Zdraví 12. 08. 2020 PDF Tisk

Ranní praxe a její mnohé benefity pro zdraví

Ranní praxe přináší četné výhody. Zkuste každý den zahájit na lačno jógovou praxí a uvidíte, jak se vám život promění k lepšímu a jak dobře se budete cítit, když to sami sobě dovolíte.

Ranní praxe a její mnohé benefity pro zdraví

Jóga je zlatá střední cesta bez extrémních vychýlení tím či oním směrem. Jóga nás učí pěstovat nadhled, zvědomovat každý okamžik, užívat neopakovatelné přítomnosti a vnímat běh času bez lítosti a stesků, jak rychle pádí. Neboť při vědomém žití, a ne pouhém přebývání, v nás žije současně minulost, přítomnost i budoucnost – protože jak vzpomínky, tak možnosti máme v sobě a jde jen o to, jak s nimi pracujeme a jak je rozvíjíme.

Proč zahájit den praxí
A uvědomit si tohle všechno každé ráno během jógové praxe je neuvěřitelně osvěžující, osvobozující a zároveň i uzemňující. Jóga nám totiž dává pocítit pevnou zem pod nohama, ukazuje nám, kde kořeníme, a pomáhá nám stát pevnýma nohama na zemi, což je základ, od kterého se další odvíjí. Když každý nový den otevřete vědomou praxí vedenou v souladu se sebou a s dechem i dráhou, kterou v těle vykonává, naučíte se mnoho věcí nejen o sobě, ale o všem, co se kolem nás odehrává, co kolem nás i v nás plyne.

Upraví se vyprazdňování
Mnozí z nás dnes vlivem sedavého životního stylu a jídelníčku chudého na vlákninu, ale bohatého na tuky a cukry z průmyslově zpracovaných potravin, trpí potížemi s vyprazdňováním. Ve střevech ale sídlí velká část imunity a přirozené obranyschopnosti organismu, stav střev do značné míry vypovídá o naší vnitřní pohodě – jen vzpomeňme, jak často máme průjem, když se něčeho bojíme nebo jsme nervózní.

Zbavíte se zácpy
Zácpa trápí řadu lidí a ranní cvičení na lačno se může stát jednou z cest, jak ji postupně ze svého života vymýtit. Když hned po probuzení vypijete sklenku vody a poté provedete několik pozdravů slunci a dalších jógových ásan, do hodiny po praxi si dojdete na záchod přirozeně, aniž byste si museli čímkoliv pomáhat (cigaretou, projímadly). To samozřejmě platí pro jedince, kteří jsou zdraví a netrpí žádným závažným onemocněním, jehož symptomem nebo důsledkem je zácpa.

Budete vitálnější
Tělo i mysl potřebují nějaký čas, aby se po celém dni uklidnily a usnuly. Stejné je to i po probuzení – pokud vstanete, vypijete šálek kávy a utíkáte do práce, násilně zasáhnete do probouzecího procesu těla i mysli, který zabere nějaký čas. Důsledkem mohou být zažívací i vyprazdňovací potíže v případě, že tak jednáte často, nebo dokonce pravidelně.

Naučíte se komunikovat sami se sebou
Když si dopřejete čas na to se po ránu rozhýbat, příjemně se protáhnout a dopřát si chvilku klidu pro uvědomění si toho, jak se cítíte, dovolíte jednak rozběhnutí přirozených fyziologických procesů, jako je nutkání vykonat velkou či malou potřebu, jednak na nadcházející den připravíte i mysl a stanete se celkově vnímavější k tomu, co potřebujete, i k tomu, co potřebují ostatní. V konečném důsledku se naučíte sami sebe respektovat, mít se rádi a neupadat do tamasických tupých a líných stavů, kdy jen sedíte, hledíte do prázdna a nejste schopni udělat cokoliv dalšího. A když do nich upadnete, budete vědět, jak se posunout blíže sattvě.

  • autor: Kateřina Hájková
  • foto: Shutterstock.com

Objednat předplatné