Zapomeňte na kofein, užívejte adaptogeny!

28. 02. 2018


Kávu a čaj pije kvůli povzbuzujícím účinkům kde kdo. Co takhle zkusit ženšen nebo klanoprašku čínskou? Pro své adaptogenní účinky se mohou stát skvělou náhradou bez nástupu „abstinenčních příznaků“.

Adaptogeny jsou přírodní látky, spadající do skupiny látek alternativní medicíny, které jsou schopny navyšovat odolnost našeho organismu a pomáhají mu se „přizpůsobit“ na nejrůznější pro tělo stresující situace. Mnohé zdroje adaptogenů – hlavně rostliny – jsou již po staletí součástí tradiční čínské medicíny či ájurvédy. Díky jejich účinkům je organismus schopný překonávat únavu, zlepšuje se koncentrace a paměť a dokonce i některé funkce - např. potence. Adaptogeny jsou navíc schopny nabudit imunitu tak, aby byla silnější v boji proti bakteriálním a virovým infekcím. Pomáhají tělu udržovat rovnováhu vnitřního prostředí, tzv. homeostázu, a stabilizovávat funkce vnitřních orgánů. Škála účinků adaptogenů je opravdu velmi široká.  

Existuje mnoho rostlin, které dokáží působit adaptogenně a ještě více těch, které mají potenciální adaptogenní účinky, ale ještě u nich nebyly jednoznačně prokázány. Jednotlivé pozitivní účinky na organismus se většinou překrývají a nutno vypíchnout fakt, že konzumace adaptogenních látek nedoprovází téměř žádné negativní reakce těla i ve smyslu následků spojených s vyprcháním látek z oběhového systému jako je tomu třeba u kávy či jiných chytrých drog. Jinými slovy, stimulují, ale nenásledují po nich „abstinenční příznaky“. Proto mohou být užívány dlouhodobě bez nutnosti zvyšování dávky.  

 

Nejznámější adaptogeny

Klanopraška čínská (Schizandra chinensis

Klanopraška čínská neboli Schizandra je botanicky liána, která je však zdobena výraznými červenými bobulemi s vysokým antioxidačním potenciálem. Adaptogenní účinky vykazují hlavně semena v plodech obsažená. K dostání je nejčastěji v podobě tinktury nebo sušených plodů, které mají velmi specifickou chuť, která nemusí vyhovovat každému. Proto je lepší si přidat několik kuliček do čaje (nebo si z ní přímo čaj uvařit) či jich několik rozmixovat ve smoothie. Pouhých 5 kuliček dokáže zapůsobit jako šálek kávy, je ale důležité zmínit, že takto nemusí působit na každého, stejně jako například guarana či jiné stimulanty.

Skupina ženšenů

Ženšen pravý (Panax ginseng)

Všehoj pětilistý (Panax quinquefolius)

Všehojovec ostnitý (Eleutherococcus senticosus)

Tyto tři výše uvedené ženšeny rodu Panax (Všehoj) a rodu Eleutherococcus (Všehojovec) jsou silnými adaptogeny a imunomodulátory, kterým se připisují i značné chemopreventivní účinky (antikarcinogenní). Působení ženšenů na lidský organismus je tedy velmi komplexní.

Mezi látky, které stojí za zmínku, patří ginsenosidy, saponiny, se značnými bioaktivními účinky (v ženšenu jich je okolo 100 druhů!). Ženšeny jsou velmi rozšířené jako doplňky stravy. K dostání jsou ve formě cucacích bombonů, sirupů, tinktur či prášků a čajů a opět slouží jako jakási alternativní medikace. Je však třeba si dávat pozor na kvalitu jednotlivých preparátů. Často je v nich ženšen obsažen v tak malé míře, že preparát nemůže mít žádné zásadní účinky.

 

Mezi adaptogeny se řadí například i kustovnice čínská, goji, o které si můžete přečíst zde.

 

Jak adaptogeny užívat?

Přiměřené a doporučené dávky užívejte nejlépe 2x denně ráno se snídaní a odpoledne. Adaptogeny nekonzumujte večer a na noc, nemuseli byste po nich usnout. Zkuste vysadit vaší oblíbenou kávu a dopřát s denně 3 g sušených plodů klanoprašky, třeba budete příjemně překvapeni... :)

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket