Zdraví 05. 05. 2021 PDF Tisk

Jarní detox vs. očista: Nastartujme tělo i mysl s rozumem

S příchodem jarních dnů se můžeme, stejně jako každý rok, těšit slunečními paprsky, rozkvetlými květy, ale pravděpodobně také mnohými doporučeními směřujícími k detoxikaci organismu, která se na nás každoročně valí z televize, časopisů a mnohých internetových článků. Lidé si celkem přirozeně užívají příjemně teplé počasí a nové volnočasové aktivity, které toto období skýtá. Společně se změnou klimatu však také přichází jarní únava, se sluníčkem zase potřeba změny denního šatníku, pro mnohé je jaro synonymem období navazování nových vztahů. Ať tak či onak, na jaře nám narůstá potřeba být plní energie a cítit se dobře, abychom si mohli co nejlépe užít životní dobrodružství, která jsou před námi. Je ale detoxikace organismu skutečně cenným pomocníkem, nebo naopak zbytečnou procedurou, která s sebou přináší mnohá zdravotní rizika? Pravda je, jak už to tak bývá, někde uprostřed.

Jarní detox vs. očista: Nastartujme tělo i mysl s rozumem

Je potřeba si říci, že na tom, že chceme našemu organismu dopřát očistu a starat se o své zdraví, není vůbec nic špatného. K tomu nám však bohužel nepostačí několikadenní očistné kúry, ať už jsou založeny na jakémkoliv principu. Naše tělo totiž potřebuje očistu od zdraví škodlivých látek každý den, a to po celou dobu trvání našeho života. K tomuto účelu je tělo od přírody vybaveno mnohými fyziologicky očistnými procesy, jejichž centra nalezneme především v játrech a ledvinách. Pro správnou funkci těchto orgánů, ale také lidského těla jako celku je nutné, abychom našemu tělu v celé délce života dodávali potřebné živiny v dostatečné kvalitě i kvantitě, udržovali se v dobré kondici a vyvarovali se zdraví škodlivých činností. Pokud nebudeme dobří hospodáři v našem vlastním těle, žádná krátkodobá očistná kúra nám ke zdraví nedopomůže.

Princip většiny detoxikačních programů, ať už jsou založeny na výhradní konzumaci očistných čajů, ovocných a zeleninových šťáv či mnohých potravinových doplňků, spočívá především v diuretických a projímavých účincích či vyřazení některých zásadních živin z jídelníčku, což v mnoha případech vede sice k rychlejšímu, ale jen dočasnému snížení hmotnosti. K tomu dochází na základě výrazných ztrát tělesných tekutin a vyprázdněných střev. Tento efekt je krátkodobý čili dlouhodobě neudržitelný a po přechodu na běžnou stravu si naše tělo znovu doplní zásobárny energie, čímž dojde k rychlému návratu původní tělesné hmotnosti. Pokud navíc budeme delší dobu přijímat potravu tekutou s nedostatkem vlákniny, a naopak vysokým množstvím diuretických a projímavých látek, můžeme velmi nepěkně poškodit náš střevní mikrobiom. Společně se sníženým příjmem plnohodnotných bílkovin a tuků pak vystavujeme tělo snížené obranyschopnosti vůči vnějším nežádoucím vlivům a paradoxně si tak na základě detoxikační kúry můžeme přivodit zvýšený pocit únavy, špatnou náladu, ale také vyšší nemocnost.

Pokud ale chcete přeci jen dlouhodobě dopřávat tělu očistu a přispět ke svému tělesnému a psychickému zdraví, je zde několik dobrých tipů:

  • Pitný režim

V dospělém lidském těle je voda zastoupena ve zhruba 60 %. Náš organismus potřebuje vodu pro správnou funkci všech metabolických procesů, mimo jiné také k odstraňování odpadních látek z těla ven. Dospělý člověk by měl denně vypít přibližně 35 mililitrů vody na kilogram tělesné hmotnosti. Pokud bude pitný režim dostatečný, naše tělo si s detoxikací organismu snáze samo poradí. Nejvhodnějším nápojem je čistá voda, pitný režim je však možné obohatit minerálními vodami, neslazenými ovocnými čaji či ředěnými ovocnými džusy. Zde ale platí pravidlo, že v jednoduchosti je síla, čistá voda je zkrátka pro tělo nejvhodnější. V rámci každodenní ranní vzpruhy a podpory pravidelné stolice je možné vypít před snídaní sklenici vody s citronovou šťávou, pro výraznější efekt je vhodnější voda vlažná.

