Šavásana (pozice mrtvoly)

22. 01. 2017


Jistě nebudeme daleko od pravdy, když napíšeme, že šavásana patří mezi jednu z nejoblíbenějších ásan...není ale prostým ležením, sahá mnohem hlouběji...

Šava – mrtvola                                   

Ásana – pozice                      

 

Provádění pozice:

Lehneme si na záda, paže dáme od těla tak, aby dlaně směřovaly nahoru. Paty položíme na okraj podložky a necháme spadnout špičky volně do stran. Bradu mírně zasuneme do hrudní jamky.

Doba trvání pozice:

je individuální, platí však pravidlo: čím déle, tím lépe. V rámci ásanové praxe je setrvání v pozici mezi jednotlivými pozicemi 1–2 minuty dostačující.

Pozornost:

Z fyzického hlediska svou pozornost věnujeme nejdříve celému tělu, poté i dechu. Dýcháme přirozeně uvolněně. Můžeme také v pozici dech řídit a zapojit počítání tímto způsobem: v duchu si pro sebe říkáme 27 nádech, 27 výdech, 26 nádech, 26 výdech. Pokračujeme do čísla 0. Pokud se spleteme v počítání nebo se ztratíme, vracíme se k číslu 27 a odpočítáváme znovu do nuly. Tímto počítáním soustředíme mysl a zároveň relaxujeme tělo.

Ze spirituálního hlediska upřeme svou pozornost k šesté čakře adžně, která se nachází v oblasti třetího oka.

Účinky pozice:                              

Pozice je hluboce relaxační a z psychického hlediska příznivě působí na naši mysl. Ideálně by se měla praktikovat před spaním, před a po ásanové praxi, po dynamické sekvenci pozic, např. po pozdravu slunci, ale hlavně pokud se jedinec cítí fyzicky i psychicky unavený. Pozice rozvíjí uvědomění těla. Ve chvíli, kdy je tělo úplně uvolněné, zvyšuje se činnost mysli a rozvíjí se koncentrace.

TIP: Pro zajištění většího komfortu je možné hlavu podložit tenkým polštářem nebo kouskem oděvu.

Praktická poznámka:

Během praktikování pozice nehýbejte svým tělem, i drobné pohyby mohou vyrušit mysl. Pro dosažení maximálního účinku by tato pozice měla být praktikována po náročném dni v práci, před večerními aktivitami, pro osvěžení těla a mysli před meditačním sedem nebo jen před spaním.

Šavásana masáž 

Klientům můžeme dopřát jemnou masáž v šavásaně, kdy nejdříve uchopíme klienta nad kotníky a mírně s nohama zahoupáme ze strany na stranu. Poté ho uchopíme nad zápěstím, jemně potáhneme horní končetiny a opět s nimi zahoupáme ze strany na stranu. Jemně zatlačíme ramena do podložky a nakonec si položíme klientovu hlavu do dlaní a mírně ji zvedneme nad podložku a pomalu jí zahýbáme ze strany na stranu. 

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket