Rady pro jógového začátečníka

06. 09. 2016


Když se cvičením jógy začínáte, musíte se zorientovat v mnoha pokynech, které během lekcí jógy dostáváte. Postupnou praxí a pravidelným cvičením se prvotní nápor informací mění a postupně si vše sedá...

Styly jógy se liší přístupem. Žádný styl jógy není špatný, pokud respektuje základní pravidla: čas na dýchání, klidný rytmus cvičení ásan, dýchání, relaxace… Jednotlivé styly se liší podle názvu. Hathajóga bude klidná, jemná a vyznačuje se delší výdrží v pozici a stejně tak dlouhou relaxací po dané pozici. Powerjóga se vyznačuje spojování pozic do sestav, sekvencí, které jsou rozvíjeny v rytmu dechu (pomalý rytmus dechu), aštanga jóga se vyznačuje cvičením pravidelných a neměnných sekvencí ásan, atd. Každý styl jógy je určený pro toho, komu vyhovuje a tak hledejte svůj styl.

Plynule dýchejte nosem. Když se předkláníte, mačkáte hrudník, balíte se, vydechněte. Když se narovnáváte, zvedáte, otevíráte hrudník, nadechněte se. Dech by měl být plynulý, jemný a klidný. Uvědomte si, jak přirozeně při nádechu dělá tělo nepatrný záklon a jak při výdechu se trup ohýbá. Jedná se o zcela přirozené pohyby těla. Pro pravidelné cvičení je nevhodná zádrž dechu.

Pracujte na obrácení pozornosti. Mysl má jako nástroj pozornost, kterou je třeba otáčet dovnitř. Přirozená tendence mysli je těkání. Mysl chce vědět všechno, co se děje okolo. K tomu používá smyslové orgány, které přinášejí o světě zprávy. Mysl nechce být uzavřená doma. Nechce poznávat sama sebe. Pokud zkoušíte otáčet pravidelně pozornost do sebe, bude se vám dařit pozornost udržovat stále více v sobě.

Cvičte s lehkostí. Pohybujte se od středu těla do jeho periferií. Uvědomte si místo pod pupíkem, kde je centrum energie. Zde je síla, která stoupá tělem a umožňuje mu jemný pohyb. Z centra těla ji zkuste vědomě rozvinout v každém pohybu, v každé pozici do všech jeho konců (periferií). Vnímejte protažení svého těla směrem do centra země a směrem do vesmíru. Mezi tímto rozmezím je velký prostor, ve kterém se můžete pohybovat. Uvědomte si, že v ásanách tělo nemá křeč. Po zaujetí pozice se uvolněte. Jen tak nespálíte energii, kterou si cvičením budujete.

Vnímejte osu svého těla. Tou je páteř, která je přirozeně zakřivená. Snažte se ji nebortit, nehrbit se hlavně pokud budete mít ohnutou páteř, netočte se! Pro torzní pozice je nutné mít vzpřímenou páteř. Mějte stále pocit, že se protahujete za temenem hlavy a za chodidly dolů. S nádechem se celá páteř protahuje, s výdechem se navrací do svého původního postavení. Pokud se zaměříte na položenou ruku na zemi, tak prostředníček je osou a na noze se jedná o druhý prst vedle palce. Pokud sledujte tyto body na svém těle, vnímáte je a učíte se je správně nastavovat, vaše cvičení pak bude zdravé a bezpečné.

Vnímejte centrum těla (pánev a břicho). Snažte se vycentrovat tělo z pánve. Znamená to, že máte aktivní dno pánevní – oblast hráze, svěračů jsou vědomě zpevněné směrem k pupíku a oblast pod pupkem je lehce zpevněná (nejedná se křečovité stažení). Zkuste si představit pánev jako džber vody. Hladinu vody nechcete rozčeřit, vylít dopředu, ani do zadu. Udržujte hladinu vody nezčeřenou. Pokud budete například v pozici psa hlavou dolů (střecha), zaměřte se na tyto pocity: sedací kosti zvedejte vysoko, opačný pohyb dělá kostrč – vtahujte ji pod sebe a dovnitř, oblast břicha pod pupkem se přibližuje dovnitř k páteři a ta se celá natahuje.

Vytvářejte linie kloubů. Vědomě zkuste propojovat do přímek klouby končetin, jejichž spojnicí je pánev. Pokud klouby nebudou v lineárním nastavení, hrozí riziko poškození kloubů.

Provádějte plynulé přechody. Jógový pohyb není rychlý a švihový. Pokud někdo cvičí jógu v tak rychlém sledu, že nestačíte ani dýchat, zvažte svou návštěvu těchto lekcí. Zdravý jógový pohyb je závislý na rytmu dechu a cílem rytmu dechu je jeho prodloužení. Nespěchat a mít čas správně zaujmout ásanu (pozici) a dobře přejít k další pozici. V souvislosti s pozicemi vnímejte plynulé dýchání a řiďte pohyb.

Adaptujte. Přizpůsobte cvičení věku, profesi, inteligenci, koncentraci, zdravotní kondici. Adaptací struktury, adaptací pozic se rozumí cvičení powerjógy s naprostým ohledem na možnosti, které tělo má. Tato vědomost (uvědomění si, přijmutí) je důležitá pro bezpečnost a postupnost cvičení.

Řiďte se etickými pravidly jógy (jama a nijama). Tato doporučení vás povedou k jednoduchosti cvičení a správnému směřování. Jedná se doporučení, která říkají (ve zkratce): nesoutěžte, neporovnávejte se, buďte k sobě upřímní, nespěchejte, učte se být tady a teď!

 

  • -jd-
  • zdroj fotky: Shutterstock.com

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket