Janu širšásana (překážkový sed, hlava u kolena)

16. 05. 2015


Ásana v sedě pro uvolnění a protažení zadní strany těla, kyčlí a zklidnění mysli. Intenzivní masáž břišních orgánů a stimulace kořenové a křížové čakry. 

Janu – hlava, širša – koleno, ásana – pozice 

Provedení

Ohněte pravou nohu v koleni a vytočte koleno v pravém úhlu do strany. Patu pravé nohy směřujte do rozkroku a chodidlo napněte. Pokročilí cvičenci mají patu v opačném tříslu. S nádechem se začněte předklánět tak, abyste uchopili pravou rukou zápěstí druhé ruky a umístili je před chodidlo natažené nohy. V jiném případě se předkloňte, jak vám to umožní tělo. Předklon začíná v kyčlích překlopením pánve, a proto je nutné před začátkem pozice srovnat celou páteř, aby ve výchozí pozici dandásany (hůl) byla přirozeně zakřivená. S dalším nádechem zvedněte trup a fixujte lopatkami ramena od uší dolů. S výdechem dokončete předklon a v pozici vydržte na 3–5 cyklů dechu. Pozornost směřujte na prsty chodidla, ale nezaklánějte hlavu. Opakujte na druhou stranu.

 

Pozor! 

Předklánějte se rovnoměrně. Mějte pocit, že při předklonu k levé noze mírně stáčíte trup doleva, abyste vyrovnali ramena a udrželi stabilní pánev. Hlavu udržte v prodloužení celé páteře bez záklonu, abyste neblokovali proudění krve do mozku.

 

Modifikace

V provedení pozice se uplatňují nohy ve čtyřech variantách: pokrčená noha patou v rozkroku, pokrčená noha patou vedle hýždě, pokrčená noha chodidlem v padmásaně, pokrčená noha opřená o prsty chodidla před rozkrokem.

 

Účinky

Protahuje zadní stranu těla, intenzivně protahuje čtyřhranný bederní sval (quadratus lumborum), který se zkracuje při sedu. Uvolňuje kyčelní klouby, ulevuje při zácpě a nechutenství, stimuluje páteřní nervy, pomáhá v aktivaci činnosti pohlavních orgánů. 

 

Kontraindikace

Příliš zkrácená zadní strana těla, problémy s kyčelními klouby nebo s břišními orgány.


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket