Před naplněním je třeba nádobu vyprázdnit

Pránájáma je čtvrtou částí Pataňdžaliho cesty jógy. Společně s ásanami, které zde zaujímají místo třetí, představuje první podmínku a základní předpoklad pro vyšší stupeň sebeuskutečnění. Zastavení změn a pohybů mysli, k nimž vede jógová praxe. Pránájámu již Pataňdžali předpokládá, když hovoří o jamě a nijamě a přípravě a očistě mysli.

Okamžik mezi minulostí a budoucností

Prožívat svůj život bezprostředně a naplno není jednoduché. Myšlenky se velmi rády toulají po minulosti nebo budoucnosti. Praxe pránájámy a hlubší pochopení procesů spojených s dechem nám pomohou více si užívat přítomnost a lépe zvládat všední den.

 

Udždžají: Tajemství a význam „vítězného dechu“

Termín „udždžají“ v sanskrtu sestává z kombinace slov jako je „vítězství“, „otroctví“, „svázání“, „vzhůru“ a „rozšiřování“. Jejich celek naznačuje pocit moci a povznesení, vypovídá o vítězství, úspěchu, dobytí nebo o získání dobytím. Doslova znamená „ten, kdo vítězí“, jedná se tedy o „dech vítězství“.

Zvyšte svou energii pomocí pránájámy

Existují různé způsoby, které vám pomohou zvýšit vaši energii – zdravá strava, pohyb na čerstvém vzduchu, slunce či fyzický pohyb. Jóga také nabízí několik metod, které dokáží účinně zahnat jarní únavu.

Jak prodýchat koleno?

Nádech je povahy aktivní, při nádechu se zapojují a aktivují svaly k boji, k pohybu samotnému. S výdechem se svaly uvolňují, s výdechem klesáme v pátek po práci do gauče a doslova si oddychneme. S výdechem se uvolňuje hlubší vrstva nás samotných.

Dech náš nejlepší přítel

Dech je s námi v každém okamžiku našeho života. Často si jej ani neuvědomujeme, i když je přímo spojen s našimi emocemi. Pránájáma je cestou, jak svého nejbližšího přítele poznat a utužit tento jedinečný vztah.

 

Řízený dech a vědomý pohyb pro zdravou páteř

Přestože dech ve všech ohledech významně ovlivňuje kvalitu našeho života, je pro nás spíše samozřejmostí než středem naší pozornosti. Víte, kolikrát denně se nadechnete a kolikrát to uděláte vědomě? A přitom se způsob, jakým dýcháme, odráží na všech rovinách našeho bytí a je základním předpokladem naší existence. Dech je úžasný fenomén a určitě stojí za to věnovat mu pozornost.

 

Dech a správné postavení těla

Otázka dýchání je stále diskutovaná jak odborníky, tak cvičenci jógy. Jakou roli v postavení těla hraje dech jsme se zeptali odborníka MUDr. Anety Sládkové Králové z Kliniky rehabilitace FNM a současně instruktorky powerjógy. 

Jak dýchat v ásanách?

Často se řeší jak dýchat při cvičení ásan. Někdo doporučuje dýchat do plného nádechu a výdechu, někdo jenom hrudníkem a pouze udždžají dechem, jiný radí třeba jen nádech nosem a výdech ústy. Jaká je správná odpověď?

Trénujte a pouze pozorujte dech

Plný jógový dech je zaměřený na aktivaci všech částí plic a doporučuje se trénovat pro hluboké povzbuzení receptorů v plicích. Naučte se s dechem pracovat a také ho zkuste jen pozorovat.