Parivrrta trikónásana (obrácený trojúhelník)

07. 02. 2016


Díky parivrtta trikónásaně se můžete na svět i život podívat bez tlaků a napětí. Stačí se přetočit a sledovat vše z nové perspektivy…

parivrtta – opačný, otočit, stočený * tri – tři * kóna – úhel)

Provádění pozice

Postavte se s chodidly zhruba ve vzdálenosti 1 metr od sebe. Nemějte příliš široký stoj rozkročný, jako má například bojovník 2. Zadní chodidlo je otočené směrem dopředu v úhlu 45–60 stupňů. Máte-li vpředu pravou dolní končetinu, zvedněte levou paži nad hlavu a pravou ruku umístěte palcem zepředu pravého kyčelního kloubu a prsty směřujte vzad. S nádechem se protáhněte za levou paží a začněte se předklánět tak, že pravá ruka tlačí pánev vzad a levá strana s paží se protahuje vpřed. Stehna vnitřní rotací stáčejte k sobě a důležité je: stahujte pocitově chodidla k sobě. Tím zabezpečíte kolenní klouby, do kterých nebude přenesena váha. Jakmile budete předkloněni tak, že záda jsou rovnoběžně se zemí a oba kyčelní klouby také, zastavte se. Levou rukou pokračujte dolů k pravé dolní končetině. Opřete se buď o kvádr, nebo na vnitřní, vnější straně chodidla. Nadechněte se, opět prodlužte páteř a s výdechem se soustřeďte na točení v oblasti hrudníku (žeber) až po ramena, kdy pravé rameno putuje nad levé. Pravou ruku můžete nechat na boku nebo ji zvednout a podívat se za ní. 

 

Pozor! 

  • Nedovolte, aby se pravá půlka vychýlila doprava a tím se vám přiblížil pravý ramenní a kyčelní kloub k půlce. Je nutné tlačit tento bok (pravá půlka) dozadu, a tím protáhnout celá záda. Oblast srdce mějte zvednutou a otevřenou!
  • Pokud zadní chodidlo otevřete na více jak 90 stupňů, nepodaří se vám zavřít pánev (oblast SI skloubení a křížové kosti bude bolet).
  • Zadní chodidlo neodlepujte od země, jinak neudržíte rovnováhu (byl by vysoký tlak na koleno).
  • Paže nezačínají přetáčivý pohyb. Jen doprovázejí pohyb stejně jako oči. 
  • Nesnažte se točit v oblasti bederní páteře. Ta je minimálně točivá. Důraz na torzi dávejte do hrudní páteře a krční páteře. Ta by však měla být zabezpečena zasunutím brady vzad. 

 

Tip! 

  • Není cílem být co nejvíce předkloněný. Důležité je zachovat rovná záda, protože v ohnutých zádech se rotuje pouze nebezpečně. 
  • Dělá-li vám pohled za pravou rukou problém v krční páteři, dívejte se dolů. 

 

Benefity: rozproudění energie v oblasti manipúra čakry, zvyšuje krevní zásobení v oblasti páteře, rozvíjí flexibilitu páteře a celého trupu, posiluje dolní končetiny, mobilizuje kyčelní klouby, stimuluje nerovový systém a zmírňuje deprese, zlepšuje trávení, chuť, aktivuje peristaltiku, a tím zmírňuje zácpu. Posiluje oblast pánevních svalů a tonizuje pohlavní orgány. Pokud pozici pravidelně praktikujete, snižuje tuk v oblasti boků a břicha. Pozice rozvíjí radost a uvolněný pocit. 

Kontraindikace: problémy se zády, výhřezy plotýnek, zkrácené svaly stehen. 

Pozice je komplexní – prodloužení na straně, protahování nahoru, dolů a dozadu. Tato celistvost však začíná z pevného vyváženého a vyrovnaného základu – trojúhelník je postavený z chodidel, nohou a boků a umožňuje pohyb rozvinout. Pevné fyzické provedení souvisí se základem. 

 

Jaké tajemství skrývá pozice obráceného trojúhelníku?

Ukotvěte se, natáhněte se a otočením se podívejte na nové perspektivy. Jste v situaci, kdy nevíte kudy kam? Máte pocit, že jste vybočili z rovnováhy a nemůžete nalézt klid? Praktikujte obrácený trojúhelník, jehož spirituální síla spočívá v hledání rovnováhy a stability. Začněte od země, kdy chodidla rozložte tak, že se o ně můžete opřít. Když se rovně předkláníte, uvědomte si svou situaci (psychicky i fyzický stav). Zastavte se na chvíli pro nádech, abyste mohli s výdechem odstranit všechna napětí, která vládnou vaší mysli. Situaci nehodnoťte, jen pozorujte a nechte vše proudit. Dech je přítel, který vám pomůže v hledání nové cesty. S výdechem vše vypusťte. Přetočením se najednou objevujete na druhé straně. Staré zůstalo za vámi a nové je před vámi. Vizualizujte nový směr, nové cíle, nové projekty… A ukotvěte se v tom. Obě strany mince jsou důležité pro uvědomění si, kde jsem, kdo jsem a jaký je můj cíl. S pokorou se podívejte k sobě sama a hledejte odpovědi uvnitř. Protočením dojde ke spálení starých myšlenek, stavů, smutků. Ale pouze když pravidelně opakujete a svou pozornost máte otočenou dovnitř, k sobě.

 

  • autor: -jd-
  • zdroj fotky: Radka Budská Photography

 

l1.JPG
l2.JPG

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket