Zásady racionálního stravování – V. díl: Správný pitný režim

23. 05. 2018


Je tu poslední díl zásad racionálního stravování a ten patří tekutinám. O tom, KOLIK – CO – JAK pít, a hlavně co nepít, bylo již za poslední roky napsáno mnoho. Jak se v záplavě informací zorientovat? Je skutečně nutné, aby každý z nás vypil bezpodmínečně 2,5 l tekutin denně?

Pitný režim dříve a dnes

Nosíte vodu stále s sebou v kabelce, baťohu či tašce? Uvědomujete si, jaký to je luxus oproti době před řekněme 30 lety a dále? Dříve děti vyběhly ven si hrát a třeba celé odpoledne nepily. Lidé odešli z domu na pracovní směnu nebo na výlet či jinam a byli přirozeně několik hodin bez pití. Plast, respektive plastové lahve, přinesly ten luxus, že si můžeme nyní dovolit usrkávat tekutiny celý den po douškách, a kdykoliv nás jen přepadne touha po vodě či jiném nápoji, jsme schopní ji ukojit. Otázka ale je, zdali to je nutné a zdali je to „lepší“.

Jaké tekutiny jsou nejvhodnější?

Nejideálnější tekutinou je čistá voda, není však vůbec nutné pít jen striktně vodu. Mezi vhodné tekutiny lze zařadit lehce mineralizované vody, bylinné čaje, slabý zelený a černý čaj, domácí ovocné čaje, vodu ochucenou citrusem (pozor na kyselost tekutin – popíjení kyselých nápojů v průběhu dne se nemusí pozitivně odrazit na vaší zubní sklovině), ženšenové a yerba matté čaje, freshe či domácí limonády. Za doplnění pitného režimu můžeme považovat i nealkoholické pivo. Vždy si dejte pozor na složení tekutin a obsah cukru. Ruku na srdce, kdo by občas neměl chuť na nějaké chladivé pití sladké chuti, obzvláště v letním období. Je dobré se snažit minimálně v 90 % pít neslazené nápoje a těch 10 % si nechat na občasné výjimky. Druhý protipól tvoří nevhodné tekutiny. Mezi ty patří například jakékoliv slazené nápoje typu cola, sprite apod., 100 % džusy v tetrapakové krabici (nenechte se nalákat ideou, že obsahují hodně vitamínu C), energetické nápoje, slazené kofeinové nápoje, sladké perlivé minerálky, icetea nápoje, ovocné nektary a různé sladké modifikace nápojů od alkoholických až po ty určené pro děti.

Kolik pít?

Průměrně se udává základní denní pitný režim 0,5 l na každých započatých 15 kg hmotnosti (za normální teploty a bez výrazné sportovní činnosti). Další vzorec, který na sebe můžete aplikovat, je 40 ml tekutin na každý kilogram naší hmotnosti. Výsledky, které dostanete, by měly být plus minus tvořit váš orientační denní pitný režim. Spočítali jste si, že pijete dlouhodobě mnohem méně? Pak vaše tělo strádá a trápíte ho dehydratací. Dobrým ukazatelem hydratace těla je barva moči – ta by ideálně měla být vždy čirá, mírně nažloutlá. Tmavě žlutá barva moči je ukazatel dehydratace a signalizuje, že je potřeba pít více. V podstatě to, že cítíte žízeň, už je špatně. Pokud se navíc cítíte unavení, bolí vás hlava, nemůžete se soustředit, pak je potřeba rozhodně doplnit tekutiny. Pozor, do denního pitného režimu se nepočítají kofeinové ani alkoholické nápoje!

Kdy pít?

Tekutiny by měly být přijímány rovnoměrně po celý den. Rozhodně není dobré jednou za den vypít 2 l, tím tělu nepomůžete. Soustřeďte se také, abyste pili hlavně mimo hlavní jídla. Pokud se totiž najíte a zalijete tráveninu např. půl litrem studené vody, rozhodně tím trávení nepomůžete, ba naopak. Může vám být těžko, a ředíte si tím také navíc trávicí šťávy, které pak nemohou tak efektivně pracovat. Pozor si také dejte na sycené nápoje – opravdu nejsou žádnou hitparádou co do pitného režimu. Přijímaný oxid uhličitý může způsobit jen mimo počátečního příjemného pocitu na jazyku nadměrné krkání a plynatost.

Někdo má přirozeně vyšší potřebu pít a s denním příjmem nemá problémy. Někdo naopak žízeň nepociťuje vůbec a musí se do pití nutit. Tak či tak se snažte najít zlatou střední cestu a řídit se jen několika málo pravidly, protože bez vody by nebyl život a správná hydratace těla je esenciálním základem dobrého zdraví. Vždyť minimálně polovinu našeho těla tvoří voda (přesněji 45-60 %). :)

Zvykněte si na neochucené tekutiny a pijte hlavně čistou vodu, naučte na to také své děti a nepodporujte u nich sladký pitný režim.

Pijte v průběhu celého dne, a ne nárazově např. jen 2x denně.

V horkém počasí a při sportovní aktivitě vždy přidejte minimálně 0,5 l tekutin a více

nepijte příliš ledové nápoje a nesnažte se jimi za každou cenu osvěžovat, v zimních měsících můžete pít teplou (horkou) vodu, která tělu naopak dělá dobře.

Jedno pivo nebo sklenka bílého/červeného vína může být zdravotně prospěšná (obzvláště pivo plzeňského typu), za předpokladu, že jste zdraví, se střídmé konzumace nemusíte bát, nezapomínejte však doplnit tekutiny navíc, protože alkohol dehydratuje.

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket