Maitri dýchání

Práce s dechem za účelem navození změněného stavu vědomí je člověku k dispozici od samého počátku jeho existence a naučil se ji využívat různými způsoby, z nichž mnohé jsou dnes certifikovanými metodami. Fakt je ale ten, že u zrodu všech těchto technik byl hluboký a intenzivní dech. Metoda, jež tento typ dechu využívá ke kontaktu s vlastní léčivou energií, k revitalizaci těla i ducha a k osobní transformaci se nazývá Maitri dýchání.

Tři blokády proudění kundaliní: granthi neboli jógové uzly

Prána je jemná životní síla, energie, jež do nás vchází skrze mysl i tělo. Proudí tělem a tento přirozený rytmus podporuje kombinace správného pohybu, dýchání, jídla a jednání. Pokud je vše v rovnováze, pociťujeme klid, souznění a uvědomění. Jógová praxe umožňuje vnímat tok prány, pracovat s emocemi i tendencemi mysli a postupně uvnitř navozovat harmonii a rovnováhu.

Dech je nyní mnohem vzácnější...

Svěží jarní vzduch plní naše nosy rozkoší plnou vůní probouzející se přírody. Venku jsme sice kvůli současné pandemii nového typu koronaviru nuceni dýchat přes roušky, vůně jara však hravě pronikne i přes ni, rozhodneme-li se, že ji ucítíme. A šťastlivci, kteří mají zahrádku, terasu nebo balkon, mohou jarní vzduch do plic nasávat i bez roušky.

Bhastrika

Bhastrika zahrnuje rychlý a silný proces vdechování a vydechování poháněný pohybem bránice. Pohyb dechu je doprovázen slyšitelným zvukem. Bhastrika používá činnost břišních svalů a bránice k nasávání vzduchu dovnitř a ven z plic, generování tepla v těle vytlačováním krve trávicími orgány, tónování jater, sleziny, žaludku a slinivky břišní a zvyšuje trávicí kapacitu.

Pránájáma

Cesta jógy je krásnou, mnohdy trnitou výpravou. Starověké texty praví jasně: „Dýchej jako jogín.“ Dech jako naše životní síla. Pro mnohé je to omílané klišé. Léčivé klišé. Zkusme si nyní, jak čteme tyto řádky, uvědomit, že dýcháme a ani to nevnímáme....

Nádí šodhana přispívá k vnitřní rovnováze

„Moje tělo je plné napětí, vyčerpané a zároveň se mi hlavou honí spousta myšlenek, které nemohu zapudit,“ zní častá odpověď účastníků mého jógového kurzu na otázku, jak se cítí na začátku hodiny. Den byl plný schůzek, práce a rodina si kladou často protichůdné požadavky, celou dobu jsme vystaveni bezpočtu podnětů.

Zvyšte svou energii pomocí pránájámy

Existují různé způsoby, které vám pomohou zvýšit vaši energii – zdravá strava, pohyb na čerstvém vzduchu, slunce či fyzický pohyb. Jóga také nabízí několik metod, které dokáží účinně zahnat jarní únavu.

Jak upravit svou praxi v podzimním duchu?

Zhluboka se nadechněte – vzduch je všude kolem nás… Podzim je transformační období. Ať už se to týká počasí a jeho změn nebo intenzity světla kolem nás.

Pránájáma – proč je tak důležité dýchat?

Možná vás už napadlo, proč se při józe dává takový důraz na dech? Co to je pránájáma? A jak to vlastně funguje?

Jak na stres v práci? Prodýchejte to!

Nemáte teď v práci zrovna své nejlepší dny? Snažíte se splnit nereálné termíny, zvládnout vysokou pracovní zátěž, nepříjemného šéfa nebo kolegy? Zkuste těchto 6 pránájáma technik na uvolnění a zklidnění vašeho nervového systému a zlepšení stavu mysli.