pátek 6. 12. 2024
Některé ásany a hathajógové krije dávají jako závěrečnou konsekvenci praktikování, jsou-li prováděny pomalu se soustředěním na dech, výbornou relaxaci těla...
Rychlým pohybům a nadměrné svalové aktivitě se při cvičení jógy vyhýbáme. Existují moderní školy jógy, které učí tzv. atijógu – jógu stresu. Ve skutečnosti nejde o jógovou školu, ale o gymnastickou školu – vjájámu. Skutečné praktikování ásan a pránájámy zanechá člověka příjemně odpočinutého a připraveného pro aktivní činnost.
Kája krija, tála krija, drdha krija jsou výbornými příklady hathajógové relaxační techniky.
Kája krija
V sanskrtu existuje mnoho slov, které označují lidské tělo: šaríra, déha, kóša. Kája se ve významu fyzického těla uplatňuje hlavně v hathajóze. Kája krija je skupina jednoduchých činností těla, jedná se především o rotační pohyby jednotlivých částí těla při současném praktikování pránájámy. Kája krija je výborným nástrojem jógové terapie, protože odstraňuje traumata, bolesti těla i psychické napětí.
Proces začíná tím, že se položíme na záda buď do šavásany nebo do mrtjásany. V šavásaně máme nohy i paže poměrně u sebe. V mrtjásaně máme nohy i paže více do stran. V obou polohách ležíme na zádech hlavou směrem k severu. Nadechneme se hlubokým břišním nádechem, otáčíme nohy dovnitř tak, až se navzájem dotknou palci. S výdechem otáčíme nohy zpět, až se dotknou malíčky země. Opakujeme alespoň 10krát. Začneme s hrudním dechem, otáčíme s nádechem ruce po zemi po celé délce směrem ven a s výdechem zase zpět dovnitř. Během otáčení můžeme lokty zcela nadzvednout od podložky, dlaně a hřbety rukou musí zůstat po celou dobu na zemi. Opakujeme alespoň 10krát. Přistoupíme k podklíčkovému dýchání, otáčíme s nádechem i výdechem hlavu ze strany na stranu. Opakujeme alespoň 10krát. Začneme dýchat plným jógovým dechem, při nádechu i výdechu uvedené pohyby podle toho, ve které části nádechu a výdechu se právě nacházíme. Cvičení provádíme tak dlouho, až se zcela uvolníme a budeme mít chuť ležet bez hnutí a vnímat tělo bez napětí. Kája krija slouží k relaxaci těla, koncentraci na dech a meditaci v těle.
Tála krija
Napínání můžeme provádět v lehu na zádech nebo ve stoje. My ji budeme provádět v lehu. V lehu na zádech vyhrbíme záda zvednutím spodní části páteře s nádechem. S výdechem záda položíme na podložku. Břišní oblast se nám zvětšuje břišním dýcháním, dochází k nejvyššímu pozvednutí spodní části páteře. Nezvedáme hýždě ani ramena, jen prohýbáme páteř v lehu na zádech podle toho, jak dýcháme. V lehu na zádech se pokusíme kroutit boky společně s nohama. Představíme si, že hýždě jsou nohy a že odcházíme směrem dolů od sebe. Tím se bude natahovat co nejvíce spodní část páteře, protože ramena leží pevně na zemi. Po chvilce zastavíme pohyb spodní části těla a začneme lézt nahoru pomocí ramen. Hýždě jsou na místě, vytahuje se pouze střední a horní část páteře. Zastavíme pohyb. Pomalu otáčíme hlavou ze strany na stranu, šíje se vytahuje směrem vzhůru. Zvedneme paže nad hlavu, hřbety rukou jsou otočeny k zemi. Hluboce a soustředěně dýcháme a s nádechem se protahujeme za prsty rukou a dolů za prsty na nohou. S výdechem uvolníme napětí. Dýcháme plným jógovým dechem, s břišním nádechem protahujeme celé nohy dolů, s hrudním nádechem napínáme střed těla a s podklíčkovým nádechem tlačíme hrudník i paže směrem nahoru. Opakujeme každou část šestkrát, něž přejdeme k další části, až opět získáme velice příjemný pocit uvolnění.
Drdha krija
Po předchozím napínání přejdeme ke zpevňující činnosti. S nádechem napneme celé tělo a přetočíme se na levý bok. Tělo držíme napjaté v jedné linii. Při balancování na boku zadržíme nadechnutý vzduch. Vydechujeme hlasitě a svalíme se pomalu na záda, aniž bychom kladli svému tělu jakýkoliv odpor. S dalším nádechem opět naplníme tělo a převalíme se na opačný bok. Sklouzneme s hlasitým výdechem na záda. Kriji opakujeme 12krát. Pracujeme tak proti ztuhlosti vlastního těla. Může to být cvičení i mírně bolestivé, ale výsledný efekt je srovnatelný s tím, co nám často poskytne jen chiropraktik nebo osteopat.
Literatura
Jóga – krok za krokem, 1999