  • Vláknina

Vláknina je neodmyslitelnou součástí zdravého jídelníčku. Jedná se o nestravitelný druh sacharidu, který pro náš organismus nemá význam energetický, ale především právě očistný. Tyto nestravitelné části stravy fungují jako jakýsi kartáč na střeva a velmi účinně je zevnitř čistí. Vláknina ve stravě navíc pomáhá zahušťovat stolici, podporuje střevní pohyby a tím přispívá k pravidelnému vyprazdňování. Některé druhy vlákniny jsou také živnou půdou pro bakteriální osídlení v tlustém střevě, a jelikož jsou tyto bakterie nezbytným prvkem tělesné imunity, je také vláknina důležitým činitelem podpory lidského zdraví. Mezi potraviny, které jsou bohaté na vlákninu, patří zelenina, ovoce, luštěniny, ořechy a také semínka, kterými lze snadno obohacovat pokrmy.

  • Zelenina a ovoce

Zařazením dostatečného množství zeleniny a ovoce zajistíme svému tělu přísun cenných látek, které nám dopomohou od jarní únavy a přispějí k posílení imunity. Jak již bylo řečeno, zelenina a ovoce jsou významnými zdroji vlákniny, ale také vitaminů, minerálních látek a antioxidantů. Zeleniny a ovoce bychom denně měli zkonzumovat alespoň 500 gramů v poměru 3 : 2 ve prospěch zeleniny, a to v jakémkoliv stavu. Nejcennějším zdrojem vitaminů jsou plody čerstvé, avšak dobrým zdrojem vlákniny a minerálních látek může být také zelenina tepelně upravená.

  • Pestrost v jídelníčku

Abychom svému tělu dodali co možná nejvyšší množství zdraví prospěšných látek, je nutné náš jídelníček poskládat co nejvíce pestře. Žádná potravina neobsahuje absolutní množství všech potřebných látek, proto bychom se měli vyvarovat jednostranné konzumace několika málo potravin. Objevujte, experimentujte a bavte se novými potravinami a z nich sestavenými recepty. Pokud konzumujete maso, střídejte bezmasé dny s masitými. Pokud maso nekonzumujete, obměňujte potravinové zdroje rostlinných bílkovin tak, abyste poskytli svému tělu co nejširší škálu potřebných aminokyselin pro obnovu tělesných tkání a budování svalstva. Naopak se snažte vyvarovat průmyslově zpracovaných potravin, které mohou obsahovat vysoké množství přídatných látek (takzvaných „éček“), volného tuku, jednoduchých cukrů a soli.

  • Pohyb, ale také odpočinek

Není nutné vykonávat aktivitu s vysokou fyzickou zátěží, nicméně pohyb je neodmyslitelným pilířem zdravého těla. Je jen na nás, jakou aktivitu si vybereme, ale platí, že každá sportovní činnost se počítá. Může se jednat o aktivity vnitřní i venkovní, vytrvalostní i silové, ale ani zde není jednostrannost žádoucí. Pokud cvičíte se závažím, snažte se obměňovat cviky, pokud raději běháte či chodíte na delší procházky, zacvičte si občas jógu, která vám pomůže aktivovat a uvolnit všechny tělesné svaly. Tělesná aktivita navíc příznivě působí nejen na pohodu tělesnou, ale také duševní, protože při této činnosti naše tělo uvolňuje celou řadu hormonů, které nám po této aktivitě navodí pocit spokojenosti. Nezapomínejte také na odpočinek, ten lze velmi dobře spojit s fyzickou aktivitou, ale také s jinými nenáročnými činnostmi. Bez kompromisů si stanovte ve svém programu čas, který budete věnovat sami sobě. Budete se cítit odpočatí a šťastnější, což se zajisté odrazí nejen na vaší psychice, ale také na sebevědomí a vnější vizáži.

TIP
Vyzkoušejte dynamickou jógovou sekvenci pro nastartování organismu na Jóga Virtual se Simonou Josefovou! Pokud je vám bližší jemnější jógová praxe, dopřejte si jarní lekci jin jógy s Karolinou Štraus Idris.

  • autor: Tomáš Ulč
  • foto: Shutterstock.com

Objednat předplatné