Apanásana (pozice vyhánějící větry)

04. 10. 2015


Pozice na zádech, která pomáhá při vylučování, působí proti plynatosti a uvolňuje záda. Provádí se jednou, nebo oběma nohama a jejich přitažením na břicho. 

EKA PÁDA APANÁSANA 

(pozice vyhánějící větry)

 

Postup:

Položte se na záda. S nádechem pokrčte levou nohu, obejměte koleno a s výdechem zvedněte hlavu proti kolenu. Hluboce se v pozici nadechněte a s výdechem vraťte na zem. Je vhodné, když je návrat nohou i paží rychlý, aby došlo ke správnému vyprázdnění plynů. Opakujte 5x na každou stranu. Mezi opakováním na pravou a na levou stranu chvíli zůstaňte v šavásaně a pozorujte souměrnost pocitů mezi oběma stranami těla.

Tlak, který vzniká, povzbuzuje a oživuje orgány na jedné straně břicha. Nalevo: žaludek, slezinu a slinivku břišní. Napravo: žaludek a žlučník.

 

Účinky:

Rozproudí trávení a střevní peristaltiku, působí pozitivně proti zácpě, zlepšuje hybnost dolních končetin, vyhání plyny a uvolňuje bederní oblast zad. 

 

Kontraindikace:

Problémy s břišními orgány.

 

Pozor!

Nejdříve pokrčte levou nohu vzhledem k uvolnění sestupné oblasti tlustého střeva, potom pravou. Do uvolněné části (levá) se posune obsah tlustého střeva (plyny). 

Nevyvíjejte přílišné napětí v rukou. Zvedejte trup silou břišních svalů. Ruce držící koleno jen doprovázejí pozici. 

 

TIP

Pro vyprázdnění příčného tračníku (střední část tlustého střeva) proveďte pozici s oběma koleny u hrudníku (DVI PÁDA APANÁSANA). 

V případě tahu v zádech je možné ponechat druhou nohu pokrčenou a chodidlem opřenou o zem. 

 

 

Varianty posilující břišní svaly:

Paže umístěte vedle hýždí. 

Zvedněte obě dolní končetiny a přitlačte na břicho. Paže dejte vedle hýždí. 

  • -jd-
  • zdroj fotky: Shutterstock.com 

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket