Zásady racionálního stravování – II. díl: Pozornost a čas

02. 05. 2018


Nejdříve televize, pak počítače a mobilní telefony, aktuálně tablety a chytré hračky. Kromě toho, že jsou to věci spadající do kategorie „elektronika“, mají společnou ještě jednu věc. Odvádějí naši pozornost od věcí a činností, které by si ji zasloužily. Jednou z těch činností je i naše stravování.

Druhý díl zásad racionálního stravování je věnován pozornosti a času, které bychom jídlu měli dopřát. Pravda totiž je, že jídlo má být konzumováno v klidu a za důkladného žvýkání, bez dalších činností, odvádějících pozornost. Nejen, že je potřeba v tělu nastartovat potřebné hormonální a nervové reakce a impulsy, ale vlastnosti stravy, která je poslána do žaludku, pak výrazně ovlivňují následující procesy v celé trávicí soustavě.

Sytivost

Sacharidy, bílkoviny i tuky vysílají různě intenzivní signály pocitu nasycení. Nejsilnější signál vysílají bílkoviny (mají největší syticí funkci, čehož se využívá také při redukčních dietách), dále sacharidy, a v poslední řadě tuky. Lehce lze tento fakt demonstrovat na následujícím příkladu. 200 g odtučněného tvarohu obsahuje cca 24 g bílkovin a téměř žádný tuk – když sníte celou porci o kalorické hodnotě 130 kcal, budete se cítit sytí. Dva fritované langoše o téže hmotnosti obsahují možná 6 g bílkovin, za to pořádnou dávku tuku, nejméně 60 g, a k tomu samozřejmě i podobné množství sacharidů. Jeden ve vás zmizí tak, že nebudete mít problém sníst hned další. I přes opravdu vysoké množství tuku se necítíte nijak zvláště sytí, než po tvarohu, i když kaloricky jste snědli mnohonásobně více (zhruba 900 kcal). To, že vám začne být po nějaké době těžko je už druhá věc :)

Trávení je sled hormonálních a nervových pochodů

Mozku, konkrétně hypotalamu, trvá až 20 minut, než vyhodnotí, že se člověk cítí sytý, i když už má dávno plný žaludek – jídlo tzv. dojde. Je tedy potřeba dát jedení čas. Snažte se tedy za každou cenu jíst pomaleji, než vám velí váš hlad, chuť a časový pres! Opravdu pozor si dejte i u tekuté stravy, která by také měla být konzumována alespoň 10-15 min. Pokud v pěti minutách vypijete na lačno k snídani 0,5 l ovocného freshe, který přinejlepším bude obsahovat 40 g cukru, vaše tělo dostane opravdu velký cukerný šok a váš inzulín vám vystřelí, aby celou situaci opět uklidnil. I když v dobré víře děláte něco pro své zdraví, nemusí to vůbec způsobit tak pozitivní odezvu, v jakou třeba doufáte.

Dopřejte jídlu pozornost

Jíme všemi smysly – jídlo vidíme, cítíme, chutnáme, můžeme si na něj sáhnout, a i ho slyšíme (např. křupání). To vše v nás spouští škálu chemických reakcí, které vedou k nastartování správné metabolické odezvy – zejména k sekreci trávicích šťáv, enzymů, ke správnému slinění apod. Pakliže tělo ochudíme o toto bohaté smyslové vnímání jídla, může se zhoršit celkové trávení: bude nám těžko a může to vést až k různým závažnějším zažívacím problémům (např. stále častější mikrozáněty žaludku a dvanáctníku).

 

Proč myslíte, že stále tak častěji trpíme na pálení žáhy, neurčité bolesti žaludku, plynatost a nadýmání snad po každém jídle, nafouklé břicho a další neduhy, spojené s trávením? Protože jídlu nevěnujeme patřičnou pozornost. Zkuste si další jídlo v práci opravdu vychutnat, nekoukejte do počítače ani do telefonu, nečtěte si, nebavte se s kolegou, prostě věnujte jídlu pozornost a čas, které si zaslouží.

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket