BLESKOVĚ
Očistné techniky 01. 10. 2022 PDF Tisk

Podzim a jóga, rituály jako základ úspěchu

Organizovanost je základ úspěchu...vytvořte své vlastní očistné rituály, které pravidelně zařazujte do své praxe... pomůžou vám na vaší cestě za úspěchem a také v rámci podzimních dnů. 

Podzim a jóga, rituály jako základ úspěchu

Rituály jsou prostředky, jejichž pomocí si stanovujeme rytmus. Rytmus je přirozený řád vesmíru a pomáhá na cestě sledování cílů.

Jógová praxe

Vyšetříte si každé ráno 30 minut pro pravidelnou praxi? Pokud ne, zkuste nejdříve třikrát týdně vstát o půl hodiny dříve, abyste podpořili energii, kterou jste v letních měsících načerpali. Cílenou očistu zvýšíte v období rovnodennosti nebo úplňku. Díky jednoduché jógové praxi můžete obnovit nebo zvýšit energii pro každý den. Není třeba podstupovat drastické několika hodinové praxe, stačí méně a pravidelně.

V podzimních dnech se hodí styly jógy, které uzemňují a vedou k odpočinku. Vhodné jsou i techniky - jóga nidra, jin jóga, restorativní jóga.

Pro jógovou ranní praxi, nebo pro očistné postupy, ale i např. pro kurz jógy pro začátečníky otevřete jógovou TV - Jóga Virtual a cvičte. 

Pročištěte krev

Mukha bhastrika (kovářské měchy) – dechová technika, která působí očistným způsobem na pH krve. Mukha jsou ústa a rázovité vydechování „č...č...č...“ probíhá právě přes sešpulené rty do ztracena. Nenadechujte v průběhu techniky! Snažte se o maximální fázovité vydechování až do pocitu, že už není co vydechnout. Techniku můžete doplnit o pohyb trupu. Posaďte se na paty. Ruce sevřené do pěstí položte do třísel. Lokty otevřete do stran. Provádějte mukha bhastriku a přitom pohybujte trupem nad stehna. Zvedání začněte od hlavy, hrudníku až do napřímení trupu. Proveďte 3–9krát.

Aktivujte mozek a páteř

Vezměte gumový míček velikosti tenisáku a jednu i druhou nohu promasírujte střídáním tlaku do míčku. V místech, která jsou citlivá, chvíli zůstaňte a střídejte tlaky. Promasírujte celé chodidlo a několikrát za sebou zkuste míček uchopit prsty nohou. Propleťte prsty rukou mezi sebou a různými pohyby (meze se nekladou) rozpohybujte ruce. Otevřete ústa, vyplázněte jazyk do hloubky brady a proveďte několik výrazů obličeje.

Přejděte do pozice na čtyřech (pozice kočky) a rozpohybujte záda. Při nádechu záda mírně prohněte a s výdechem je vyhrbte. Zopakujte několikrát za sebou a v dalším provádění snižte trup na předloktí. Provádějte opačné dýchání. Po dokončení se vraťte a tělem vyjádřete pohyby kočky – pružnost, variabilnost a volnost. Těmito pohyby uvolníte celé tělo, včetně vnitřních struktur (klouby a vazy). Přejděte do pozice vysokého kliku (prkno) a s výdechem do pozice psa hlavou dolů (střecha). Tyto dvě pozice střídejte v rytmu dýchání a nechte energii proudit.

(Všechny postupy pro Jógovou terapii a masáže nohy, aktivní střed těla, ale i jóga nidru a restorativní jógu, naleznete v knize Žijte jógu 2). 

Očistná meditace

Posaďte se na paty nebo do zkříženého sedu a vyrovnejte páteř za korunou hlavy. Uvědomte si dýchání, nechejte ho volně plynout a pozorujte ho. Představte si nad svou hlavou slunce ve všech detailech, které vás napadnou: tvar, barva, síla, energie… Nechejte paprsky vyzařující ze slunce vstupovat přes korunu hlavy do celého svého těla, jako by postupně jím prostoupily. Prociťujte a vnímejte. Pracujte s touto představou, až si vytvoříte okolo svého těla sluneční ochranný obal. Spojte dlaně před hrudníkem na sebe (andžali mudra) a zůstaňte tak dlouho, jak vám bude příjemné.

Po příjemném ranním rozpohybování se nasnídejte a zkuste v klidu vyjít za svými denními povinnostmi. Dokážete-li praxi pravidelně praktikovat po dobu 30 dnů, rituály, které vzniknout, se vám odmění a vaše energie bude stále proudit.

 

Celou jógovou praxí se můžete inspirovat v jógové TV – www.jogavirtual.cz.

 

 

Objednat předplatné