10 rad, jak začít s dětskou jógou

21. 08. 2017


Praktikování jógy by dětem mělo přinášet především radost z pohybu. Děti se mohou nenásilnou a zábavnou formou naučit zacházet správně a ohleduplně se svým tělem i emocemi.

V rámci praktikování jógy se děti učí odpočívat, což jim může napomoci k lepší koncentraci a také zvládání stresových situací. Jóga by dětem měla pomoct lépe vnímat své tělo a respektovat sebe i své okolí v nesoutěživém prostředí. Živé děti zklidní, málo aktivní by naopak měla povzbudit k činnosti. Při správném vedení může jóga rozvíjet fantazii a budovat u dětí sebedůvěru.

Cvičení jógy pro děti je naprosto odlišné od toho pro dospělé. V systému dětské jógy je cílem nastolení rovnováhy mezi spontánním chováním a pohybem dětí a cvičením jógových pozic či sestav. Ty s dětmi cvičíme spíše dynamicky, bez výdrží a zádrží dechu. Vždy je potřeba cvičení přizpůsobit věku, schopnostem konkrétního dítěte a momentální situaci. 

V dnešní době lze spoustu informací najít na internetu. Je potřeba si ale dát pozor na to, že ne vždy je vše, co tam najdete, správné a pravdivé. Doporučila bych najít si ověřené zdroje, popř. absolvovat některý ze seminářů dětské jógy u učitele nebo instituce, kterým věříte. 

Pokud sami jógu cvičíte a chcete si ji zacvičit se svými dětmi, zkoušejte to formou hry. Motivaci ke cvičení volte pode věku, ale i povahy dítěte. Zkuste do jógy zahrnout to, co děti i vás baví – ať je to cestování, zoologie nebo malování. Během cvičení se můžete podívat do Afriky či Indie, zacvičit si spoustu pozic zvířat, či si nejprve namalovat, co budete cvičit a pak si podle svého výkresu zacvičíte. Vizuálním dětem pomohou obrázky, například z publikací Lali jógy.  

10 RAD JAK CVIČIT JÓGU S DĚTMI

  1. Začněte u sebe. A nezáleží na tom, zda jste rodič, pedagog či terapeut. Pokud například chcete, aby se dítě zklidnilo, a sami jste neklidní, dosáhnete toho jen stěží. 
  2. Využijte dětské fantazie k probuzení té vaší. V dětské józe by nemělo být nic neměnné. Zapojte děti do vymýšlení nových pozic a jejich názvů. Zkoušejte různé verze provedení cviků a experimentujte. Dělejte ale s dětmi pouze to, co velmi dobře znáte. 
  3. Nebojte se, děti jsou citlivé a vycítí to z vás. Zkuste být pro děti přirozenou autoritou. 
  4. Udělejte cvičení zábavné. Říkáte si, že je to přeci jasné? Cvičení by ale mělo být v první řadě zábavné pro vás. Tím máte větší šanci, že bude bavit i děti. Volte cviky, hry nebo i hudbu, které ve vás vyvolají pozitivní emoce. 
  5. Buďte empatičtí. Zkuste se vcítit do pocitů dítěte. Reagujte na momentální potřeby dětí a nebojte se improvizovat.
  6. Nenuťte a nenuďte děti. Pokud dítě nechce dělat určitý cvik nebo se odmítá zapojit do hry, nenuťte ho. Cvičíte-li se skupinou dětí, nechte necvičící dítě sedět na podložce (bez další aktivity a hraček) a pozorovat ostatní. Občas jej vyzvěte, zda se nechce přidat, ale respektujte jeho rozhodnutí, pokud nechce. Pokud necvičí většina dětí (nebo cvičíte jen s jedním dítětem), je to pro vás znamení ke změně aktivity.
  7. Vytvořte bezpečné, pozitivní a kreativní prostředí. Cvičte v čistém a bezpečném prostředí - odstraňte z cvičebního prostoru překážky a pro lepší udržení pozornosti dětí i hračky a vše ostatní, co by jim ubíralo pozornost. 
  8. Nevytvářejte soutěžní prostředí. Pokud děti soutěžení vyžadují, naučte je soutěžit sami se sebou (např. na kolik pomalých výdechů – pozor, ne jak rychle! – přemístí pingpongový míček z jedné strany místnosti na druhou. A pak zpět. Podařilo se jim počet výdechů snížit, tedy prohloubit dech?)
  9. Vytvořte si společný rituál, který vždy uvede vaše cvičení. U menších dětí to může být básnička či písnička, u větších např. posílání kamínku nebo zpívání mantry Óm. 
  10. Určete pravidla, která budete dodržovat. A to všichni, včetně vás. Ať už je to použití WC před cvičením, pauzy na pití při cvičení, neskákání do řeči atd. Jděte dětem v chování příkladem. 

 

  • autor: Hanka Luhanová 
  • www.cadj.cz
  • Zdroj fotky: Shutterstock.com 

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket