Uštrásana (pozice velblouda)

14. 08. 2016


Otevřením se směrem vpřed připravujeme prostor pro cestu k novým cílům. Vše, co bylo, necháváme za sebou, mačkáme a zapomínáme staré, abychom díky expanzi mohli přijímat vše nové.

uštra – velbloud, ásana – pozice, poloha, sed

Provádění pozice

Klekněte si a paže nechte podél těla. Nárty mějte položené na zemi a přeneste na ně váhu, stejně jako i na kolena. Přitlačte kolena do podložky a zpevněte stehna, jako byste je přilepili na stěnu, která je před nimi. S nádechem nechte couvat bradu do krku, a tím vyneste hrudník směrem vzhůru. Zaklánějte se bez zalomení hlavy v oblasti šíje. Bradou stále couvejte, na konci pohybu, když se vaše ruce opřou o paty, uvolněte hlavu do záklonu (nedělá-li vám to problém). Když se vracíte, hlavu vracejte naposledy. 

Pozor! 

Nesedejte si pánví vzad, protože dojde ke zvýšenému riziku poškození spodní oblasti zad bez rozvinutí páteře v hrudním záklonu. 

Necháte-li zapadnout hlavu vzad, můžete poškodit oblast prodloužené míchy a současně zamezíte provedení hrudního záklonu. Tím, že by došlo k zalomení hlavy v oblasti krku, dojde i k poklesnutí hrudníku, a tím pádem poloha nemá vliv na rozvoj hrudního koše. 

Benefity

Rozvíjí hrudní páteř, ramena, dech do oblasti břicha a vytváří prostor pro srdce a plíce, protahuje přední stranu dolních končetin (kvadriceps) a trupu, flexory kyčelních kloubů, stimuluje nervovou soustavu, podporuje trávení a působí proti zácpě. 

Kontraindikace

Problémy s páteří a koleny, hyperfunkce štítné žlázy a vysoký krevní tlak.

 

Varianty

  • Opřete paže dlaněmi o boky a zaklánějte se bez záklonu hlavy s pocitem neustálého vytažení vzhůru. Stažením loktů k sobě dojde k otevření hrudníku. Křížová kost klesá dolů, spona stydká stoupá nahoru (všechny způsoby provedení ásany), a tím dochází k vyrovnání oblasti spodních zad. 
  • Proveďte jako základní pozici, avšak nechte vzadu opřené prsty chodidel o zem. 
  • Poloviční varianta pozice velblouda: S nádechem zvedněte pravou paži a postupně se zaklánějte tak, aby se paže opřela o oblast pravé části křížové kosti. Jedná se o jednodušší variantu základní pozice, není však vhodná pro lidi s problémy zad, především s plotýnkami. 
  • Pozici provádějte s kvádrem umístěným mezi stehny. Takto nastavená pozice zajistí dobré zpevnění středu těla. Stehna a pánev protlačujte vpřed a kolena dolů. Sternum zvedejte nahoru. 
  • Posaďte se na paty. Ruce opřete za tělo v prstech směřujících k nohám. S nádechem zvedněte hrudník a nechte bradu couvat vzad.    

 

Tip:

Těhotné ženy provádějí pozici pouze s pomůckou (bloky za tělem a opora o ně) nebo s oporou o bedra.

Skrytá tajemství

Otevřením se směrem vpřed připravujeme prostor pro cestu k novým cílům. Vše, co bylo, necháváme za sebou, mačkáme a zapomínáme staré, abychom díky expanzi mohli přijímat vše nové. Směřováním k novým věcem vytváříme prostor a zaséváme semínka, která mohou klíčit v budoucnu. Ohýbáním se do neznámého prostoru podporujeme sebedůvěru a posilujeme rozhodnutí jít jedním vytyčeným směrem.

 

  • -jd-
  • zdroj fotky: Shutterstock.com

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket