Matsjéndrásana (matsjéndrova pozice)

10. 06. 2016


Protažená páteř vytváří duchovní sílu koncentrace, která existuje mimo rušivé myšlenky a přemítání nad minulostí a budoucností, a ponechává vše na čerstvé panenské přítomnosti.                                              (B. K. S. Iyengar)

 

Matsjéndra – mudrc, který šířil jógu

Provedení

Z pozice dandásany (hole) pokrčte a zvedněte pravou dolní končetinu. Položte ji vně přes levou dolní končetinu (může být pokrčená, nebo natažená). S nádechem zvedněte levou paži a protáhněte se za ní. S výdechem se otáčejte doprava, položte pravou dlaň za tělo, levý loket zapřete za pravé koleno (stehno). S nádechem protáhněte páteř a s výdechem dokončete provádění pozice.  Pozor! Začněte přetočením doprava. 

Benefity

Prevence skoliózy, masáž břišních orgánů a páteře, stimulace pánevních orgánů a pohlavních žláz, podpora vylučování, silná detoxikační funkce.

Kontraindikace: problémy s páteří (plotýnky), klouby.

Jaké tajemství skrývá pozice Matsjéndrova?

V této pozici je tělo přetáčeno vsedě. Zkrut páteře se dotýká kostry, vnitřních orgánů a jejich funkcí. To je jen povrch ledovce. V něm ukryté emoce i mysl se protáčejí také. Čistí se a rozplétají. Flexibilní mysl a nepružnou páteř lze jen zřídka nalézt společně. Pokud je tělo propleteno do uzlu, stejně tak jsou propleteny i mysl a emoce. Hlubokým vhledem (pomalý pohyb a uvolnění se v ásaně) se můžete naučit rozplétat tajemství mysli a uvolnit emoce.

Je to jen tělo, které se může otočit mnoha různými způsoby, nebo to může být také postup pro změnu nastavení mysli? Spirálovité kroucení může rozplést fakta, která často člověk překrucuje pro svou sebeobhajobu. Zaplétá nitky mysli, skutečností a zahaluje je pod masku těla. Torzí těla směřujeme k sebereflexi a poznání. Úmyslný a pomalý pohyb pomáhá rozplétání a prosvětluje cestu za jasem. 

Jakmile jsou odstraněny bloky, překážky a smyšlené představy dochází ke změně úhlu pohledu. Torzí se pálí mentální, duchovní a fyzické toxiny, při prozření a uvědomění si podstaty již není ohlédnutí zpět traumatizující. Otáčením se od starého k novému procházíme stavem uvědomění a pročištění. 

Torzní pozice stimulují a rozvíjejí sebereflexi, a mohou poskytnout nový vhled a náhled. Když cvičíte ardha matsjendrásanu, sedíte a přetáčíte se s pohledem za sebe, pozorujete, jak fyzická pozice proměňuje vaši mysl a prožívání. 

 

  • autor: -jd-
  • zdroj fotky: Samphotostock.cz 

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket