Bylinky a jejich vliv na naše zdraví

25. 05. 2016


Bylinky a jejich rozmanité účinky jsou známy již po staletí. Slouží jako nositelé chuti (mnohdy nahrazují sůl), barevně ladí pokrmy, ale také působí na naší trávicí soustavu a ovlivňují naše zdraví.

Co všechno jsou bylinky?

Obecná definice bylinek říká, že bylinkou je každá rostlina, která je lidmi používána pro své léčivé účinky nebo pro svou schopnost ochutit a ovonět připravovaný pokrm. Pojem bylinka je velmi úzce spojen s pojmem koření - rozdíl je v použité části rostliny. Pokud používáme listy nebo květy, mluvíme o bylinkách, jestliže používáme semínka, plody, kořeny nebo kůru, mluvíme o koření.

 

Vliv bylinek na náš organismus

Bylinky v jídle mají schopnost ovlivňovat jak trávicí procesy, tak samotný metabolismus.

Mezi příznivé, podpůrné účinky patří podpora sekrece trávicích šťáv a enzymů. Některé látky jako třeba silice z kůry skořicovníku či kurkumin z kurkumy mají také antiseptické, antibiotické a detoxikační účinky. Některé bylinky, jako je např. saturejka, mají dokonce schopnost snížit nadýmání po specifických pokrmech - např. po čočce. Pravidelná konzumace bylinek a koření má vliv na celý chod metabolismu a je i určitou prevencí nepříjemné zácpy. Velmi silné postavení má koření v ájurvédském pojetí stravy. Zde je dokonce rozděleno podle svých účinků na jednotlivé dóšy.

Látky obsažené v léčivých rostlinách jsou často bioaktivními molekulami, které mají schopnost ovlivňovat aktivity enzymů či mnohem složitější biochemické reakce. Řada látek se řadí mezi tzv. flavonoidy, což jsou látky, které sama rostlina využívá k mnoha účelům (např. zabarvení, obrana proti patogenům apod.). Látky jako takové plní řadu nám známých, ale i neznámých funkcí - v tomto oboru máme stále ještě co poznávat. Kromě toho, že působí na cévní stěny a jsou tedy i určitou prevencí proti trvale zvýšenému krevnímu tlaku, snižuji riziko výskytu aterosklerózy a snižují také hladinu cholesterolu.

TIP: Využijte teplých jarních a letních měsíců a pěstujte si na parapetu, balkónu či zahradě vlastní čerstvé bylinky, které pravidelně přidávejte do salátů, smoothie i teplých pokrmů. Velmi jednoduše můžete pěstovat bazalku, řeřichu, pažitku, meduňku a mnohé další.

Na zimní měsíce si můžete domácí bylinky zamrazit.

 

Některé nejznámější bylinky a koření a jejich účinky na organismus

Bylinek a jejich účinků je tisíce a jsou o nich napsány knihy. Zde je jen pár příkladů. 

 

bazalka - stimuluje nervový systém, používá se na zažívací problémy a bolesti hlavy

hřebíček - má antiseptické vlastnosti, zklidňuje žaludek, používá se na bolest zubů

kmín - zlepšuje zažívání, zmírňuje křeče (jak trávicí soustavy tak třeba menstruační)

koriandr - v tradiční čínské medicíně je používán k dezinfekci trávicí soustavy, ve středověku se používal jako antidotum (protijed)

máta - stimuluje trávení, je dobrá proti nevolnostem, podporuje produkci žluči

pálivá paprika - podporuje trávení, povzbuzuje metabolismus

pepř - má slabé detoxikační účinky, podporuje apetit, zahřívá

saturejka - jak již bylo zmíněno, při konzumaci luštěninových jídel zmírňuje nadýmání, podporuje chuť k jídlu

skořice - působí antisepticky, antibakteriálně, podporuje chuť k jídlu

šalvěj - snižuje pocení, má dezinfekční účinky

zázvor - podporuje trávení a chuť k jídlu, zahřívá

 

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket