Vírabhadrásana 1, 2, 3

17. 07. 2016


Vírabhadra (bojovník), mytický bojovník, hrdina, válečník stvořený bohem Šivou z jeho vlasů, které si vytrhnul, když jeho žena byla zabita jedním z bohů. Stvořil bojovníka mírumilovného. Bojoval uvnitř, nikdy proti nikomu. 

Co skrývá bojovník?

Pozicí bojovníka vstupuje síla do každého, kdo ásanu zaujme. V dolní části je síla a v horní části a mysli volnost a pružnost, které se spolu kloubí. Uvědomte si podporu, která vychází z nohou, a její rozpínání směrem vzhůru – dává pružnost a volnost. Při výdrži dojdete k celkovému uvolnění napětí a psychických tlaků a obnovíte sílu těla i mysli. Bojovníci podporují odvahu a zdolávání překážek, otevírají srdce a nechávají energii proudit. Energie lásky – dechu (srdce) tak může plynout, kamkoliv bude chtít – bez omezení a volně. Pokud se díváte jasným směrem a neustupujete, když překážky přicházejí, objevíte hloubku pozice – i sebe sama. Vydržte v pozici déle a posilte svou odhodlanost „bojovat“ se svými špatnými vlastnostmi, se svými touhami, zlozvyky a objevíte v sobě sílu mírumilovného bojovníka.

Bojovník I

Provádění

Z výchozí pozice psa hlavou dolů vykročte pravou dolní končetinou vpřed směrem k pravé ruce. Zadní chodidlo mějte vytočené do strany (ideálně 45–60 stupňů), čímž udržíte dolní končetiny v „kolejnicích“ kyčelních kloubů. S nádechem zvedněte trup kolmo k zemi a paže mějte vedle uší ve vzpažení. Snažte se pomocí zadní dolní končetiny přetáčet levou stranu těla dopředu, ale v míře, kterou vám umožní levý kyčelní kloub. Pohled je neutrálně vpřed nebo nahoru.

Pozor!

  • Pánev směřujte čelně. Z fyziologického hlediska to zcela nejde, a proto respektujte své tělo.
  • Neprohýbejte se v zádech. Stahujte kostrč pod sebe (nezapojujte hýždě) a stydká kost bude stoupat nahoru.

Kontraindikace

Problémy s klouby dolních končetin, vysoký krevní tlak.

 

Bojovník II

Provádění

Z výchozí pozice psa hlavou dolů vykročte pravou dolní končetinou mezi dlaně (střed). Zadní chodidlo je celou plochou na zemi a s přední patou svírá 90 stupňů. Je rovnoběžně se zadní stranou podložky. S nádechem zatlačte do obou chodidel a zvedněte se nahoru – otevřete dolní končetiny, pravým bokem ve směru pravého chodidla. Pravá dolní končetina je pokrčená a stehno je v ideálním postavení rovnoběžně s podložkou. Pravé koleno vede přímo vpřed a zadní dolní končetina je natažená. Trup je kolmo k podložce a paže v upažení (prodloužení s rameny). Směr pozornosti (drišti) je pravý prostředníček.

Pozor!

Nevtáčejte koleno dovnitř, došlo by k poškození vazů.

 

Bojovník III

Provádění dynamické varianty

Z výchozí pozice psa hlavou dolů vykročte mezi dlaně. Zadní nohu opřete o prsty a patu zvedněte. S nádechem zvedněte trup s pažemi vzpaženými vedle uší. Přední stehno je v konečné fázi rovnoběžně se zemí. Pata zadní dolní končetiny je ostře zvednutá a vymezuje prostor, zadní dolní končetina natažená.

Popis provádění rovnovážné varianty

Z výchozí pozice dynamického bojovníka 3 přeneste váhu vpřed a zvedněte dolní končetinu a paže natáhněte vpřed.

Benefity

Posílení dolních končetin a zad, uvolnění kyčelních kloubů a třísel, rozvíjí rovnováhu a koncentraci, podporuje cirkulaci lymfy a krve v horní polovině trupu a harmonizuje kořenové a srdeční čakry.

Poznámka: bojovník 3 se dle různých škol interpretuje jinak. Některé školy uvádějí, že bojovník 3 má opřenou zadní nohu o zem, některé školy toto nazývají pozicí úcty a některé školy učí bojovníka 3 jako rovnovážného bojovníka. Na této skutečnosti nesejde, důležité je, když víte ve všech variantách, co dělá vaše pozornost. 

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket