Anti-aging (zralost věku)

06. 06. 2014


Stárnutí je jedna z věcí, které jsou na světě spravedlivé. Mládí není věčné a hodiny života zastavit nelze. 

Jak víme, je to fyziologický proces, stárnout začínáme už v momentě narození, celým životem nás provází nepřetržitý cyklus změn a proměn. Vlasy šediví, na kůži se pozvolna objevují vrásky, imunita se snižuje, svaly a klouby ztrácejí ohebnost, klesá produkce hormonů a dochází k mnohým buněčným změnám.

Příchodem čtyřicítky nás přepadá panika a začínáme se stáří bát. Obáváme se nemocí a vrásek. Pro období stáří, které změny zákonitě přináší, nemusí být příznačné jen nemoci. Pesimismus není na místě. Některé nemoci si však přiživujeme i divokým životním stylem, a stárneme zbytečně rychle. Nemůžeme se pak divit, když sklizeň v podobě hořkých plodů – nemocí, nám zabrání vychutnat si „podzim života“.

I když otázkou je, kdy začíná opravdové stáří? Je důležité životní styl vyladit, čím dříve tím lépe. Ne všichni lidé stárnou stejně rychle. Věk, který máte zaznamenaný v občanském průkazu, neříká nic o skutečném stáří vašeho těla. Můžeme se setkat s osmdesátiletým junákem, ale i se čtyřicetiletým starcem. Příchodem čtyřicátých narozenin si neobouvejte kostičkované papuče, ale začněte jednat. Abyste se mladě cítili ještě hodně dlouho, musíte vynaložit určité úsilí.

Mládí vychází hlavně zevnitř a chirurgické vylepšení zevnějšku nezachrání chatrný vnitřek. Estetická chirurgie může ulevit a pozvednout sebevědomí. Ale je dobré začít dbát o tělo jako celek, ne pouze o obal. Především aktivní život může zabránit předčasnému stárnutí. Pro každého by mělo být výzvou snažit se zestárnout bez zbytečných nemocí, tak aby si toto životní období mohl náležitě a dlouho vychutnávat. Zbytečně se tedy stáří nepoddávejte a buďte stále aktivní.

 

Pár anti-aging pravidel:

Máte čtyřicítku na krku? Je nejvyšší čas začít se hýčkat a pracovat na sobě. Omezte negativní důsledky stárnutí a ovlivněte změnou životního stylu svůj zdravotní stav. Kdy jindy než teď?

 

  1. Zaostřete pozornost na svůj jídelníček, měl by být maximálně vyvážený. Snažte se už během nakupování uvažovat o kvalitě potravin. Omezte příjem kalorií. Zapomeňte na slazené nápoje, uzeniny a fast foody. Naopak přidejte ryby, kvalitní za studena lisované oleje, zeleninu. Obohaťte jídelníček o tofu, miso, mořské řasy, luštěniny a kvalitní obiloviny.
  2. Jednou měsíčně zkuste zařadit půst – 24 hodin pijte pouze zeleninové šťávy.
  3. Dbejte na zdravá střeva – pravidelné vyprazdňování je pro celý organismus velice důležité.
  4. Volba správných doplňků stárnutí usnadní, a třeba i trochu oddálí. I když i tady platí, že vše je individuální. Poraďte se s odborníky.
  5. Nezapomeňte hledat nové impulsy pro svůj mozek. Nenechte ho zlenivět!
  6. Snažte se přestat s kouřením, už tak je kolem nás spousta jiných zdrojů volných radikálů.
  7. Dbejte na drobné cíle, je dobré si vytvářet neustálou motivaci k životu.
  8. Udržujte se v kondici. Pravidelným cvičením si uchovejte svalovou a kostní hmotu. Střídejte aerobní cvičení s posilováním. Pravidelnost a důslednost je pro kondici důležitá.
  9. Nezapomeňte na pravidelné lékařské prohlídky. Pohlídejte si, nač máte v daném věku nárok.
  10.  Vyberte si kvalitní přírodní kosmetiku s omlazujícími éterickými oleji. Výborná je silice růže, ylang ylang nebo slaměnky.
  11.  Pravidelně relaxujte a meditujte, stres stárnutí urychluje.

 

Doporučujeme: doplňky výživy

Chlorela – má schopnosti vázat škodliviny a napomáhá jejich vyloučení z těla. Obsahuje obrovské množství chlorofylu, je bohatá na živiny a vitamín C.

Lapacho kůra lapachového stromu silně posiluje imunitní systém organismu, má vysoký podíl minerálů a stopových prvků. Zmírňuje alergické reakce organismu. Pije se jako čaj.

Kurkuma – má protizánětlivé a antioxidační účinky. Posiluje játra v boji s toxiny. Běžně se užívá jako koření.

Pycnogenol vzácný extrakt z přímořské borovice. Je to silný antioxidant. Ovlivňuje elasticitu kůže a příznivě působí proti tvorbě vrásek.

Koenzym Q10 zpomaluje stárnutí, urychluje látkovou výměnu, hraje významnou roli při tvorbě energie.

Ženšen – známe několik druhů ženšenu. Především korejský, sibiřský a indický (ašvaganda). Ženšen obecně stimuluje imunitní systém. Příznivě působí proti únavě a celkově zvyšuje vitalitu organismu. Má antioxidační účinek. Ženšen korejský je vhodný spíše pro muže a sibiřský pro ženy.

Karnitin pomáhá transportovat kyslík do buněk, přispívá k zachování zdravého srdce.

 

Kustovnice čínská

Její plody připomínají šípek, mají oranžovou barvu a zvláštní chuť. Výrazně posiluje obranyschopnost. Obsahuje řadu vitamínů, především betakaroten, vitamín C, vitamíny skupiny B, mnoho stopových prvků a řadu cenných aminokyselin. Je označována jako asijský lék dlouhověkosti. Z plodů můžeme připravovat čaj, ale dají se konzumovat i celé podobně jako třeba sušené borůvky či brusinky.

Růže (Rosa damascena)

Je odolný keř s trnitými větvemi, který má velice voňavé květy. K růži se váže řada legend a romantických příběhů. Růže měla jedno z výsadních postavení v lékařství, používala se jako léčivo. Má jemné květy, její silice probouzejí ženskost. Silice růže se v aromaterapii využívá jako antidepresivum, příznivě ovlivňuje klimakterické výkyvy nálad, podporuje krevní oběh a působí i na bolesti hlavy. Zároveň je hojně využívána i v kosmetice, především v kosmetických přípravcích pro zralou pleť. 

 

Jana Altnerová 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket