Zásady bezpečné jógové praxe

15. 01. 2017


Jaké jsou tedy základní zásady bezpečného provádění pozic v józe? S čím se můžete na lekcích setkat? Jak cvičit, abyste si neublížili?

Jóga je známá a populární jako zdravé cvičení pro všechny. Vyhovuje všem věkovým kategoriím, zdravým lidem i těm, kteří řeší nějakou zdravotní potíž, dětem i ženám v těhotenství a po porodu. Přesto může ublížit. A to tehdy, pokud nerespektujeme vlastní možnosti.

Jóga je v zásadě jen jedna, přestože rozlišujeme různé styly cvičení. V moderním/západním pojetí je zpravidla sekvencí přesně prováděných pozic (ásan). Pokud postupujeme podle pokynů lektora či lektorky, jsou nejen bezpečné, ale i příjemné. Lektor/ka vždy upozorňuje, že žádná z pozic nesmí bolet, přípustný je pouze tah či tlak, jak se snažíme v pozici postupně dosahovat lepších výsledků. Námaha je žádoucí, zatěžování svalů zcela v pořádku. Ostrá bolest by ale byla znamením, že pozici neprovádíme správně nebo na zvolenou variantu pozice ještě nejsme připraveni.

Potíže může způsobit také zadržování dechu, jak se snažíme vyčkat na nádech či výdech s ostatními nebo se v pozici urputně soustředíme. Stažení svalů při zádrži v kombinaci s nějakým prudším pohybem ale může způsobit například blokaci páteře. Proto je na lekcích tolik zdůrazňováno a připomínáno plynulé dýchání. Je důležité také respektovat zdravotní omezení, k pozicím vždy existují snadnější alternativy a není nijak na škodu používat v pozicích pomůcky. Vysloveným hazardem je potom účast těhotných na běžných lekcích bez upozornění lektora či lektorky a jejich svolení. Řada pozic je v těhotenství nevhodná či dokonce riskantní. A protože těhotenství je třeba přizpůsobit i způsob vedení lekce a posloupnost  ásan, je i s ohledem na ostatní vhodnější využít lekcí přímo pro toto radostné období určených.

Jaké jsou tedy základní zásady bezpečného provádění pozic v józe? Jednoduše:

  • na počátku lekce lektora či lektorku upozorněte na případná zdravotní omezení (včetně těhotenství)
  • pozice provádějte podle pokynů lektora či lektorky, nespěchejte do obtížnějších variant
  • respektujte své možnosti, pokud se jedná o rozsah pohybu a výdrž v pozici
  • nesrovnávejte se s ostatními, nesnažte se o soutěžení v pozicích
  • dýchejte plynule, a to i pokud vám dech nebude vycházet podle pokynů lektora či lektorky
  • dejte najevo, pokud potřebujete v pozici pomoci (s detailními dotazy však s ohledem na ostatní vyčkejte až po lekci)
  • v případě potřeby odpočívejte, jen přitom nerušte ostatní.

Na lekcích vídám oba extrémy – jednak laxní provádění pozic, které je pouhým plýtváním času, ale také příliš urputnou snahu, která může skončit zraněním. Jóga jako taková je přitom někde mezi, pozice prováděné precizně, soustředěně, v rámci vlastních možností, s radostí a lehkostí.

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket