pátek 17. 1. 2025
Termín hatha neznamená pouze spojení slabik ha a tha (slunce a měsíc), ale hlavní význam v sanskrtu znamená násilí, sílu.
Jak je v historii Indie známo, mnohé techniky, styl, způsoby, ideje a dovednosti nejsou oceňovány. Až když se vyvezou na západ, nebo až když si jich západ všimne, tak si Ind uvědomí jejich kvalitu, převezme je do svých rukou a dotvoří. Pak je prohlásí za ryzí historickou záležitost. Podíl na úspěchu přisoudí nějaké osobě a „genialita – unikátnost“ je na světě. Tak tomu bylo i s hathajógou, která byla základem mnohých směrů jógy.
Hathajóga se na indické půdě jako systém objevuje velmi pozdě a vychází z tantrického prostředí a přebírá některé další techniky. O zárodečném vzniku hathajógy můžeme mluvit až v době rozvinutého tantrismu, a to je v 9.–10. stol. Samotná hathajóga se formuje v 11.–15. stol. Z této doby máme k dispozici i nejstarší texty. Vzniká text hathajógy Hathaprádípika, který je datovaný roku 1450 a za jehož autora je považován Svátmaráma. Představuje pokus o syntézu různých proudů a pojetí názorů na nesmrtelnost v Indii. V 16.–17. století se hathajóga rozvíjí díky tradici Nátchů. Za jejich vlivu dochází k očištění hathajógy od tantrismu a současně se „přisypává“ prapůvodní jóga (filosofická a meditativní) do celého systému učení hathajógy. Období rozvoje hathajógy končí s úpadkem Nátchů začátkem 19. stol.
Hathaprádípika
Termín hatha neznamená pouze spojení slabik ha a tha (slunce a měsíc), ale hlavní význam v sanskrtu znamená násilí, sílu. Význam slova „spojení“ je jedna z interpretací. Základ hathajógy nebyl ucelený systém, nýbrž kompilace tantrických a šamanistických technik, soubor systémů myšlení, směrů cvičení, jógy a dalších oblastí, které se v Indii v období 15. století praktikovaly. Svátmárama říká ve třetím verši Hathaprádípiky o temnotě zmatků mnoha názorů. On toto zmatení a temnotu osvětluje lampou – prádípika. Vybírá to, co mají všechny tradice a texty společné, a naopak vypouští, co by mohlo většině vadit. Hathaprádípika se stala široce přijímaným textem, je považována za zlom v dějinách hathajógy. Vychází z 8 raných textů tantrismu a jógy. Dále jsou v ní obsaženy verše z dvanácti dalších děl, které se podařilo identifikovat. Původní Hathaprádípika má 4 kapitoly a 389 veršů. Některé pozdější rukopisy mají 5 kapitol, ještě pozdější pak 10. V těchto případech se jedná většinou již o komentáře základního díla. Je to první text, který říká, co je obsahem hathajógy, a definuje tento obsah.
Tantra a vznik hathajógy
Hathajóga svůj primární zdroj čerpá v tantře. I v Hathaprádípice bylo v začátku několik
sexuálních muder a technik, které byly postupně pro „neserióznost“ jógy odstraňovány. To ovlivnilo vnímání hathajógy ve společnosti. Hathajóga a hathajogíni nebyli pozitivně vnímáni. Jogíni byli sociální skupinou na okraji společnosti. Někdo moudrý a vzdělaný by se přeci jógou nezabýval! Mezi jogíny patřili například ozbrojení lupiči, bandy, které přepadávaly obchodníky na obchodních cestách, a tím páchaly zločiny proti britské nadvládě. Dále sem byli řazeni fakíři, žongléři, asketi – všichni ti dokazovali svým tělem nemožné, „zázračné“ nebo škodlivé. Právě proto byla jóga považována za něco obskurního, asketického, divného, ryze sexuálního a okultistického.
Hathajóga a nesmrtelnost
Ano, zastavení smrtelnosti je cílem hathajógy. Dosahuje se toho omezením skapávání nektaru životní esence (tvz. amrta, sóma) z bindů (uvnitř mozku) šušumnou (hlavní energetická dráha (páteř) do solárního centra. Tam je nektar spálen, život se zkracuje a je veden k jeho konci. Amrta – esence životní síly, ať už se na ni díváme jako na sperma, nebo nektar nesmrtelnosti, podle jógových a tantrických představ sídlí v mozku. Této látky je v hlavě omezené množství. Hathajóga má za cíl obrátit tento proud opačným směrem, aby došlo k nesmrtelnosti. Zde se dostáváme k významu slova násilí. Dochází k násilné změně proudění a toku, a to dává slovu hatha pravý význam.
Druhá ztráta životní esence je ještě horší a masovější. Děje se ejakulací. Každá ztráta semene, ať už spalováním zažíváním ohně, nebo ejakulací, je příčinou stárnutí a v posledku smrti. Vedle cíle hathajógy (nesmrtelnost) díky tantrickým kořenům usiluje o podobné cíle jako tantrismus. V prvním případě jsou to tělesné dokonalosti neboli siddhis (nadpřirozené, kouzelné schopnosti, dovednosti). Tyto schopnosti máme každý, ale jogín se svým úsilím zabývá těmito tělesnými dokonalostmi, a proto jich dosáhne.
Otočte apánu
V rámci proudění energií je možné o hathajóze hovořit jako o otočení přirozeného směru toku apány. Apána je dech (energie), který směřuje od shora dolů. Apána je zodpovědná za všechny vylučovací procesy. Za menses, ejakulaci, za stékání amrty z bindu dolů. Apánu je třeba násilím otočit. Znásilnit ji tak, aby změnila svůj přirozený směr dolů a nenesla životní esenci dolů, kde bude spálena nebo ejakulována.
Zastavení smrtelnosti
Bandhy, mudry, pránajáma (kumbhaky) i ásany jsou prostředky, které pomáhají k zabránění ztráty životní esence. Až posléze byly doplněny do systému ásany (pozice), kterých bylo pouze 15. Osm pozic v sedu a 7 dalších. Jiné pozice v uceleném systému nejsou známy. Součástí hathajógy jsou i očistné techniky, které ale v pradávné historii nepatřily do hathajógy. Byly součástí tantry, stejně jako sexuální mudry, které byly postupně z hathajógy odstraněny. Očistné techniky má použít pouze ten aspirant, který je plný slizu a hlenů. V tomto případě je nutné se očistit, a pak je možné věnovat se praxi hathajógy.
Pránájáma je určena k čištění a harmonizování energetického těla a pročištění nádís v kombinaci se zámky a mudrami. To zvedne životní sílu v centrálním nádí (šušumna) a dojde ke zvýšení energie kundaliní, která je vizualizována jako had spící na základně páteře. Vedle hlavního šušumna kanálu jsou další 2 nádís – ida a pingála. Ida nalevo a pingála napravo a jsou identifikovatelné s měsícem a sluncem. Hadí energie (kundaliní – také známá jako bohyně Šakti), leží stočená a spící ve spodní části páteře, kde se všechny nádí sbíhají. Musí vystoupat šušumnou vzhůru, prostoupit čakrami a dostat se do bindu, kde dojde ke spojení. Výsledkem je, že životní síla (prána) vstane a asimiluje se do prázdnoty. Praktikující dosáhne stavu samádhi, což vede k mokše nebo osvobození. Toto je již známý výklad slova hatha.
Hathajóga jako systém fyzického cvičení vede k očistě těla a mysli. Různé školy vyučují hathajógu mnohými způsoby. Buď převážně fyzickým způsobem, nebo i přidáváním meditativních a filosofických pozadí jógy. Ať už je to tak, či onak, jedná se o nejstarší ucelený jógový systém, ve kterém již alespoň částečně hrály ásany nejdříve minimalistickou a postupně prioritní roli.
Hathajóga a mytologie
Mytologický základ hathajógy tvoří příběh, který je úzce spjatý s Gorakšou a jeho učitelem Matsjéndrem, který byl při lovu stáhnut rybou do oceánu a v jejím břiše plul. Šiva chtěl zasvětit svou choť do tajů hathajógy, a aby je nikdo nerušil, sestoupili na dno oceánu, kde jí vše sdělil. Dal jí kontrolní otázku, ale ona nejevila zájem a usnula. Odpovědi se však dočkal. Přišla z povzdálí, kde plavala velká ryba, v jejímž břiše byl Matsjéndra. Šiva svým třetím okem zjistil, že tajemství bylo vyzrazeno a že v rybě, která pluje opodál, je schovaný Matsjéndra. Ten vše slyšel, po dobu 20 let praktikoval hathajógu uvnitř ryby. Když byl vyplivnut rybou ven na pevninu, začal učení, kterého se doslechnul z božích úst, šířit. Každý učitel potřebuje žáka, a tak o něj Šivu požádal. Ten mu řekl, že existuje žena, která ho prosila o syna. Bůh Šiva jí seslal popel, ze kterého měl syn vzniknout. Žena tento popel měla spolknout. Jenomže, ona byla prostá a nepochopila to. Popel rozprášila na hnůj a na hnoji za 12 let Matsjéndra objevil chlapce, který dostal jméno Gorakša.
Použité zdroje:
Přednášky Dr. L. Ondračky FF UK
Yoga Body, The Origins of Modern POSTURE PRACTICE, Mark Singleton
Dějiny jógy, Vojtěch Steiner