládu, a toužíme po materiálních hodnotách. Jako protilék předepisuje jóga každodenní meditaci. Pouze tak se dokážeme přiblížit k vlastní podstatě. Pokud poznáme svoje Atman (nesmrtelné Já), stres vymizí z našeho života.
Začněte s několikaminutovou meditací. Hned po ránu a opět večer,  ale nikoliv těsně před spaním. Nemusíte nezbytně sedět v pozici lotosu, usaďte se tak, abyste se cítili pohodlně a se vzpřímenou páteří. Dýchejte pomalu a zhluboka, až se dostaví pocit lehkosti a povolení svalstva. Mějte přitom oči zavřené, víčka lehká a pomalu přeneste pozornost do středu čela mezi obočí. Můžete si přitom představovat bílé světlo, vycházející z hloubi mozku, a přitom opakovat v mysli mantru Om. S každým nádechem uslyšte Om, s každým výdechem uslyšte Om. Zpočátku bude vaše mysl těkavá, ale pokuste se ji ovládnout a přivést zpátky mezi obočí, k posvátnému zvuku Om. Naprosto nezbytná je trpělivost. Někdy trvá až několik měsíců, než pocítíte první výsledky. Ale mohu vám slíbit, že se vám toto čekání vyplatí.


Širšásana nebo jiné inverzní ásany
Mojí nejoblíbenější pozicí při cvičení Hatha jógy je stoj na hlavě, neboli širšásana. Všeobecně se považuje za "krále" nebo "královnu" všech pozic díky svým nesčetným blahodárným účinkům, a je rovněž odpovědí na stres. Stoj na hlavě pomáhá důkladně prokrvovat mozek a okysličovat nervové buňky. Dochází při tom také ke stimulaci endokrinních žláz, které pomocí komunikačních látek (hormonů) regulují doslova všechny tělesné funkce. Není divu, že se po stoji na hlavě cítíme tak skvěle – převrácená poloha těla nabízí jiný pohled na situaci, nové možnosti řešení problémů, jinou perspektivu. A také nadhled. Kolikrát si pak uvědomíme, že příčina stresu je vlastně nepodstatnou banalitou.


Sezamové mléko s kurkumou
Když jsem dlouho pod tlakem, pociťuji absolutní fyzickou i psychickou vyčerpanost. Bez kvalitní výživy bych stresu těžko odolávala. Skvělý nápoj, který vzpruží nervovou soustavu a doplní energii, je raw sezamové mléko s kurkumou. Sezam se z hlediska výživových hodnot řadí mezi nejbohatší semínka, obsahuje bílkoviny a zdravé tuky, také vápník, hořčík, draslík, železo a zinek, jež jsou potřebné pro optimální funkci endokrinních žláz.  Kromě toho jsou bohaté na B vitamíny, které jsou důležité pro mozkovou činnost, a sice k výrobě chemických látek neuropřenašečů, kterými nervové buňky mezi sebou komunikují. Kurkuma je protizánětlivá a působí jako obrana proti nepříznivým efektům stresových  hormonů – adrenalinu a kortizolu, a mimo to podporuje kognitivní činnosti v mozku.
 Příprava tohoto „životabudiče“ je snadná. Použijte přírodní, neloupaná a nepražená sezamová semínka. Namočte si je ve vodě (50 – 60 g sezamu) a nechte je v tomto nálevu 8 až 10 hodin. Následně slijte vodu, propláchněte je a rozmixujte s 500 ml vody, 5 g prášku Kurkumy, špetkou černého pepře, 15 ml kokosového oleje. Budete-li chtít, oslaďte si je rozmixovanými datlemi nebo švestkami. Vaše pocuchané nervy vám za tuto „meducínku“ poděkují.


Raw čokoláda
Zcela přirozeným projevem stresu je mlsání. Cukrovinky, a obzvláště pak čokoláda, nám pokaždé zdvihne náladu. A když už máte potřebu mlsat, zkuste něco, co nejen skvěle chutná, ale také obsahuje zdraví prospěšné látky. Kdykoliv se dostávám do situace „na hraně“ a honí mě chutě, mám po ruce kousek raw čokolády. Na rozdíl od té standardní, průmyslově zpracované, raw čokoláda obsahuje vysoký podíl kakaové sušiny z nepražených kakaových bobů, a díky tomu v sobě uchovává všechny hodnotné živiny kakaa. Navíc obsahuje výživné tuky a místo rafinovaného cukru se sladí výhradně ovocem s přirozeně se vyskytující cukry.


TIP NA ZÁVĚR
Chcete-li více proniknout do možností, jak zklidnit svou duši i tělo, můžeme si o tom popovídat osobně na dvoudenním festivalu RawFest 4. – 5. června na pražské Štvanici. Najdete mě v jóga stanu, kde pro vás připravují dva dny s Hatha jógou. Inspirací, jak zkvalitnit svůj život, bude ovšem celý festival. Můžete tu ochutnat nejrůznější raw pokrmy z lahodné zeleniny, ovoce, oříšků a semínek. Jak se takové jídlo připravuje, vás naučí zajímavé osobnosti z Čech a zahraničí, například nejlepší britský raw šéfkuchař Russell James. Načerpat pozitivní energii můžete také během přednášek, nebo při rituálu s maminkou tří dětí a šamankou Helenou Houdovou, která vstoupila do širokého povědomí jako topmodelka. Málo se už ale ví, že Helena prošla zásadním životním přerodem a její cestou za sebepoznáním byla spíše než hvězdná mola změna životního stylu a nalezení harmonie v propojení s jógou a raw jídlem.

www.rawfest.cz

 

image_lifefood-raw-cokolada-pomerancova-2
rawfest2016_510x189
turmeric milk

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket